شناسهٔ خبر: 79739 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان از برنامه های سال جاری این اداره خبر داد

آغاز عملیات اجرایی احداث ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه در سال ۹۹/ اتمام احداث مسکن مهر در جنوب کرمان/ تهیه طرح بازآفرینی شهری برای ۲۲۰۰ هکتار از شهرها

جنوب کرمان 10 مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان از اتمام پروژه مسکن مهر در این منطقه خبر داد.

این اداره کل از بدو تاسیس فعالیت های زیادی در حوزه های مختلف راه و شهرسازی انجام داده، به طوری که در در حوزه راه سازی می توان از ساخت ۲۳۳ کیلومتر بزرگراه به ارزش ۵۸۲۰ میلیارد ریال  و  ۲۱۰۰  کیلومتر راه روستایی با اعتبار  ۴۲۰۰  میلیارد ریال و راه های اصلی و فرعی جمعا به طول ۱۱۹۱ کیلومتر و رفع تصرف بیش از  ۱۰ هکتار زمین در منطقه به عنوان اقدامات اساسی این اداره کل نام برد . همچنین در حوزه مسکن می توان به اتمام پروژه های مسکن مهر و همچنین آغاز طرح ملی مسکن با  ۳۰۰۰  متقاضی در مرحله اول اشاره کرد. در باز آفرینی شهری نیز این اداره کل از روشنایی معابر تا تخصیص قیر برای شهرداری‌ها فعالیت داشته و مصوبات طرح های تفصیلی باز نگری شده و مورد بررسی قرار گرفته است.  در مصاحبه ای با محمد ساردویی، مدیر کل راه و شهر سازی جنوب کرمان به بررسی عملکرد سال ۹۸ و  برنامه‌های سال ۹۹ خواهیم پرداخت.

در حوزه راه سازی در جنوب کرمان چه اقداماتی در سال ۹۸ انجام شده است ؟

راهسازی یک از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان است. قبل از تاسیس این اداره کل در جنوب استان کرمان هیچ بزرگراهی وجود نداشت، اما در حال حاضر  ۲۳۳ کیلومتر بزرگراه به ارزش ۵۸۲۰ میلیارد ریال  و ۲۹۶ کیلومتر راه اصلی به ارزش ۱۰۰۰میلیارد ریال و راه فرعی به طول ۸۹۵ کیلومتر  به ارزش ۹۰۰ میلیارد ریال ساخته شده است. در ادامه راهسازی در سال گذشته احداث  ۵۰ کیلومتر بزرگراه را با اعتبار ۱۵۰میلیارد ریال شرو ع کردیم که اکنون  ۱۱کیلومتر بزرگراه با اعتبار ۱۱۰میلیارد ریال آماده آسفالت است و ۱۰ کیلومتر با اعتبار ۱۶۲ میلیارد ریال آسفالت شده و به بهره برداری رسیده است. در حال حاضر مطالعات باقی مانده بزرگراه میانچیل انجام شده و جهت اخذ مجوز به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ارسال شده که به محض دریافت مجوز مناقصه آن برگزار خواهد شد. متاسفانه  این پروژه به دلیل عبور از مناطق مسکونی و کشاورزی و عبور تاسیسات زیربنایی  مانند لوله های آب و تیر های برق معمولا با مشکلات متعددی مواجه است. اخذ مجوز احداث ۱۴کیلومتر از بزرگراه جیرفت – فاریاب با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال و بزرگراه رودبار – ایرانشهر به طول ۱۰کیلومتر با اعتبار ۱۰۰میلیارد ریال نیز انجام شده  که در مرحله  برگزاری مناقصه است، طراحی و برآورد قطعه آخر بزرگراه کهنوج - رودان به طول ۱۳کیلومتر در دست اقدام است، همچنین بزرگراه جیرفت – بافت به طول ۲۰  کیلومتر و تونل اسفند جیرفت – بم به طول ۵/۳کیلومتر و راه ارتباطی بین دو پل سرجاز و جنگل آباد نیز در مرحله طراحی و برآورد جهت برگزاری مناقصه قرار دارند. مواردی که ذکر شد، از جمله پروژه های در دست اقدام هستند.

در قسمت پل های در دست احداث نیز می‌توان به پل سرجاز بطول ۳۴۸ متر، با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد با اعتبار  ۱۰۰میلیارد ریال و پل جنگل آباد بطول  ۱۹۶ متر که پیمانکار آن انتخاب شده و در مرحله تجهیز کارگاه با اعتباری به مبلغ ۱۴۰ میلیارد ریال است، اشاره کرد. همچنین پل بهادر‌آباد بطول ۳۹۵ متر، در مرحله انعقاد قرار داد و تجهیز کارگاه  با اعتبار  ۳۴۰ میلیارد ریال قرار دارد.

