شناسهٔ خبر: 79481 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

ابلاغ دستورالعمل به واحدهای ستادی و فرودگاهی در شرایط بحران کرونا ویروس

امیرمکری به دنبال برگزاری جلسه ویژه مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری به صورت ویدیو کنفرانس با مدیران کل ستادی و فرودگاهی دستورالعمل و روش کار واحدهای مختلف در شرایط بحران کرونا ویروس ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس مصوبات جلسه ای که پنجم فروردین ۹۹ در دفتر سیاوش امیرمکری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت برگزار شد، در حوزه معاونت عملیات هوانوردی، کاهش و تعدیل کارکنان عملیات هوانوردی با توجه به برنامه و زمان پروازها به میزان حداقل در حوزه های مراقبت پرواز، ارتباطات و ناوبری، مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی و آتش نشانی و هدایت زمینی به تصویب رسید.

از دیگر مصوبات مربوط به حوزه معاونت عملیات هوانوردی می توان به اعلام عملیاتی شدن فرودگاه پس از آخرین پرواز حسب مورد و بنا بر درخواست، کاهش Category آتش نشانی و هدایت زمینی فرودگاه  و حضورحداقل پرسنل در زمان نبود پرواز، دریافت کمک در موارد خاص از آتش نشانی شهر به منظور تامین شرایط استاندارد مورد نیاز فرودگاه، کاهش سطح ارایه سرویس مراقبت پرواز و کاهش کارکنان عملیات هوانوردی در فرودگاه های اقماری به میزان حداقل ممکن و در صورت لزوم جهت کاهش تردد اقامت حداقل ۱۵ روز در محل ماموریت اشاره کرد.

بر اساس دستورالعمل ابلاغی، درباره فرودگاه‌های دارای طبقه بندی فضای G ، مدیر فرودگاه و یا کارکنانی که صلاحیت ارایه سرویسAFIS را دریافت کرده اند، می توانند حسب مورد به ارایه سرویس مراقبت پرواز بپردازند.

باید متناسب با شرایط و تعداد پروازها، مدت زمان کشیک کارکنان عملیاتی  به صورت حضور حداقلی کارکنان تنظیم شود. همچنین در طرح پرواز(Flight Plan)  از پذیرش فرودگاه‌های احتیاطیAlternate Aerodrome))  به غیر از فرودگاه‌های مشهد، مهرآباد، اصفهان، زاهدان، بندرعباس، شیراز، اهواز، کرمانشاه و تبریز خودداری شود و در صورت لزوم و بنا به درخواست و اعلام فرودگاه کاهش طبقه بندی فضا امکان پذیر می شود.

بر اساس بخشنامه صادر شده باید نیروهای مامور اعزامی به سایر فرودگاه‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد و حسب ضرورت و متناسب با آمار پروازها و نیروی انسانی در حوزه مراقبت پرواز ادغام واحد های گراند، برج و تقرب پرواز انجام شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، در این دستورالعمل در حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع نیز تاکید شده که باتوجه به ضرورت حفظ سلامتی همکاران گرامی و  الزام مقابله با ویروس منحوس کرونا و به منظور قطع  زنجیره انتشار  ویروس باید به گونه ای برنامه ریزی شود که فقط نیروهایی که حضورشان درمحیط کار ضروری است، درمحل خدمت حضور داشته باشند و بقیه کارکنان به صورت آنکال آماده باشند و از مراجعه به محل کار تا پایان نیمه اول فروردین خودداری کنند و تشویق همکاران به دورکاری ( تااطلاع ثانوی ) دردستور کار باشد.

این دستورالعمل در حوزه معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی نیز تاکید کرده که با توجه به کاهش پروازهای عبوری، داخلی و خارجی و احتمال ادامه این روند تا چند ماه آینده برای مدیریت هزینه در فرودگاه‌ها، درباره ضرر و زیان وارد شده به غرفه داران و اماکن فرودگاهی تحت اجاره مدیران فرودگاه‌ها ضمن بررسی دقیق موضوع فعالیت غرفه داران که به تبع عدم انجام پرواز و حضور مسافر کاملا تعطیل و یا با ظرفیت محدود در حال فعالیت بوده اند مراتب را به نحو مقتضی گزارشگیری و مستند سازی کنند تا در فرصت پیش رو تصمیم های لازم درخصوص اعمال تخفیف های لازم و یا بخشیدن اجاره‌های تعهدی جهت جبران زیان بخشی از شرکای درآمدی شرکت اقدام شود.

در حوزه مدیریت بحران نیز بر ارایه گزارش روزانه توسط مدیران ستادی و فرودگاهی درباره کارکنان و مسافران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا و بررسی وضعیت کارکنان مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا و نیز پیگیری تهیه مواد ضدعفونی کننده به صورت متمرکز توسط مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل برای فرودگاه های کشور اشاره کرد.

همچنین بر اساس این بخشنامه باید تمام فرودگاه‌های مراکز استان آمادگی لازم را جهت مقابله و کمک رسانی به مناطق سیل زده در صورت وقوع داشته باشند.