شناسهٔ خبر: 79297 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد

افزایش سهم ریل از جابجایی بار در بنادر بازرگانی از برنامه های اصلی دولت است/ پرداخت تسهیلات به شرکت های مایل به سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت های ریلی در بنادر / ارتقا و بهبود زیرساخت های ریلی در بنادر / برنامه ریزی برای اتصال بنادر مهم چابهار، انزلی و آستارا به شبکه سراسری راه آهن کشور

برنامه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شرکت هایی که تمایل دارند در زمینه ایجاد زیرساخت ریلی در بنادر با هدف افزایش ظرفیت فعالیت داشته باشند با آنها قرارداد سرمایه گذاری منعقد می شود و اگر نیاز به تسهیلات مناسب داشته باشند، آمادگی پرداخت تسهیلات نیز وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه سهم ریل در بنادر تجاری کشور، افزود: یکی از برنامه های اصلی دولت و سازمان بنادر و دریانوردی، افزایش سهم حمل و نقل ریلی کالاهایی است که به بنادر کشور وارد یا از آن خارج می شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام شده،  بهبود و ارتقاء زیرساخت های ریلی بنادر کشور است و با تعامل صورت گرفته با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به واسطه برنامه های مدیریتی و نرم افزاری، به گونه ای عمل خواهیم کرد تا شاهد افزایش سهم حمل و نقل ریلی برای کالاهای وارد شده به بنادر یا خارج شده از آنها باشیم.

راستاد تصریح کرد: اصولا ارزیابی بنادر تجاری در دنیا از بابت رقابت پذیر بودن آنها امکان بهره گیری کامل از حمل ونقل چندوجهی است که در همین راستا سیاست ما افزایش سهم حمل ونقل ریلی در بنادر است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بندر شهید رجایی در استان هرمزگان و بنادر امام خمینی(ره) و خرمشهر در استان خوزستان و بندر امیر آباد در مازندران به شبکه سراسری ریل متصل هستند، خاطر نشان کرد: یکی از کارهایی که به صورت منسجم و مستمر در دستور کار  سازمان بنادر و شرکت راه آهن قرار دارد، استفاده از مکانیزم های مدیریتی و امکانات زیرساختی موجود برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر است. 

وی درخصوص برنامه های در دست مطالعه برای توسعه حمل ونقل ریلی در بندر امام خمینی(ره) اظهار کرد: با توجه به وجود عمده کالاهای فله کشور در بندر امام خمینی(ره) به دنبال افزایش ظرفیت و بهره برداری ریلی در این بندر هستیم.
 راستاد در ادامه به بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: بندر امیرآباد یکی از بنادر مهم ریل پایه کشور است که اسکله رو رو- ریلی در این بندر در مرحله تکمیل و بهره برداری قرار دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: با اتصال راه آهن به بندرانزلی اتفاق بزرگی رخ خواهد داد، همچنین ریل به مجاورت بندر آستارا رسیده است.
 راستاد بندر چابهار را به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور نام برد و گفت: این بندر نسخه مهم توسعه ترانزیتی شرق است و هدف ما توسعه حمل ونقل ریلی در داخل بندر و اتصال آن به راه آهن چابهار- زاهدان است.

وی در ادامه اظهار کرد: شرکت هایی که تمایل دارند در زمینه ایجاد زیرساخت ریلی در بنادر با هدف افزایش ظرفیت فعالیت داشته باشند با آنها قرارداد سرمایه گذاری منعقد می شود و اگر نیاز به تسهیلات مناسب داشته باشند، آمادگی پرداخت تسهیلات نیز وجود دارد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن باید پروژه ریل- بندر را در کنار یکدیگر پیش ببرند و به طور حتم راه آهن به دنبال افزایش سهم خود در بنادر است. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: خوشبختانه رویکرد سازمان بنادر و راه آهن برقرار ارتباط بیشتر با صاحبان کالا است.

شایان ذکر است که تفاهم نامه همکاری بین سازمان بنادر و شرکت راه آهن، جهت افزایش سهم ریل از ترافیک بار بنادر با حضور محمد باقر نوبخت؛ رئیس‌ سازمان برنامه ریزی و بودجه، محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی، سعید رسولی؛ مدیرعامل شرکت راه آهن و محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، به امضا رسید.