شناسهٔ خبر: 79089 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت سامان‌محیط خبر داد

دیوارسازی پل رودخانه کشکان در شهر پلدختر با ۹۰ میلیاردتومان سرمایه/ مقاومت دیواره‌های احداث شده در سیل دی‌ماه

دیوارسازی رودخانه پلدختر بخش عمده دیوارسازی پل رودخانه کشکان در شهر پلدختر توسط یکی از شرکت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی و با اعتبار ۹۰ میلیاردتومان در حال اتمام است که این دیواره در سیل دی‌ماه امسال مقاومت خوبی از خود نشان داد و توانست فشار سیل را کنترل کند.

هاشم سعیدی مدیرعامل شرکت سامان محیط یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اقدامات بنیاد برای دیوارسازی مسیر پل رودخانه کشکان در شهر پلدختر، اقدامات آن شرکت را تشریح کرد و گفت: بعد از وقوع سیل ابتدای سالجاری بنیاد و مشخصا شرکت سامان محیط درگیر مباحث احداث دیوارهای حفاظتی در مسیر پل رودخانه کشکان در شهر پلدختر شد. به همین منظور نیز  در ابتدای اردیبهشت امسال مطالعات ژئوتکنیک در شهر پلدختر محدوده کشکان انجام شد. بعد از آن طراحی دیواره و احداث پل هفت‌تیر که در سیل لرستان آسیب دیده بود، انجام شد.

مدیرعامل شرکت سامان محیط با اشاره به اینکه عملیات اجرایی دیوارسازی مسیر پل رودخانه کشکان در شهر پلدختر از اواخل خرداد و اوایل تیرماه آغاز شده است، رقم کلی سرمایه گذاری این پروژه را ۹۰ میلیاردتومان عنوان کرد و افزود: مشاور در طراحی اولیه دو کیلومتر مسیر دیواره در بخش غربی و شرقی رودخانه پیش بینی کرد و با توجه به مطالعات ژئوتکنیکی که انجام شده نیاز به حفاری شمع قطعی و کار حفاری با حفاری شمع، شروع شد.

سعیدی تصریح کرد: در محدوده دو کیلومتر ۱۱۰۰ حلقه شمع برای نگه داشتن دیواره حفاری شد که هر کدام میانگین با عمق ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر احداث شد تا بتواند دیواره را از سیل و فشار آبی که در اثر سیل جاری می‌شود محافظت کند.

به گفته وی، طول مسیر دیواره دو کیلومتر است که از بخش شمالی ورودی آغاز و به انتهای پل دولت در مسیر پلدختر ختم می‌شود و ارتفاع دیواره نیز تقریبا ۸ تا ۱۲ متر است.

به گفته مدیرعامل این شرکت وابسته به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در سیل مجدد دیماه خوشبختانه دیواره حفاظتی پل رودخانه کشکان در شهر پلدختر مقاومت خوبی نشان داد و مشکلی در این خصوص، ایجاد نشد.

سعیدی از دیگر اقدامات انجام شده در پلدختر را احداث دیواره‌ای روی بستر رودخانه پیشنهاد شده از سوی آب منطقه‌ای عنوان کرد و توضیح داد: دیوارهای قبلی این شرایط را نداشت و داخل بستر رودخانه احداث شده بود. ایجاد دیواره ای روی بستر رودخانه موجب شد تا هم دهانه رودخانه و هم قسمت ورودی پلدختر با افزایش عرض و همچنین احداث دو دهانه به جای یک دهانه، حجم آب را کنترل و ارتقاع آب را کاهش دهد.

هاشمی پیشرفت پروژه را ۸۵ درصد برشمرد و با اعلام این مطلب که پروژه در مجموع ۹۰ میلیاردتومان هزنیه در بر داشته است، گفت: اوایل تیرماه کار شروع شد و هم اکنون ۸۵ درصد کار عملیات تکمیل شده است.

وی از پایان اتمام این پروژه در اردیبهشت سال آتی خبر داد و افزود: با اتمام دیواره، تثبیت رودخانه، لایروبی رودخانه کشکان، نرده کشی دیواره، نورپردازی، و در نهایت محوطه سازی انجام خواهد شد.