عملکرد راه روستایی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در این بخش ۲۱۰۰  کیلومتر راه روستایی با اعتبار  ۴۲۰۰ میلیارد ریال آسفالت و به بهره‌برداری رسیده است و ۴۳۰  کیلومتر راه با اعتبار ۲۱۵۰ میلیارد ریال در دست ساخت است که ۸۸  کیلومتر ادامه آن با  اعتبار  ۳۵۰ میلیارد ریال آسفالت و به بهره برداری رسیده است.

همچنین  ۶۰ کیلومتر زیرسازی با اعتبار  ۱۸۰ میلیارد ریال تکمیل و آماده آسفالت است. در این جا باید اشاره کنم که قبل از تاسیس این اداره کل  ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی ساخته شده بود که با افزایش راه‌های آسفالته روستایی ما شاهد رونق گردشگری و اقتصاد در منطقه بوده ایم.

این را هم اضافه کنم که شاخص برخورداری جمعیتی روستاهای بالای ۲۰ خانوار برخوردار از راه آسفالته در جنوب کرمان  ۸۴.۶ % است که این شاخص در مورد روستاهای بالای ۵۰خانوار بهره مند از راه آسفالته  ۸۸.۷ % است.

با توجه به وجود رود خانه‌های بزرگ در منطقه برای ساخت پل ها چه اقداماتی انجام داده اید؟

پل سفید باز بطول ۴۵ متر در بزرگراه جیرفت -  بافت، با پیشرفت فیزیکی ۹۰درصد با اعتبار ۵/۱میلیارد ریال، پل کلدان بطول ۱۲۰ متر ، با پیشرفت فیزیکی  ۱۰در صد با اعتبار ۱۱۰میلیارد ریال وقرار داد پل ورودی منوجان  بطول ۸۰ متر ، با اعتبار ۳۷میلیارد ریال منعقد شده است. همچنین طراحی تونل اسفند و پل فروردین در بزرگراه جیرفت – بم نیز در مرحله طراحی است. لازم می‌دانم اضافه  کنم که عملیات اجرایی دو دستگاه پل بزرگ گمرکان، پل رود خانه کمال، پل جگاء، پل خروجی فاریاب به سمت حرمه  پل رمشک و پل زهمکان به بهره برداری رسیده و پل کلجک و پل  مردهک در حال انجام  است.

نوع همکاری اداره کل شما در ستاد بحران در منطقه چگونه بوده است؟

معمولا  ما بعنوان اداره پشتیبان در تمامی بحران‌ها حضور فعال داشته‌ایم. همانطور که اطلاع دارید استان کرمان به ویژه جنوب آن همواره در معرض حوادث مختلفی قرار دارد. ما از ابتدای سال جاری درگیر سیل در منطقه هستیم. در دی ماه و ابتدای سال  ۹۸ نیز منطقه دچار سیل شد و خساراتی به مردم وارد آمد که با همکاری واحد‌های اداری و شرکت‌های خصوصی راهسازی با اعزام ۱۶ دستگاه از ماشین آلات راهسازی و ۳دستگاه  خودروی سبک کمک دار به مردم جنوب کرمان امدادرسانی شد. همچنین هجوم ملخ‌های صحرایی در منطقه از دیگر مواردی بود که به کمک جهاد کشاورزی شتافتیم و با  دراختیار قرار دادن ماشین آلات کمک دار جهت سم پاشی توانستیم در حوزه مشارکت و همکاری با سایر نهاد ها، کمک رسان خوبی برای مردم جنوب کرمان باشیم. در اینجا لازم می دانم از برخی پیمانکاران که در شرایط سخت بحرانی به یاری مردم شتافتند تقدیر و تشکر کنم.

با توجه به ایجاد ادارات کل در جنوب کرمان آیا فضای ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و محیط های عمومی افزایش داشته است ؟

ما از زمان ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن و شهر سازی  ۲۲۰۰۰  مترمربع با اعتبار  ۴۵۰۰۰  میلیارد ریال ساختمان دولتی و عمومی ساخته ایم (ساختمان فرمانداری ها، بخشداری ها، سالن های ورزشی، استخر، ساختمان انتظامی و مراکز بهداشتی) که شاخص‌ترین آنها بیمارستان‌های منوجان، قلعه گنج و رودبار جنوب بوده و اخذ مجوز بیمارستان‌های جیرفت و عنبر آباد از دیگر اقدامات این حوزه بوده که تحویل دانشگاه علوم پزشکی جیرفت جهت ساخت شده اند و بیمارستان کهنوج نیز در مرحله طراحی قرار دارد.

