شناسهٔ خبر: 79387 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مهم ترین دستاوردها و برنامه های وزارتخانه را تشریح کرد

تحویل اولین مسکن های طرح اقدام ملی تا پایان سال جاری و شاید تابستان/ هر متر مربع مسکن اقدام ملی ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون/ اتمام ۴ پروژه ریلی در سال های ۹۸ و ۹۹/ امضای ۶ تفاهم نامه ساخت آزادراه با بخش خصوصی/ امضای تفاهم نامه لجستیک با صمت و سازمان برنامه/ هیچ نقطه حادثه خیز متاثر از راه نداریم

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه در سال ۹۸ توانست در مهمترین و اولویت دار ترین پروژه های خود راندمان حداکثری داشته باشد و در اجرای طرح های متعهد شده موفق عمل کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با حضور در شبکه خبر در ابتدا در خصوص سوالی مبنی بر مجموعه اقدامات صورت گرفته در این مدت از سوی این وزارتخانه بابت شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: در بحث کرونا، وزارت راه و شهرسازی به عنوان عضو اصلی ستاد مباررزه با کرونا، مهمترین تکلیف را برعهده داشت.

وی ادامه داد: این تکلیف به این صورت بود که در حوزه حمل و نقل عمومی، تمهیدات و ابلاغی را که ستاد ملی مبارزه با کرونا تبیین و تکلیف کرده را اجرا کند. به این شکل که کسب اطمینان حاصل شود که در تمامی مراکز عمومی عبور و مرور از جمله ترمینال ها، پایانه ها و سامانه های حمل و نقل الزامات وزارت بهداشت رعایت شود. یعنی مسافرانی که تردد می کنند طبق موازین ابلاغی غربالگری شوند تا برای سلامت مردم خطری ایجاد نشود.

کنترل و گندزدایی در تمامی پایانه های حمل و نقلی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به غربالگری های انجام شده در تمامی فرودگاه، پایانه های مسافری، ایستگاه های راه آهن و جاده ها اظهار داشت: در تمامی ترمینال ها، فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن تمامی افراد از جمله همه کسانی که آنجا شاغل هستند مرتب کنترل شده و محیط گندزدایی و ضدعفونی می شود.

وی ادامه داد: همچنین در تمامی سامانه ها، قطارها، هواپیماها و تجهیزات متصل برای خدمات دهی بابت عبور و مرور مردم ضدعفونی انجام گرفته و مسافرانی که تردد می کنند، غربالگری می شوند. همچنین بارهایی که وارد می شود تمام مراحل ضدعفونی را طی می کنند تا در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

در سال ۹۸ وزارت راه و شهرسازی راندمان حداکثری داشت

این عضو کابینه دولت دوازدهم درخصوص اقدامات وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۸ و مهمترین و اولویت دار ترین پروژه ها اظهار داشت: در سال ۹۸ خوشبختانه توانستیم راندمان حداکثری را به وجود بیاوریم تا طرح های زیرساختی و طرح هایی که متعهد شده بودیم را اجرا و محقق کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته دولت اراده کرده بود که راه آهن به ۵ استان برود که راه آهن تبریز از میانه به بستان آباد یکی از آنها بود که انجام شد و در حال حاضر مردم از آن استفاده می کنند.

اسلامی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از اقدامات اتوبان هایی بود که متعهد شده بودیم و توانستیم به ثمر برسانیم. منطقه یک آزادراه تهران – شمال و ادامه اتوبان همت جزو برنامه ها بود که با سختی ها محقق شد. به این شکل به همت همه مشاوران، تامین کنندگان مصالح، پیمانکاران، کارگران، شرکت های پیمانکار و همه کسانی که زحمت کشیدند، توانستیم به بخش عمران و ساختمان کشور تحرک ببخشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش های عمران و مسکن یکی از قطب های رشد و تحرک اقتصادی است و به همین خاطر تمام سعی مان را در این بخش به کار بستیم. به غیر از آزادراه های اعلام شده ۷۳۲ کیلومتر به بزرگراه های کشور اضافه کردیم که این یک رکورد در شرایط تحریم های ظالمانه اسکتبار که به ایران تحمیل کرده، به حساب می آید.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مباحث به راه روستایی بر می گردد که قرار شد از مردادماه تا پایان سال ۲هزار کیلومتر راه روستایی را آسفالت کنیم. تا همین یک ماه پیش ۱۵۵۰ کیلومتر توسط همکاران ما تحویل داده شد و باقی مانده آن با توجه به شرایط آب و هوایی امکانپذیر نبود که با خوب شدن شرایط این تعهد نیز انجام خواهد گرفت.

