شناسهٔ خبر: 78969 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پیشرفت بازنگری مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان

بهنام مهرپرور بهنام مهرپرور، مدیردفتر تدوین مقررات ملی ساختمان

بازنگری مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان از سال ۹۲ به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سپرده شد که از آن تاریخ تاکنون بازنگری با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه و مراکز تحقیقاتی در شورایی تحت عنوان شورای تدوین مقرات ملی و کنترل ساختمان، متشکل از ۱۰۰ نفر در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال انجام است.

بازنگری تعدادی از مباحث پایان یافته و تعدادی نیز در دست بازنگری قرار دارند و بخشی نیز در شورای تدوین تصویب شده‌ و به وزارتخانه راه و شهرسازی برای تصویب ارایه شده‌اند که با موافقت ستاد وزارتخانه و معاونت مسکن و ساختمان این مباحث توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود.

در حال حاضر  روند بررسی مباحث ۲۲ گانه بدین شرح در حال انجام است؛

تنها ویرایش مبحث اول که شامل تعاریف است در سال ۹۲ انجام شده و این مبحث بعد از اتمام ویرایش کلیه مباحث انجام خواهد شد. همچنین، ویرایش جدید مبحث دوم نظامات اداری نیز پس از دو سال تشکیل جلسات کمیته تخصصی و تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه کنترل در مرکز تحقیقات، در سال ۹۴ بر عهده حوزه ستادی قرار گرفت.

تاکنون ۶۹ جلسه در شورای تدوین و ۱۵۵۰ جلسه در شوراهای تخصصی تشکیل شده است. روند تنها ویرایش مبحث دوم نظامات اداری در سال ۸۴ منتشر شده که تدوین بر عهده حوزه ستادی وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. همچنین، ویرایش سوم مبحث سوم حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق  در سال ۹۵ منتشر شده و راهنمای مبحث در دست تهیه است.

ویرایش سوم مبحث چهارم الزامات عمومی ساختمان نیز در سال ۹۶ منتشر و راهنمای مبحث در دست تهیه قراردارد. ویرایش پنجم مبحث پنجم مصالح و فرآورده های ساختمانی در سال ۹۶ منتشر شده است.

بازنگری ویرایش چهارم مبحث ششم بارهای وارد بر ساختمان پایان یافته و پس از تصویب شورای تدوین در دی‌ماه سال ۹۸ توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده است که هم‌اکنون در دست چاپ قرار دارد. همچنین، بازنگری ویرایش چهارم مبحث هفتم تحت عنوان پی و پی‌سازی در سال ۹۸ پایان یافته و به تصویب شورای تدوین رسیده است که در حال حاضر متن نهایی جهت ارسال به وزارت راه و شهرسازی در حال آماده سازی است.

ویرایش چهارم مبحث هشتم طرح و اجرای ساختمان‌های با مصالح بنایی نیز در سال ۹۸ منتشر شده که راهنمای مبحث در دست تهیه قرار دارد. بازنگری ویرایش پنجم مبحث نهم طرح و اجرای ساختمان‌های بتن آرمه در سال ۹۸ پایان یافته و به تصویب شورای تدوین رسیده است. متن نهایی در تاریخ ۲ دیماه سال جاری جهت ابلاغ به وزارت راه و شهرسازی ارسال شد و هم اکنون در کمیته تدوین مقررات در حالِ بررسی و اعمال نظرات معاونت مسکن وساختمان جهت ارسال مجدد به وزارت راه و شهرسازی است.

پیش‌نویس اولیه بازنگری ویرایش پنجم مبحث دهم طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی ۱۰۰ درصد به پایان رسیده و در حال آماده‌سازی مبحث جهت انتشار به منظور نظرخواهی است. همچنین، بازنگری ویرایش سوم مبحث یازدهم طرح و اجرای صنعتی ساختمان ها پایان یافته و به تصویب شورای تدوین رسید که متن نهایی در تاریخ ۱۶ مهر سال جاری جهت ابلاغ به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است.

ویرایش پنجم مبحث دوازدهم ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا نیز به همت شورای تدوین مقررات ملی ساختمان در دست بازنگری است و پیشرفت این بازنگری ۸۰ درصد برآورد می‌شود. ویرایش سوم مبحث سیزدهم طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختما‌ن ها در سال ۹۵ منتشر شده و راهنمای مبحث در دست تهیه قرار دارد. ویرایش سوم مبحث چهاردهم تأسیسات مکانیکی در سال ۹۶ منتشر شده و راهنمای مبحث در دست تهیه است.

بازنگری ویرایش چهارم مبحث پانزدهم آسانسورها و پلکان برقی پایان یافته و به تصویب شورای تدوین رسیده است. متن نهایی در تاریخ ۱۲ مرداد سال‌جاری جهت ابلاغ به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده و هم‌اکنون در حالِ بررسی نظرات معاونت مسکن و ساختمان جهت ارسال مجدد به وزارتخانه است. ویرایش سوم مبحث شانزدهم تأسیسات بهداشتی در سال ۹۶ منتشر شده و راهنمای مبحث در دست تهیه قرار دارد.

همچنین، بازنگری ویرایش چهارم مبحث هفدهم لوله‌کشی گاز طبیعی به اتمام رسیده است و پیش‌نویس اولیه ویرایش جدید جهت نظرخواهی منتشر شده است. در عین حال، ویرایش سوم مبحث هجدهم عایق بندی و تنظیم صدا در سال ۹۶ منتشر شده و راهنمای مبحث در دست تهیه قرار دارد.

بازنگری ویرایش چهارم مبحث نوزدهم صرفه‌جویی در مصرف انرژی در سال ۹۸ پایان یافته و به تصویب شورای تدوین رسیده و هم اکنون در حالِ آماده‌سازی متن نهایی جهت ارسال به وزارت راه و شهرسازی است. همچنین، ویرایش دوم مبحث بیستم علائم و تابلوها نیز در سال ۹۶ منتشر شده است.

ویرایش دوم مبحث بیست و یکم پدافند غیرعامل در سال ۹۵ منتشر شده است. بازنگری ویرایش دوم مبحث بیست و دوم مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها نیز  در سال ۹۸ تکمیل شده است و پیش‌نویس نهایی پس از نظرخواهی آماده ارائه به شورای تدوین مقررات ملی ساختمان است.

امید است با تدوین و ابلاغ و انتشار این مباحث، گامی در جهت ایمن‌سازی و کیفی‌سازی ساختمان‌ها با رعایت الزامات و ضوابط برداشته شود.