شناسهٔ خبر: 79398 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

گزارش عملکرد بندری و دریایی سیستان و بلوچستان در سال ۹۸؛

افزایش ۱۳۶ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار/ تقویت تجارت ایران، هند و افغانستان با توسعه ترانزیت از بندرشهیدبهشتی/ ۸۰۰ هزار مترمکعب لایروبی طی یکسال/ راه اندازی خط کشتیرانی منظم بین بنادر چابهار و هند

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به شاخص ترین اقدامات بندری و دریایی این استان در سال ۹۸، گفت: تقویت تجارت بین ایران، هند و افغانستان با گسترش ترانزیت از طریق بندر شهیدبهشتی و نیز لایروبی ۸۰۰ هزار مترمکعبی طی یکسال، از مهم ترین اقدامات صورت گرفته بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی با بیان اهم اقدامات بندری و دریایی چابهار در سال ۹۸،  اظهار کرد: ارتقای نرم های تخلیه و بارگیری و همچنین حمل یکسره کالای اساسی به صورت ۲۴ ساعته از بندر و افزایش تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی به میزان ۱۳۶ درصد مهم ترین اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ بود.

مهم ترین اقدامات بندری چابهار در سال ۹۸

وی با اشاره به نقش بندر چابهار به عنوان پیوند دهنده تعاملات منطقه ای، از راه اندازی مکانیزم تخفیفات متقابل هزینه های وارده بر کالا و کشتی بین بنادر هند و چابهار خبر داد و گفت: تقویت تجارت بین ایران، هند و افغانستان با گسترش ترانزیت از طریق این بندر اقیانوسی و راه اندازی خط کشتیرانی منظم بین بنادر چابهار و هند و استقرار اولین اپراتور خارجی بنادر کشور در بندر شهیدبهشتی از دیگر اقدامات مهم بندر چابهار در سال ۹۸ بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، افزود: ۱۷۰ هیأت متشکل از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مقامات کشوری و لشکری طی سال ۹۸ از بندر چابهار بازدید کردند که منجر به ۵۳ درخواست سرمایه گذاری و انعقاد ۷ قرارداد به ارزش ۴۰۸ میلیارد تومان و در عین حال بررسی و تدوین پیش نویس ۶۳ فقره قرارداد طی ۹۰ جلسه کمیسیون منجر به انعقاد ۶۰ قرارداد شد.

به گفته آقایی افزایش درآمد ۶۸ درصدی و وصول ۷۸ درصدی مطالبات راکد و سنواتی، طراحی و اجرای مرکز مانیتورینگ در راستای پایش ترافیک موجود، افزایش ضریب ایمنی و جلوگیری از وقوع حملات سایبری بخشی دیگر از دیگر اقدامات بندر چابهار در حوزه بندری بوده است.

اقدامات شاخص حوزه دریایی بندر چابهار 

وی در ادامه به اقدامات شاخص حوزه دریایی بندر چابهار در سال ۹۸ اشاره و بیان کرد: افزایش ایمنی آبراه بندر شهیدبهشتی با بازتعریف لنگرگاه های جدید، لایروبی کانال به میزان ۸۰۰ هزار مترمکعب، نصب علائم کمک ناوبری و خارج سازی مغروقه های کانال دسترسی از جمله اقدامات مهم حوزه دریایی در بندر چابهار طی سال ۹۸ بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: استانداردسازی و ساماندهی شناورسازی های فعال استان از دیگر اقدامات مهم در راستای رونق تولید، استفاده از ظرفیت های بومی و ایجاد اشتغال پایدار بود که این امر از ابتدای سال ۹۸ مورد توجه و پیگیری قرار گرفت و بازدیدهای متناوبی نیز در این راستا توسط تیم های بازرسی صورت گرفت.

آقایی در ادامه با اشاره به احداث سازه ۶۰ متری برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار به عنوان بلندترین و پیشرفته ترین برج کنترل ترافیک دریایی کشور با ثبت رکورد ساخت در بازه زمانی ۲۵ روزه و با نرم بالاتر از ۳,۵ متر در روز، عنوان کرد: از اهداف احداث این برج، ارتقای ایمنی و امنیت دریانوردی است که به عنوان نماد گردشگری بندر چابهار نیز مطرح خواهد بود.

وی ادامه داد: تکمیل زیرساخت های توسعه ای و افزایش ضریب ایمنی بنادر چابهار در قالب پروژه های مهم از قبیل احداث دیوار حفاظت ساحلی جنوب شرقی بندر شهیدبهشتی چابهار به طول ۲۲۰۰ متر، اجرای شبکه اعلام و اطفای حریق در بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری، توسعه ۱۱۴ هکتار از اراضی در قالب پروژه ایجاد شبکه معابر و تاسیسات زیربنایی نیز در سال ۹۸ اجرا شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به اعزام گسترده تجهیزات و ماشین آلات راهسازی و ارسال کمک های انسان دوستانه و خدمات پزشکی و دارویی در بحران سیل جنوب سیستان و بلوچستان در راستای مسئولیت های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۸ اشاره کرد.