شناسهٔ خبر: 79506 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزییات زلزله فاریاب استان کرمان به بزرگی ۵.۴ اعلام شد

زلزله فاریاب در منطقه کوهستانی و کم جمعیت رخ داد/ گسل سبزواران علت زلزله/ثبت ۲۰۹۱ زلزله در ۱۳ سال گذشته در ۱۰۰ کیلومتری رومرکز زلزله

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جزییات زلزله ۵.۴ امروز هشتم فروردین را در جنوب استان کرمان، اعلام کرد.

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزییات زلزله امروز هشتم فروردین را که در ساعت ۱۱:۱۰ در فاریاب کرمان با بزرگی ۵.۴، رخ داد، اعلام کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: زلزله امروز هشتم فروردین ۹۹ با بزرگی ۵.۴ در جنوب استان کرمان رخ داد که رومرکز این زمین لرزه در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال غربی بلوک و ۲۴ کیلومتری شمال شرقی فاریاب واقع شده است.

به گفته بیت اللهی، فاصله رومرکز زلزله از شهر جیرفت ۶۰ کیلومتر و در جنوب غربی جیرفت و از شهر کهنوج ۵۵ کیلومتر و در شمال غرب کهنوج است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: رومرکز زلزله در منطقه کوهستانی متشکل از سنگ‌های آذرین و دگرگونی شمال فاریاب و در گستره‌ای با تمرکز جمعیتی خیلی پائین جانمائی شده است که در سوی شرقی آن و در فاصله ۴۰ کیلومتری گسل شمالی –جنوبی سبزواران واقع شده است که براساس نقشه های گسله‌های ایران، نزدیکترین عارضه تکتونیکی به رومرکز زلزله است.

وی افزود: محدوده رومرکز در نقشه پهنه‌بندی خطر زلزله پیوست آئین نامه ۲۸۰۰، در زون با خطر بالا واقع است.

به گفته ببت اللهی، گستره رومرکز زلزله ۵.۴ فاریاب از نظر لرزه خیزی فعال است و در چند سال گذشته زمین‌لرزه‌هایی با بزرگی ۵.۱ درتاریخ ۱۵ اسفند ۸۹، زلزله با بزرگی ۵.۲ در ۱۵ اسفند ۹۳، زلزله ای با بزرگی ۵.۷ در ۹ اسفند۸۴، و زلزله ۵.۴ کهنوج در ۱۶ اسفند ۹۶ در این گستره به وقوع پیوست.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: در مدت ۱۳ سال گذشته پس از فعالیت شبکه لرزه نگاری کشوری، در فاصله ۱۰۰ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله ۲۰۹۱ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر رخ داده است که ۱۶ زمین لرزه با بزرگی ۵ تا ۵.۷ ، ۴۱ زلزله با بزرگی ۴.۵ تا ۵، ۱۱۵ زمین لرزه در بازه بزرگی ۴ تا ۴.۵، ۸۳۹ زلزله با بزرگی ۳ تا ۴ و بقیه با بزرگی کمتر از ۳ بوده است.

وی اعلام کرد: بر اساس استعلام از مدیریت بحران منطقه فاریاب، مراکز جمعیتی بلوک، چاه نارنج، اسلام آباد، چاه زیارت، و روستاهائی از دهستان زه مکان، بلوک و جنوب اسفندقه در حد لرزش شدید توام با ترک های خفیف در دیواره حیاط ها و منازل تحت تاثیر این زمین لرزه واقع شده اند. این زلزله خسارت جانی نداشته است.

بیت اللهی گفت: در ۵۵ کیلومتری شرق رومرکز، بزرگراه کهنوج-عنبرآباد-جیرفت واقع است که بدلیل فاصله قابل توجه، خسارتی برای ابنیه راهی این مسیر تصور نمی‌شود. 

وی افزود: نزدیک ترین ایستگاه های شتاب‌نگاشتی به رومرکز، ایستگاه فاریاب در ۲۸ کیلومتری جنوب رومرکز، صوغان در ۴۱ کیلومتری غرب، حسین آباد در ۴۶ کیلومتری شرق و اسفندقه در ۴۸ کیلومتری شمال رومرکز است.