شناسهٔ خبر: 79733 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواشناسی کشور:

با شهامت می‌گویم تمام مخاطرات جوی سال ۹۸ را درست پیش‌بینی کردیم/ قدردانی یک رییس‌جمهور از عملکرد هواشناسی برای اولین‌بار در سال ۹۸/ عضویت مجدد در شورای سازمان جهانی هواشناسی از دستاوردهای بارز سال ۹۸/ راه‌اندازی دو سامانه ملی "هشدار سیل" و "پیش‌بینی آلاینده‌های جوی در ۱۰ کلانشهر" از اولویت‌های امسال سازمان هواشناسی

بازدید رییس سازمان هواشناسی از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی و تبریک روز خبرنگار رییس سازمان هواشناسی، عضویت در شورای سازمان جهانی هواشناسی را از دستاوردهای بارز این سازمان در سال ۹۸ خواند و راه‌اندازی دو سامانه ملی را از اولویت‌های مهم این دستگاه در سال جاری اعلام کرد.

سحر تاجبخش، رییس سازمان هواشناسی و معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به بیان برخی از مهم‌ترین رویدادها و چالش‌های این سازمان در سال گذشته پرداخت و با اشاره به این‌که سال ۹۸، سالی پر از بحران‌ها و مخاطرات جوی برای سازمان هواشناسی بود، گفت: با شهامت می‌توانم بگویم تمام مخاطرات جوی سال گذشته را به درستی پیش‌بینی‌ کردیم و این پیش‌بینی‌های به دستگاه‌های متولی کمک کرد تا ضمن مدیریت منابع آبی، بتوانند از جان و مال مردم حفاظت کنند.

او با بیان این‌که سال ۹۸ نخستین سالی بود که یک رییس‌جمهور از عملکرد سازمان هواشناسی قدردانی کرده است، افزود: این اتفاق، برای همکارانم در سازمان هواشناسی بسیار روحیه‌بخش بود و نشان‌ از عملکرد قابل‌ملاحظه آنان در پایش و پیش‌بینی شرایط جوی به‌ویژه در هنگام بحران‌ها داشت.

رییس سازمان هواشناسی در ادامه به برخی از دستاوردهای بین‌المللی این سازمان اشاره و عنوان کرد: سال گذشته در عرصه بین‌المللی، پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم که از جمله آن‌ها می‌توان به عضویت مجدد سازمان هواشناسی کشور در شورای سازمان جهانی هواشناسی پس از مدت ۱۵ سال اشاره کرد که با توجه به شرایط سیاسی کشور کاری بسیار سخت و دشوار بود. همچنین توانستیم، اساسنامه مرکز مدیریت ریسک بلایای جوی کشورهای عضو اکو را که در مشهد قرار دارد به تصویب برسانیم. انجام این کار نیز بسیار سنگین بود و توافق جامعی بین کشورهای عضو در این خصوص وجود نداشت اما با هماهنگی بسیار خوب با سازمان اکو و تلاش همکارانم در بخش بین‌الملل و نیز همکاری وزارت امور خارجه، توانستیم اساسنامه این مرکز را به تصویب برسانیم.

او، تولید و معرفی اپلیکیشن رسمی سازمان هواشناسی و تجهیز و افتتاح رادار هواشناسی اردبیل را از دیگر اتفاقات مثبت در حوزه هواشناسی در سال ۹۸ خواند و ادامه داد: متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی نتوانستیم در حوزه تجهیزات، توسعه قابل‌توجهی داشته باشیم.

تاجبخش، راه‌اندازی دو سامانه ملی "هشدار سیل" و "پیش‌بینی آلاینده‌های جوی در ۱۰ کلانشهر کشور" را اولویت‌ نخست سازمان هواشناسی در سال جاری خواند و گفت: راه‌اندازی فاز اول سامانه هشدار سیل در سطح ملی، نیازمند منابع مالی قابل‌توجهی است اما امیدواریم با حمایت‌های ویژه دولت، فاز اول این سامانه را امسال راه‌اندازی کنیم. برای راه‌اندازی سامانه پیش‌بینی آلاینده‌های جوی در ۱۰ کلانشهر کشور نیز اطلاعات مورد نیاز که بر اساس قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست باید در اختیارمان قرار می‌داد، آماده شده است و امسال با استفاده از این اطلاعات، این سامانه را راه‌اندازی می‌کنیم.

او گفت: تغییرات قابل‌توجهی نیز در بخش فنی سازمان هواشناسی انجام شده است و پرتال سازمان هواشناسی امسال به‌روزرسانی خواهد شد. همچنین امسال تکمیل اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های فناوری سازمان هواشناسی از جمله راه‌اندازی شبکه ارتباطیVSAT در دستور کارمان خواهد بود. این شبکه ما را قادر می‌سازد تا بتوانیم داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز را افزون بر تجهیزات زمینی از طریق ماهواره نیز منتقل کنیم. در واقع این شبکه در زمان‌هایی که با قطع احتمالی اینترنت و یا از دسترس خارج شدن تجهیزات زمینی مواجهیم از انتقال اطلاعات پشتیبانی می‌کند و با استفاده از آن می‌توانیم داده و اطلاعات را حتی در شرایط بحرانی و ویژه، انتقال و در دسترس قرار دهیم. امیدواریم با منابعی که سازمان برنامه و بودجه در اختیارمان قرار می‌دهد بتوانیم امسال این شبکه را نیز تجهیز و راه‌اندازی کنیم.