شناسهٔ خبر: 79163 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان خبر داد

خسارت ۱۵۰ میلیاردتومانی به زیرساخت های لرستان در سیل ۵ و ۶ اسفند امسال/۵۵۷۷ واحد شهری و روستایی لرستان در سیل اسفند آسیب دید/ هنوز تسهیلاتی برای سیل اسفند لرستان مصوب نشده است

تخریب راه های روستایی در منطقه دشت یاری بر اثر سیل مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با اعلام این مطلب که برآورد خسارات سیل ۵ و ۶اسفند لرستان انجام شده است، اعلام کرد: سیل اخیر موجب تخریب ۴۰۷۷ واحد روستایی، ۱۶۸ واحد شهری شد و به ۱۲۰۰ واحد روستایی و شهری آسیب رساند.

مسعود رضایی مدیرکل بنیاد مسکن لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آخرین روند ارزیابی خسارات و اقدامات بنیاد را از سیل ۵و ۶ اسفند امسال اعلام کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت: سیل ۵ و ۶ اسفند امسال موجب تخریب ۴۰۷۷ واحد روستایی و ۱۶۸ واحد شهری شد و به ۱۲۰۰ واحد شهری و روستایی آسیب رساند که برآورد خسارات و ارزیابی‌ها به مدیریت بحران استان ارسال شده است و استان نیز ارزیابی ها را به دولت ارایه کرده است تا در تسهیلات را مصوب و ابلاغ کند.

رضایی با اشاره به اینکه در سیل اوایل اسفند امسال ۱۶۸ واحد شهری نیز تخریب شدند، اعلام کرد: علاوه بر واحدهای مسکونی، سیل اوایل اسفندامسال موجب رانش زمین شد و این رانش ها آسیب های جدی به برخی از زیرساخت وارد کرد. همچنین، آسیب‌های وارده بر زیرساخت‌ها در سیل‌های گذشته نیز تشدید کرد که برآوردها و ارزیابی ها حاکی از خسارت بیش از ۱۵۰ میلیاردتومانی به زیرساخت‌های استان است.

وی تصریح کرد: برآوردها انجام شده و منتظر هستیم تا دولت مصوبه و تسهیلات را ابلاغ کند.

وی در خصوص تمهیدات استان برای سیل احتمالی ۹۹ نیز اعلام کرد: چندین پروژه حساس در استان در حال انجام است که شامل دیوارسازی پلدختر، دیوارسازی روستای چم مهر و روستایی بابازید است که همکاران بنیاد مسکن در تلاش برای تکمیل آنها هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان در خصوص سیل فروردین ماه و اقداماتی که در استان انجام شده است نیز توضیح داد: در مجموع در ۱۱ شهرستان۱۹۶۹ واحدروستایی آسیب دیدند که بر اساس مصوبه دولت، تسهیلات تخصیص یافته ۱۱۳۵ میلیاردتومان به اضافه ۴۴۰ میلیاردتومان بلاعوض بود. واحدهایی که از سوی بنیاد مسکن به سیستم بانکی معرفی شد ۵۱ هزار و ۱۵۶ واحد بوده که ۱۲ هزار و ۶۲۳ واحد آن احداثی بودند که از میزان ۱۰۰۹ واحد احداثی شهری و ۱۱ هزار و ۶۱۴ واحد احداثی روستایی است.

رضایی افزود: واحدهای تعمیراتی سیل فروردین استان نیز ۲۰ هزار و ۱۱۳ واحد است که ۷هزار و ۳۲۵ واحد آن شهری و ۱۲ هزار و ۸۷۷  واحد روستایی و ۱۸ هزار و ۴۲۰ واحد معیشتی است.

به گفته وی، از ۵۱ هزار و ۱۵۶ واحدی که به بانک معرفی شد۴۹ هزار و ۵۹۹ واحد عقد قرارداد کرده‌اند.

رضایی یادآور شد: واحدهای تعمیری سیل فروردین لرستان به اتمام رسیده است و احداثی ها نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.