انجام و پایان ۴ پروژه ریلی مهم در سال ۹۸ و ۹۹

وزیر راه و شهرسازی درخصوص مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه ریل در راستای افزایش ترانزیت کالا به عنوان یک امر مهم درباره هدفگذاری ها و برنامه ها در این زمینه گفت: در آخرین صحبتی که پیش از شروع این برنامه با آقای رئیس جمهور داشتیم، یکی از موارد به بحث ۴ پروژه مهم ریلی بر می گشت که ایشان تاکید ویژه ای به اتمام آن در سال ۹۹ داشتند.

وی افزود: واقعا کار سخت و طاقت فرسایی است و باید برنامه ها فشرده و منابع به گونه ای باشد که بتوانیم با پشیتبانی این پروژه ها را  انجام دهیم. یکی از این خطوط انزلی و کاسپین است که راه آهن را از رشت به بندر کاسپین و انزلی متصل کنیم که کمک می کند ترانزیت ما در این یک قطعه باقی مانده گسترش قابل ملاحظه ای داشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از این پروژه ها راه آهن اردبیل است که در سفر آقای رئیس جمهور به این استان متعهد شدیم بعد ۲۰ روز روسازی آن آغاز و ریل گذاری را شروع کنیم که هم اکنون بالای ۷۴ درصد پیشرفت دارد. این پروژه یکی از زیباترین و سخت ترین پروژه های ریلی است که با افتخارآفرینی شرکت های ایرانی در حال انجام است. این پروژه با آخرین فناوری های روز ساخته شده که با توجه به عبور از کوهستان های متعدد و داشتن پل های با ارتفاع بلند و دهانه بزرگ یک شاهکار مهندسی به شمار می آید.

اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از این خطوط راه آهن زاهدان به چابهار است که باید ممنون مقام معظم رهبری باشیم که درخواست دولت را تایید کردند تا  منابعی از صندوق توسعه ملی برای این پروژه تخصیص داده شود و کار با سرعت بیشتری پیش برود. یکی دیگر از این پروژه ها هم راه آهن یزد به اقلید است که در دست اجرا بوده و این چند خط راه آهن در اولویت قرار دارند و باید برنامه فشرده ای برای تکمیل و بهره برداری آن ها داشته باشیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: انتظار آقای رئیس جمهور این است که تا پایان سال ۹۹ این پروژه ها به ثمر برسد. به همین خاطر یک برنامه متفاوتی باید تهیه کنیم تا با توجه به منابعی که نیاز دارد، شرایط فنی بررسی و خدمت ایشان اعلام شود. این چهار پروژه ریلی دارای اولویت است اما همزمان چند کار مهم دیگر را در این حوزه در حال انجام هستیم.

وی افزود: یکی از این پروژه ها راه آهن کردستان است که بتوانیم آن را به سنندج وصل کنیم که در ایستگاه صلوات آباد نزدیک به شهر است چرا که رساندن آن به شهر یک پروژه عظیم و زمان بر است. یکی دیگر امتداد راه آهن به سمت ایلام است و مهم ترین پروژه که در دستور کار ما بوده و فعال کار می کنیم ایجاد خط دوم برای راه آهن هاست. مثل کرج – قزوین که این هفته یک سوم را افتتاح کردیم و دو سوم را هم در اردیبهشت افتتاح می کنیم تا ایمنی و راندمان سرعت قطارها افزایش پیدا کرده و مردم زمان کمتری را در این مسیرهای پرترافیک صرف کنند.

اسلامی ادامه داد: راه آهن بافق به اصفهان هم که حجم سنگین بار معادن ما را به ذوب آهن و فولاد مبارکه انتقال می دهند که خطوط دوم بوده و یکی دیگر از این خطوط است که امیدواریم تا پایان سال ۹۹ به اتمام برسد و می تواند جزو پروژه های ماندگار به حساب آید.

 نقش نظام لجستیک در توزیع عادلانه بار  

وزیر راه و شهرسازی درخصوص ناوگان حمل و کالا و مسافر کشور و اینکه چه میزان دچار فرسودگی بوده و احتیاج به نوسازی دارد، اظهار داشت: ما در زمینه ناوگان هم به نوسازی و هم به ساماندهی نیاز داریم. در بحث کالا تعداد ناوگان ما بیشتر از نیاز واقعی مان است و مهم این است که روند فرسودگی را مهار و همزمان کار نوسازی و بهینه سازی انجام گیرد.

