شناسهٔ خبر: 79009 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی عنوان كرد

ضرر شركت‌های هواپيمايی در شرايط كنونی/ شايعه گران بودن قيمت های قبلی واقعيت ندارد/ تلاش شرکت های هواپیمایی برای اخذ مجوز برای بازگرداندن ایرانیان مانده در سایر کشورها

اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: شركت‌های هواپيمايی به دليل اين كه به بليت‌های فروخته شده تعهد دارند، پرواز را انجام می‌دهند. در اين شرايط شركت‌های هواپيمايی ضرر می‌كنند و اين كه عنوان می‌شود قيمت‌های قبلی واقعی نبوده، تصور اشتباهی است.

شيوع ويروس كرونا تاثير منفي براقتصاد كشور دارد و این تاثیر در  فعالیت‌های اقتصادی که با مردم در ارتباط است، بیشتر نمود دارد و به فعالیت‌هایی نظیر «گردشگری، رستوران‌داری، ورزشگاه، سینما، مراکز خرید، برگزاری همایش‌ها، سالن‌های زیبایی، هتل‌داری و نیز در حوزه حمل‌ونقل در بخش‌های مختلف زمینی، ریلی، هوایی و سایر مواردی که در آن ها اجتماعاتی شکل می‌گیرد، بیشتر لطمه می‌زند.

يكي از حوزه هايي كه با شيوع ويروس كرونا نه در ايران بلكه در تمام دنيا با مشكل مواجه شد،‌شركت‌هاي هواپيمايي هستند. با كاهش شديد مسافران، شركت‌هاي هواپيمايي به ناچار قيمت بليت ها را كاهش دادند و در برخي مسيرها شاهد كاهش چند برابري قيمت بليت هواپيما بوديم. اين امر باعث شد تا عده‌اي به اين فكر بیفتند كه قيمت‌هاي قبلي واقعي نبوده و اين شركت‌ها به نوعي گرانفروشی می‌كرده اند. اين در حالي است كه مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي ضمن رد اين موضوع درباره كاهش چند برابري قيمت‌ها توضيحاتي ارايه كرد و گفت: قيمت بليت هواپيما تابع عرضه و تقاضاست زماني كه تقاضا كاهش يابد، بالطبع قيمت بليت نيز كاهش می‌يابد.

او با اشاره به اين كه در كشور كف و سقفي براي قيمت بليت هواپيما تعيين شده است، توضيح داد: تعداد زیادی بلیت پیش فروش شده و تعدادی نیز به شکل گروهی فروخته شده بود که با شیوع ویروس کرونا مسافران اقدام به کنسل کردن بلیت‌های خریداری شده کردند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ناچارند با حداقل قيمت بليت‌ها را بفروشند تا بتوانند حداقل بخشی از هزينه‌هایی كه انجام داده‌اند را جبران كنند.

ساماني ادامه داد: از سوي ديگر شركت‌های هواپيمايي به دليل اين كه به بليت‌هاي فروخته شده تعهد دارند، با مسافر كم و صندلي‌هاي خالي نيز پرواز را انجام مي دهند. در اين شرايط شرکت‌های هواپيمايي ضرر مي‌كنند و اين كه عنوان مي شود قيمت هاي قبلي واقعي نبوده، تصور اشتباهي است. در اين خصوص سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان متولي پروازها نظارت‌هاي لازم را در خصوص پروازها و قیمت بلیت‌ها انجام مي دهد.

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي درباره آخرين وضعيت پروازهاي خارجي نيز گفت: شركت ها در تلاش اند تا مجوزهاي لازم براي برگرداندن هم ميهنان كه در كشورهاي خارجي مانده اند را اخذ كنند.