ساختمان‌های ثبت احوال عنبر آباد، ساختمان و سرایداری و دیوار حصار ثبت احوال جیرفت، استخر شنای جیرفت، ساختمان بخشداری جبال‌بارز جنوبی، استخر شنای کهنوج تکمیل شده است و ساخت فضاهای ورزشی در شهر های منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج با پیشرفت فیزیکی  ۷۰ درصد و ساخت ساختمان های دولتی و عمومی با پیشرفت فیزیکی  ۶۵ در صد که در دست اجرا است.

حوزه مسکن و باز آفرینی شهری آیا کمکی برای مردم منطقه بوده است؟

در حوزه مسکن و باز آفرینی شهری باید از اتمام مسکن‌های مهر به جز واحدهایی که مشکلات حقوقی دارند خبر بدهم. در طرح اقدام ملی نیز مجموعا ۳۰۰۰  نفر متقاضی در مرحله اول ثبت نام کردند که تعداد ۲۱۰۰  نفر تائید اولیه شده و از تاریخ ۱۷ اسفند سال گذشته برای شهرستان های عنبر آباد، قلعه گنج، منوجان نیز ثبت نام مرحله دوم اعلام شده است. در کل حوزه جنوب کرمان ۱۱.۳ هکتار  متر مربع برای ساخت مسکن طرح اقدام ملی واگذار شده است. اگر لازم باشد آمادگی داریم در شهر هایی که مشکل زمین نداشته باشیم باز هم در این رابطه کمک کنیم.

در بخش باز آفرینی پروژه اصلاح روشنایی معابر محله کلرود به طول یک کیلومتر، پروژه احداث سوله ورزشی حسین آباد به مساحت ۶۰۰ مترمربع، احداث پروژه های فرهنگی (مرکزفرهنگی، سرای محله و کتابخانه) به مساحت ۱۷۰۰ مترمربع با اعتبار ۳۴،۹ میلیارد ریال، تخصیص قیر رایگان به شهرداری های جنوب کرمان جهت بهسازی معابر بافت فرسوده به میزان ۲۰۰۰ تن انجام شده است. همچنین تامین زمین جهت احداث پایگاه سلامت در محلات حسین آباد، سرجاز، رهجرد و کلرود در یک اقدام مشترک با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی انجام گرفته است. در حوزه راهسازی نیز با توجه به عبور ترافیک جاده ای از داخل شهر و جهت کمک به شهرداری‌ها در بخش‌های روشنایی معابر ، تعریض پل‌ها و روکش آسفالت حدود ۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است .

لازم می دانم این موضوع را هم بگویم که ما در ارزیابی سازمان ملی زمین و مسکن  در بخش مسکن سه ماهه سوم وچهارم سال گذشته حائز کسب رتبه اول شده‌ایم که باید از همکارانم در این زمینه تشکر کنم.

 در حوزه شهر سازی چه اقداماتی انجام  شده است ؟

تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی شهر جیرفت، جبالبارز، دوساری و عقد قرارداد طرح جامع بازنگری رودبار جنوب با پیشرفت فیزیکی  ۵۰ درصد و تهیه طرح جامع بازنگری کهنوج، منوجان، عنبر آباد با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد انجام شده است . در این مدت ۳ جلسه کمیته فنی و  ۵ جلسه کمیسیون ماده ۵ تشکیل شده و در این جلسات پرونده‌های تغییر کاربری ، تفکیک زیر حد نصاب تغییر و اصلاح شبکه معابر شهر‌های جنوب مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است.

عملکرد حوزه املاک و حقوقی را چگونه ارزیابی می کنید؟

رفع تصرف به میزان ۱۰ هکتار به ارزش تقریبی  ۱۲۲ میلیارد ریال، تعیین تکلیف  ۱۰۰ فقره پرونده حقوقی له دولت و تشکیل پرونده علیه متصرفین تعداد ۸۰ فقره و همچنین اخذ  ۳۰۶ فقره اسناد مالکیت (تک برگ)در جنوب کرمان و ایجاد  آرشیو اسناد الکترونیکی (اسکن تمامی صورت مجلس تفکیکی و اسناد مالکیت دولت ) به نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن بخشی از فعالیت های این اداره کل در یک سال گذشته است. همچنین با اخذ مجوزهای خاص بسیاری از مشکلات اراضی شهرهای جنوب کرمان که برای مردم گرفتاری های فراوانی درست کرده بود حل و فصل شده است.

