شناسهٔ خبر: 78680 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات زلزله راور کرمان به بزرگی ۴.۹ اعلام شد

پس‌لرزه‌ای ثبت نشد/ احتمال وقوع زلزله‌های دیگر در منطقه لرزه‌خیز فلات ایران وجود دارد

 بازدید وزیر راه و شهرسازی از ۱۰ روستای زلزله‌زده سراب رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این مطلب که تاکنون پس‌لرزه‌ای از زلزله ۴.۹ امروز ۵ اسفندماه در راور ثبت نشده است جزئیات بیشتری از زمین‌لرزه را اعلام کرد.

علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیات زلزله راور در شرق کوهبنان را که با بزرگی ۴.۹ در ساعت ۴:۰۳ بامداد امروز ۵ اسفندماه رخ داد، اعلام کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه زلزله ۴.۹ راور در ادامه فعالیت لرزه‌ای منطقه شمالغرب، در فلات مرکزی ایران نیز فعال شده است، گفت: فلات مرکزی ایران منطقه ای بسیار لرزه خیز به شمار می رود که خوشبختانه به دلیل تراکم پایین جمیعتی زلزله امروز راور خسارات جزئی داشته است.

بیت‌اللهی یادآور شد: محل رخداد زمین‌لرزه راور کرمان در سده‌ها و سالیان گذشته محل وقوع زمین‌لرزه‌های ویرانگری بوده که بین دو گسل بسیار فعال ایران مرکزی به نام گسل لکرکوه در شرق رومرکز زلزله و گسل کوهبنان در غرب رومرکز واقع شده است و بسیار ضروری است که فعالیت لرزه‌ای این چنینی در اطراف چنین گسل‌هایی که گستردگی طولانی دارند به دقت پایش شود.

وی افزود: همانطور که در زلزله قطور مشاهده شد، رخداد زلزله اول ممکن است زلزله‌های متعاقب دیگری هم با همان بزرگی و یا بیشتر، را به دنبال داشته باشد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: در واقع مکانیزم آزاد شدن انرژی درونی زمین در اثر فعالیت‌های لرزه‌ای گاه به این شکل است که زمین به طور مرحله‌ای با رخداد زلزله‌ها این انرژی را تخلیه می‌کند که این امر از یکسو برای کاهش خسارت‌ها مفید است. اما ممکن است زلزله‌های بزرگتری نیز در ادامه رخ دهد به همین دلیل از آنجا که این منطقه در بین دو گسل به شدت لرزه زا قرار دارد توصیه ما این است که رخداد زلزله ها با دقت بالایی موردنظر باشند و مسئولان بحران منطقه مناسب است تا هوشیاری کامل را داشته باشند.

وی گفت: در منطقه راور تاکنون، پس‌لرزه‌ای ثبت نشده است.