وی افزود: در این خصوص با توجه به تعریف نظام لجستیک شاهد یک توزیع متعادل، متوازن و عادلانه بار هستیم که شرکت ها و موسسات در مقاصد غیرتکراری بار را به صورت بهینه حرکت دهند. هم اکنون هر کامیون در کشور ما به طور متوسط ۶۰ هزار کیلومتر را در سال طی می کند که در کشورهای پیشرفته تا ۱۰۰هزار کیلومتر است.

وی ادامه داد: در این زمینه مهمترین مساله برای وزارت راه و شهرسازی پیاده کردن نظام لجستیک است که در سال ۹۸ گام های خوبی در این خصوص برداشته شد. به عنوان مثال تنها کالاهای اساسی در بندر امام (ره) تخلیه می شد و سپس از آنجا به کل کشور می رفت و حتی تا خراسان و در شرق کشور از آنجا توزیع می شد.

وی تاکید کرد: در این زمینه با هماهنگی با وزارت صمت و دیگر نهادها بار توزیع شد و به بنادر چابهار و شهید رجایی نیز اختصاص پیدا کرد. این باعث شد که نظام لجستیک به صورت عملی معنا پیدا کند تا در کنار موضوع نوسازی کاهش مصرف سوخت، ایمنی بیشتر و راندمان بهتری را داشته باشیم که با وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه تفاهمنامه ای در سال ۹۸ داشتیم که امیدواریم امسال بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.  

امضای ۶ قرارداد با بخش خصوصی در بحث احداث آزادراه

محمد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی همچون دیگر کشورهای دنیا در بحث ساخت، مرمت و نگهداری راه ها با توجه به هزینه بالایی که دارند در مورد این که این موضوع چقدر در کشور اجرایی شده است، اظهار داشت: طبق قانون آزادراه ها سال هاست که وزارت راه و شهرسازی از این قانون استفاده می کند و با بخش خصوصی آزادراه احداث می کند.

وی افزود: در سال ۹۸ ما ۳ یا ۴ مورد را برای ایجاد راه و آزادراه جدید مصوب کردیم که در سال ۹۹ تعداد حداقل ۶ آزادراه راه دیگر را در دستور کار داریم که قرارداد آن امضا خواهد شد تا ظرفیت های بخش خصوصی را به مدد توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای بیاوریم.

 وی ادامه داد: در بحث نگهداری یک تجربه ناموفق رخ داده است. راهداری یک امر شبانه روزی است که لازم می دانم از راهداران مظلوم و خدوم که در سخت ترین شرایط کار می کنند و اگر راه باز است به خاطر آنهاست، تشکر و قدردانی داشته باشیم. یک تجربه ای را کشور پشت سر گذاشته که راهداری را خودمان انجام ندهیم و به بخش خصوصی بدهیم.

اسلامی تصریح کرد: یک زمانی فرا رسید که دیگر نه راه با کیفیت و نه راهداری داشتیم و به همین خاطر یک افراط و تفریط اتفاق افتاد. به همین خاطر در سازماندهی جدیدی که در سازمان راهداری انجام دادیم از تجربه خبرگی استفاده کرده و با یک همفکری از تجارب دیگر کشورها بهره بردیم.

وی ادامه داد: به این شکل امروز راهداری های ما با توسعه راهدارخانه ها تجهیز شده و با استفاده حداکثری و بهینه از ظرفیت راهدارخانه و اضافه کردن راهدارخانه های سیار به صورت اکیپ در مواقع بحرانی به مدد مردم می آیند. به این شکل  کار را ساماندهی کردیم که با بخش خصوصی، نگهداری از راه ها انجام گیرد تا به صورت موضعی یا دائمی کار عملیاتی بوده و این مساله در سال ۹۸ یک تجربه خوب بود.

اسلامی گفت: در این زمینه کسانی که هم اکنون از جاده ها عبور می کنند، شاهد هستند که نسبت به سال های ۹۶ و ۹۷ کیفیت راه های ما تغییر اساسی داشته است. هرکجا که لازم بود بخش خصوصی یا راهداری کار را پیش بردند و به این شکل نرخ رضایتمندی از کیفیت راه ها افزایش داده شد. تا سطح مطلوب فاصله داریم اما این نهضت در سال ۹۹ ادامه داشته تا به نقطه مطلوب مورد نظر دست پیدا کنیم.