رتبه های اداره کل راه و شهر سازی جنوب کرمان در شاخص های مورد ارزیابی چگونه بوده است؟

با ارزیابی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در بین  ۶۴دستگاه اجرایی استان ما در سالهای ۹۶ و ۹۷ رتبه برترجشنواره  شهید رجایی و در سال  ۹۵ رتبه برتر کیفیت اجرایی و در سال ۹۸ نیز  کسب امتیاز کامل و رتبه عالی در شاخص های اختصاصی را کسب کرده ایم که از اقدامات خوب همکارانم در این اداره کل است.

اگر امکان دارد خلاصه ای از برنامه های سال ۹۹ را اعلام بفرمایید.

برنامه اجرایی حوزه راه از انجام مطالعات و طراحی ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۵ کیلومتر راه اصلی، ۵دستگاه پل بزرگ، یک دستگاه تقاطع غیر هم سطح و ۱۳۰ کیلومتر راه روستایی  شروع شده و همچنین عملیات اجرایی ۱۱۰کیلومتر بزرگراه و آسفالت ۵۰کیلومتر بزرگراه در برنامه اجرایی سال ۹۹ دیده شده است.

در مورد پل ها  ما در برنامه سال ۹۹  برای تکمیل و ساخت بیش از ۶ پل بزرگ در بزرگراه‌ها و تعداد ۲ پل برای راه های روستایی برنامه ریزی کر ده ایم، همچنین عملیات اجرایی  ۱۱۵ کیلومتر راه اصلی و فرعی و تکمیل وآ سفالت ۱۲۰کیلومتر راه روستایی و آغاز عملیات اجرایی  ۱۴۰ کیلومتر راه روستایی را در دستور کار این اداره کل قرار داده ایم .

از دیگر پروژه های قابل اجرا در حوزه  ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی می توان به تکمیل و ساخت بیش از ۱۴ پروژه فرهنگی، ورزشی و ساختمان‌های دولتی و مراکز بهداشتی در برنامه سال ۹۹ اشاره کرد.

از جمله برنامه های اجرایی در سال  ۹۹ پیگیری تهیه طرح های جامع بازنگری شهرهای رودبارجنوب، عنبرآباد، کهنوج و منوجان و برگزاری کمیته های تخصصی حوزه معماری و شهرسازی و نظارت عالیه اجرای طرح‌های مصوب معماری و شهرسازی و پیگیری پرونده های سرمایه گزاری جنوب کرمان در کارگروه های تخصصی مربوطه است که امیدواریم تا پایان سال به نتیجه مطلوب برسد.

در واحد بازآفرینی شهری، پروژهای احداث ساختمان مرکز فرهنگی کلرود، احداث ساختمان سرای محله حسین آباد، احداث ساختمان کتابخانه محله مالک اشتر و احداث سالن ورزشی حسین آباد در دست احداث است که در سال ۹۹ نیز ادامه دارد.

پیگیری و تامین اعتبار برای احداث مجتمع فرهنگی بزرگ در بافت فرسوده شهرستان جیرفت، احداث سالن ورزشی کلرود و ۸ مورد برگزاری دوره‌ها و کارگاه های آموزشی بازآفرینی شهری و همچنین تهیه طرح بازآفرینی شهری برای ۲۲۰۰  هکتار از شهرهای جنوب کرمان از جمله کارهایی است که امید‌واریم در سال ۹۹ به مرحله اجرا برسد .

در طرح اقدام ملی مسکن نیز در مجموع ۱۴۷۵ واحد مسکونی و ۵۴ واحد تجاری و خدماتی برای شهرهای جنوب کرمان پیش بینی کرده‌ایم که انشاالله با مشارکت خوب مردم  و با پیگیری و هماهنگی سازمان ملی زمین و مسکن بتوانیم این طرح را به سرانجام برسانیم.

برنامه یگان حفاظت جنوب کرمان در سال ۹۹ حفاظت از اراضی دولتی جنوب کرمان شامل اراضی در هفت شهرستان و سه شهر از جمله جبالبارز، درب بهشت، مردهک جمعا به مقدار ۱۸هزار هکتار است که امیدوارم تا پایان سال ۹۹ بتوانیم همه برنامه های اعلام شده را به پایان برسانیم.