شناسهٔ خبر: 79317 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیر فرودگاه یاسوج خبر داد

اولویت اول فرودگاه یاسوج افزایش پرواز در مسیر تهران/ارتقاء شرایط فرودگاه یاسوج با انجام پروژه بهسازی سطوح پروازی/ جاذبه‌های طبیعی، عامل جذب گردشگری هوایی/ استقبال بخش خصوصی از هوانوردی عمومی

علي محسنيان مدیر فرودگاه یاسوج جاذبه‌های طبیعی را از عوامل جذب گردشگر هوایی در این شهر برشمرد و از آماده بودن زیرساخت‌های هوانوردی عمومی در این فرودگاه خبر داد.

علی محسنیان مدیر فرودگاه یاسوج در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این که طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه یاسوج طی سال‌های گذشته تکمیل شده است، در این باره توضیح داد: طرح‌های توسعه‌ای مورد نیاز این فرودگاه طی سال‌های گذشته به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. از جمله پروژه بزرگ بهسازی سطوح پروازی فرودگاه که در کل استان کهگیلویه و بویراحمد و نیز فرودگاه‌های کشور بی نظیر بود.

محسنیان ادامه داد: حدود یک میلیون و ۳۰۰ مترمکعب حجم عملیات خاکریزی این پروژه بود که طی آن ۱۷۳ هزار کامیون مصالح ریزی انجام شد که واقعا بی نظیر بود. به واسطه این طرح توسعه‌ای، شرایط فرودگاه ارتقا پیدا کرد و طول باند فرودگاه از ۲هزار و ۶۰۰ متر به ۳هزار و  ۳۰۰متر ارتقا یافت.

نشست و برخاست جت های متوسط پیکر در فرودگاه

او افزود: علاوه بر این PCN یا میزان فشردگی آسفالت باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ افزایش یافت و در نهایت شرایط عملیاتی برای نشست و برخاست هواپیماهای جت با رده بدنه متوسط مانند فوکر ۱۰۰ و BAE  ،RJ و امثالهم فراهم شد. نشست و برخاست هواپیماهای جت بر اساس برنامه، مهمترین اتفاق بزرگی بود که امسال رخ داد.

جاذبه های طبیعی، عامل جذب گردشگری هوایی

مدیر فرودگاه یاسوج با بیان این که این فرودگاه از ظرفیت‌های خوبی برای هوانوردی عمومی برخوردار است، تصریح کرد: یکی از پتانسیل های خوب این فرودگاه هوانوردی عمومی است زیرا یاسوج از شهرهای چهار فصل کشور محسوب می شود و بسیار خوش آب و هواست.  

او افزود: همچنین این فرودگاه از مرتفع‌ترین فرودگاه‌های کشور محسوب می شود و حدود ۶ هزار متر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع دارد. مناظر دیدنی و کم نظیری شامل رودخانه، جنگل، کوه و دشت‌های گسترده در شهر وجود دارد که می تواند برای مسافران پروازهای فوق سبک و گردشگران هوایی بسیار جذاب باشد.

وی با اشاره به این که زیرساخت‌های هوانوردی عمومی نیز آماده است، تصریح کرد: فرودگاه یاسوج کم ترافیک است شاید این یک نقطه ضعف باشد اما در عین حال فرصت بسیار خوبی برای گردشگران هوایی است و درصددیم از آن برای توسعه و ارتقاء هوانوردی عمومی استفاده کنیم.

استقبال بخش خصوصی از هوانوردی عمومی

محسنیان با بیان این که بخش خصوصی نیز از این موضوع استقبال کرده است، اظهار کرد: بعد از فرودگاه کیش، دومین فرودگاهی هستیم که جشنواره ورزش‌های هوایی را برگزار کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این امر شروع خوبی برای توسعه گردشگری هوایی شد و توانستیم شهروندان را با گردشگری هوایی آشنا کنیم.

وی اضافه کرد: چنانچه استقبال بخش خصوصی ادامه داشته باشد ما نیز از آن‌ها حمایت می کنیم و امیدواریم در سال های آینده نیز موفق به برگزاری این جشنواره شویم.

تلاش برای افزایش پروازها

به گفته محسنیان این فرودگاه در حال حاضر ۴ پرواز رفت و برگشت در مسیر تهران-یاسوج- تهران دارد.

او با بیان این که به دنبال افزایش پروازها بودیم که شیوع ویروس کرونا پیش آمد، گفت: به محض این که این مشکل برطرف شود برای افزایش پروازها برنامه ریزی خواهیم کرد.

او ادامه داد: فرودگاه یاسوج در مقایسه با فرودگاه‌های هم ردیف خودش سطح اشغال صندلی خوبی دارد. طبق اعلام شرکت هواپیمایی آسمان که قبلا هر روز از فرودگاه یاسوج پرواز داشت، ضریب اشغال صندلی در این فرودگاه ۸۷ درصد برآورد شده که ضریب قابل قبولی است.

وی با بیان این که اخیرا به چند دلیل کاهش مسافر داشته ایم، تصریح کرد: یکی از دلایل این امر، انجمادی است که بعد از سانحه هواپیمای آسمان به وجود آمد، البته آرام آرام مردم به استفاده از هواپیما در فرودگاه یاسوج روی آورده اند و اعتماد شهروندان مجددا جلب می شود. از سوی دیگر شرایط اقتصادی نیز بر فعالیت تمام فرودگاه‌ها تاثیر گذاشته و امیدواریم با از بین رفتن ویروس کرونا مجددا شاهد افزایش تعداد مسافران هوایی باشیم.

برنامه های سال آینده

محسنیان، اولویت‌های سال آینده فرودگاه یاسوج را این گونه برشمرد و گفت: اولین اولویت ما افزایش پروازها در مسیر تهران است و در ادامه به دنبال راه اندازی  ۲ پرواز عصر گاهی هستیم، اولویت سوم نیز برقراری پرواز در مسیر مشهد مقدس است.