نقطه حادثه خیز متاثر از راه نداریم

وزیر راه و شهرسازی درخصوص نقاط حادثه خیز کشور در جاده ها اظهار داشت: هم اکنون به جرات می توانیم بگوییم که نقطه حادثه خیزی که متاثر از راه باشد، نداریم. هرچه که بوده ما با این تعاریف برطرف کردیم. نقطه حادثه خیز نقطه ای است که برای راننده مبهم است و به دلیل این ابهام دچار سانحه می شود که برطرف شدند.

وی ادامه داد: پلیس هم حدود ۲۶۲ یا ۲۶۴ مورد را اعلام کردند در مردادماه امسال که نقاط باقی مانده است. این نقاط دسته بندی شدند که حدود ۲۰۰ مورد آن با کار اجرایی قابل رفع بود که ۷۰ مورد در ۳ ماه سازمان راهداری انجام داد. مواردی همچون دوربرگردان اشتباه، فرعی مستقیمی یا تقاطع غیرهمسطح و بعضی هم پول هنگفت می خواست که در دست اجراست. نوع دیگری که خیلی هم از آن شکایت دریافت می کنیم این است که در جاده های دو طرفه مقررات رعایت نمی شود و تصادف شدید رخ می دهد. البته شدت تصادفات و تعداد در آزادراه ها و بزرگراه ها بیشتر از راه های اصلی است که به خاطر بی احتیاطی محض اتفاق می افتد.

وی افزود: در این زمینه و برای برطرف کردن این نقاط فهرست را درآوردیم که در اولویت ما قرار دارد که تقاطع های همسطح بسازیم و جاهایی که لازم است در راه های اصلی باند دوم ساخته شود. به همین خاطر ۷۳۲ کیلومتر بزرگراهی که ما ایجاد کردیم در پاسخ به همین تقاضا بوده و یک راه اصلی را هرچند که به ظرفیت کامل نرسیده با توجه به شرایط کشور به یک بزرگراه چهارخطه تبدیل کردیم که در سال ۹۹ این راه ادامه دارد.

تحویل اولین ساختمان های طرح اقدام ملی در تابستان ۹۹

وزیر راه و شهرسازی در بحث طرح اقدام ملی مسکن و این که اولین واحدها چه زمان تحویل داده خواهد شد، گفت: در این طرح فرض برنامه ۱۸ تا ۲۴ ماه است. ما در این طرح اقدام ملی فرآیندی بزرگ و مراحل زیادی را طی کردیم تا زمین هایی را انتخاب کنیم که مرغوب بوده تا جایی نباشند که آبادانی دیر به سراغ آن ها برود.

وی افزود: این آماده سازی و برنامه ریزی ها کمی زمان برد که انجام شد و برای حدود ۲۴۰ هزار واحد مسکونی که ثبت نام مرحله اول انجام دادیم در برنامه است. نکته بعدی این که متقاضیان واقعی را شناسایی کنیم و این که اینها زمین خودشان را تحویل بگیرند یا به پروژه متصل شوند.

وی تصریح کرد: غربالگری مرحله اول انجام گرفت و تشکیل پرونده به خاطر کرونا متوقف شد. با این حال هرکجا دوستان ما توانستند کار را لکترونیکی پیش ببرند تا حداکثر این کار انجام شده است تا بیایند زمین های خودشان را تحویل گرفته و به صورت شش تا هشت نفره بعد از تحویل زمین ها و با نظارت نظام مهندسی خانه های خود را بسازند.

وی گفت: به نظرم تا پایان سال و در بعضی از استان که پروژه ۵۵ درصد پیشرفت داشته حتی زودتر بتوانیم تا تابستان کلید خانه ها را تحویل دهیم.

وی درباره قیمت تمام شده برای هر متر مربع مسکن در طرح اقدام ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام یکی از اعضای هیات مدیره شهر جدید پرند که شاید بین ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تمام شود، گفت: از روز نخست فرض مان این بوده که هر متر مربع ۲.۵ میلیون تا ۳.۵ میلیون در کل کشور باشد.

وی ادامه داد: در مورد پرند و موضوعی که گفته شد در جریان صحبت این عضو هیات مدیره نیستیم و شاید یک پروژه مشارکتی باشد. حتما با آقای طاهرخانی صحبت خواهیم کرد تا در مورد این موضوع از ایشان توضیح بخواهند.