شناسهٔ خبر: 79405 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدير فرودگاه سنند خبر داد

برنامه ريزی برای برقراری پروازهای خارجی فرودگاه سنندج در سال ۹۹

نظری زاده - فرودگاه سنندج مدير فرودگاه سنندج از برنامه ريزي براي برقراري پرواز هاي خارجي در مسير سنندج-سليمانيه در سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اميرعباس نظري زاده با اعلام اين خبر عنوان کرد: توسعه زيربنايي و نوسازي و بهسازي ساختمان ها و ابنيه فرودگاه هاي استان کردستان از مهمترين اقدامات توسعه محور شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در صنعت حمل و نقل هوايي استان کردستان در فرودگاه هاي سنندج و سقز بوده و در سال هاي اخير شاهد سير صعودي چشمگير و پيشرفت هاي قابل ملاحظه در اجراي اين پروژه ها بوده ايم.

مدير فوردگاه سنندج مهمترين اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۸ را مطابق با اهداف شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در پنج بخش ايمني هوانوردي، ظرفيت سازي و کارايي، امنيت و تسهيلات توسعه اقتصادي و حفاظت محيط زيست عنوان کرد و گفت: سال ۹۸ به دليل وقوع سيل در فروردين ماه ديوارهاي حفاظتي ضلع غربي فرودگاه که در امتداد مسير جريان رودخانه قشلاق و مسير اصلي طغيان رودخانه قشلاق قرار داشت دچار آسيب و تخريب جدي شد اما با هماهنگي هاي انجام شده با ارگان ها و دستگاه هاي اجرايي توانستيم آب هاي سطحي بالادستي فرودگاه را ساماندهي کنيم.

وی افزود: از ديگر اقدامات عمراني در حوزه ايمني هوانوردي فرودگاه سنندج مي توان به عمليات بهسازي استريپ هاي پروازي جهت افزايش ضريب ايمني پروازها و تحويل يک دستگاه اوره پاش و تيغه برفروبي و يک دستگاه خودروي پيشرو جهت تجهيز واحد ايمني اشاره کرد.

نظری زاده گفت: در بخش ظرفيت سازي و کارايي در فرودگاه سنندج نيز اقدامات مفيدي انجام شده که در اين راستا مي توان به خريد و نصب دو دستگاه گيت وي مدل SMD۶۰۰ در گيت بازرسي يگان حفاظت هواپيمايي، انجام وارسي هاي منظم دستگاه هاي کمک ناوبري و راه اندازي سامانه ۱۹۹ اشاره کرد.

نظري زاده گفت: سال ۹۸ عمليات کف سازي سالن ترمينال فرودگاه سنندج به مساحت ۲۲۰۰ مترمربع را شروع کرديم و به پايان رسانديم. تکميل جاده حفاظتي به مساحت پنج و نيم کيلومتر، بهره برداري از نمازخانه يگان حفاظت هوايي، توسعه و بهسازي ساختمان اداري و ساخت نمازخانه فرودگاه از ديگر طرح هاي رو به اتمام فرودگاه است.

وي توضيح داد: در توسعه اقتصادي نيز اقدامات خوبي از دريافت پروانه پايان کار ساختمان هاي فرودگاه با تعامل سازنده با واحد حقوقي ستاد و شهرداري سنندج و با کمترين هزينه ممکن و صرفه جويي بيش از ۱۰ميليارد ريالي و نيز دريافت اسناد مالکيت اراضي فرودگاه سنندج و سقز انجام شده است.

نظري زاده گفت: تامين روشنايي بلوار فرودگاه و نصب تيرهاي چراغ برق و روشنايي و نصب راهبند در ورودي و همچنين ساماندهي سايت NDB و نصب دوربين هاي حفاظتي در سايت ناوبري و بهسازي ديوار حفاظتي فرودگاه به طول دو و نيم کيلومتر از اهم اقدامات در اين حوزه است. در بخش حفاظت از محيط سبز نيز با تشکيل کميته مديريت سبز در دو قسمت پسماند و تفکيک زباله و همچنين استقرار نظام مديريت سبز به طور جدي به دنبال دريافت گواهينامه مديريت سبز هستيم.

وي همچنين عنوان کرد: براي برطرف کردن موانع پروازي، پروژه انحراف جاده سقز – مريوان در دستور کار قرار گرفت که با انجام اين تغيير به متراژ ۵۰۰ متر امکان افزايش طول باند مهيا شد. يکي ديگر از اقدامات مهم که از تعهدات دستگاه هاي اجرايي استان به شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران بود در اختيار قرار دادن حامل هاي انرژي شامل آب ،برق و گاز بود که دستگاه هاي مربوطه استاني اين زيرساخت هاي مهم و حياتي را در محل پروژه را در اختيار پيمانکاران قرار دادند. روند تسريع پروژه نيز قابل قبول بوده به طوري که در بخش سطوح پروازي حدودا ۲۳ درصد و در بخش ترمينال ها و ساختمان هاي جنبي ۶۵ درصد پيشرفت فيزيکي داشته ايم.

مدير فرودگاه سنندج افزود: سال ۹۹ برقراري پروازهاي خارجي در مسير سنندج- سليمانيه را پيگيري مي کنيم. از ديگر برنامه هاي سال ۹۹ فرودگاه سنندج مي توان به توسعه و بهسازي ساختمان پاويون از محل اعتبارات استاني، تملک اراضي واقع در استريپ فرودگاه سنندج، احداث سوله تجهيزات زمستاني، دريافت گواهينامه فرودگاهي با توجه به مراحل پاياني مميزي توسط کارشناسان سازمان هواپيمايي، اتمام بهسازي ديوار هاي پيراموني فرودگاه به طول هشت کيلومتر و همچنين احداث کارگاه فني و تاسيسات جهت واحد فني و مهندسي اشاره کرد.

وي گفت: فرودگاه سنندج از ابتداي سال ۹۸ تا پايان بهمن با انجام ۵۰۰ پرواز حدود ۳۵ هزار مسافر را اعزام و پذيرش کرده است.