شناسهٔ خبر: 78762 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

آخرین وضعیت جوی کشور در گفتگو با کارشناس هواشناسی:

اتمام بارش‌ها در اکثر نقاط کشور/ ادامه بارش‌ها در خراسان رضوی/ تهران رکود بارش ۲۴ ساعته را شکست/ لرستان، درگیر سیل/ سامانه بارشی در حال خروج از کشور/ تهران فقط تا ظهر بارانی است

باران کارشناس سازمان هواشناسی از خروج سامانه بارشی از کشور تا ساعات آینده خبر داد و گفت:خراسان رضوی تنها شهری است که طی امروز و فردا بارش ها در آن ادامه دارد.

پرویز رضا زاده، کارشناس هواشناسی درگفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این که عملا فعالیت سامانه بارشی موجود متوقف و از شدت بارش ها کاسته شده است، توضیح داد: مناطق حوزه کرخه به کارون پیک روان آب، یپک بارش و پیک دبی را پشت سر گذاشته اند.

او افزود: در تهران نیز بارش‌ها تا ظهر ادامه دارد و  نیمه شمالی خراسان رضوی تنها منطقه ای است که امشب و فردا درگیر بارش باران خواهد بود.

او با تاکید بر این که اکنون در زمان پیک روان آب هستیم، تصریح کرد: بارش باران در حال اتمام است و شاهد جاری شدن سیلاب و روان آب در برخی نقاط هستیم. مناطقی مانند لرستان، چهار محال بختیاری، دز در استان خوزستان، البرز و مرکزی درگیر سیل هستند. در تهران نیز به دلیل وجود رودخانه‌های پایین دست احتمال وقوع سیل وجود دارد.

وی با بیان این که تهران رکورد بیشترین بارش ۲۴ ساعته را پشت سرگذاشته است، گفت: تهران قبلا رکورد بارش ۵۰ میلیمتر طی ۲۴ ساعت را داشت اما از دیروز تاکنون میزان بارش ۵۵.۵ میلی متر ثبت شده است. به دلیل این که بارش ها یکپارچه بوده، مشکل حادی به وجود نیامده است، یعنی بارش رگباری نداشته ایم.

این کارشناس هواشناسی با بیان این که سازمان مدیریت بحران تهران در این زمینه عملکرد خوبی داشته است، تصریح کرد: همان طور که اشاره کردم در تهران تا دو ساعت دیگر بارش ها تمام می شود و تنها در خراسان رضوی بارش ها ادامه خواهد داشت. میزان بارش ها با بارش های سیلابی متفاوت است.

رضا زاده در پاسخ به این که آیا امکان وقوع سیل در خراسان رضوی وجود دارد یا خیر، ادامه داد: قطعا افزایش روان آب را در این منطقه خواهیم داشت اما امکان وقوع سیلاب در این شهر وجود ندارد.

وی افزود: بارش ها از نظر حجمی قابل مقایسه با بارش های فروردین است با این تفاوت که سال گذشته چند بارش پشت سر هم داشتیم و دبی پایه ای رودخانه ها بالا و در عین حال سدها هم پر بودند. امسال مطابق برنامه باید تراز آب پایین نگه داشته می شد و این کار انجام شد، به همین دلیل مشکل خاصی پیش نیامد.

وی با اشاره به شرایط لرستان ادامه داد: در نقاط شهری لرستان به دلیل نبود سد، رواناب در سطح شهر جاری است و این استان به طور کامل درگیر سیل است.