شناسهٔ خبر: 79729 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

انتقال مستقیم غلات از کشتی به قطار در بندر شهید رجایی/ افزایش عملیات بندری ایران با وجود تحریم/ جا به جایی بیش از ۳ میلیون تن کالا در ۱۷ روز نخست فروردین ۹۹/ رشد ورود اقیانوس پیماها به بنادر کشور

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته شاهد رشد جا به جایی در بنادر کشور بودیم که در روزهای نخست سال هم این عملکرد در ورود کالاهای اساسی بسیار چشمگیر بود.

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت بنادر تجاری در ورود کالاهای مورد نیاز به کشور اظهار داشت: بدون شک با توجه به اینکه حمل‌ونقل حدود ۹۵ درصد از کالاهای تجاری صادراتی و وارداتی از طریق بنادر تجاری کشور انجام می‌گیرد، طبیعتا نقش سازمان بنادر و دریانوردی در ورود کالاهای مورد نیاز و صادرات کالاها نقشی بسیار راهبردی و مهم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته علی‌رغم همه تحریم‌هایی که متوجه صنعت حمل‌و‌نقل دریایی و کشتیرانی شده بود، حدود ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که رشد ۶ درصدی را نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بحث ورود کشتی‌های اقیانوس پیما به بنادر ایران هم رشد ۸ درصدی به دست آمد و از نظر واردات محموله های غیرنفتی که بخش عمده‌ای از آن‌ها کالاهای اساسی هستند، شاهد افزایش ۲۵ درصدی فعالیت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بودیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر کشور از روز نخست تا هفدهم فروردین سال ۱۳۹۹ تصریح کرد: در ایام نوروز علی رغم شرایط خاصی که وجود داشت تا روز هفدهم فروردین امسال چیزی حدود ۳.۳ میلیون تن حجم محمولاتی بوده که در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است.

وی افزود: در این مدت میزان واردات حدود ۱.۴ میلیون تن و صادرات غیرنفتی نزدیک به ۸۰۰ هزار تن است. تعداد کانتینرهایی که در این مدت زمانی تخلیه و بارگیری شده اند هم بیش از ۲۰هزار TEU بوده است.

راستاد با اعلام اینکه از ابتدای امسال تا ۱۷ فروردین ۲۷۰ فروند کشتی اقیانوس پیما وارد بنادر کشور شده‌اند، درخصوص عملکرد بنادر تحت حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی همزمان با شیوع ویروس کرونا در ابتدای سال جاری اظهار داشت: با توجه به آمار و ارقامی که اشاره شد و در شرایطی که بیشترین محدودیت ها برای فعالیت های اقتصادی وجود داشت، خوشبختانه بیشترین حجم عملیات در بنادر تجاری کشور انجام شد.

وی افزود: در این خصوص به تفکیک بندر امام خمینی (ره) به لحاظ اینکه هاب کالاهای اساسی به شمار می آید، با حدود ۱.۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری بیشترین میزان عملکرد را داشته است. در این میزان تخلیه و بارگیری انجام گرفته در این بندر بخش عمده آن کالاهای اساسی بوده است.

مدیرعامل سازمان و بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: بابت دیگر بنادر کشور به تفکیک میزان تخلیه و بارگیری در ایام ابتدایی سال ۹۹ می توان به بندر شهید رجایی با یک میلیون و ۷۰ هزار تن، امیرآباد با ۲۰۴ هزار تن، بندر بوشهر بالغ بر ۱۰۵ هزار تن و بندر انزلی بیش از ۸۲ هزار تن اشاره کرد.

وی افزود: در بندر چابهار هم کماکان روند بسیار خوبی را در بحث تخلیه و بارگیری شاهد هستیم و در ایام ابتدایی سال این میزان ۱۵۶ هزار تن بوده که این در کنار فعالیت خوب سایر بنادرمان در این مدت بابت دریافت و ارسال انواع محموله هاست. بخش عمده کالاهایی که در این مدت وارد کشور شده، کالاهای اساسی است که شامل مواد غذایی، نهاده های دامی و غلات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این زمینه با اشاره به هماهنگی های بسیار خوب در روزهای ابتدایی سال بین سازمان بنادرو دریانوردی، سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در تخلیه بار از بنادر کشور، تصریح کرد: خوشبختانه همزمان با عملیاتی که در اسکله ها و بنادر در این ایام وجود داشت، تخلیه محموله ها از انبارهای بنادر به مقاصد مصرفی هم با سرعت و قدرت در حال انجام بود. در این خصوص شاهد یک تعامل بسیار خوب بین سازمان بنادر با سازمان راهداری و شرکت راه آهن بودیم که با استفاده از کامیون و واگن در حمل‌و‌نقل ریلی تخلیه از بنادر در جریان بود.

وی تصریح کرد: در بندر شهید رجایی هم در این زمینه با هماهنگی با شرکت راه آهن شاهد یک اقدام مشترک بودیم که غلات مستقیم از کشتی به واگن منتقل می‌شود. البته این انتقال ترکیبی  هم به واگن و هم به کامیون ها انجام گرفت و به عنوان یک تجربه موفق منجر به کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: امیدواریم با این روندی که با راه آهن شروع شده است، شاهد کمک به افزایش نرم تخلیه و بارگیری در بنادر و همچنین کاهش قیمت تمام شده کالاها باشیم. قطعا با کاهش هزینه های ناشی از حمل و نقل، این رویکرد می‌تواند برای حمل‌و‌نقل کشور بسیار مثبت و مفید باشد.