شناسهٔ خبر: 79751 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امر نوسازی ناوگان:

مردم فريب ثبت نام برای خريد كاميون‌های زير سه سال ساخت را نخورند/ هيچ مجوزی برای ثبت نام صادر نشده است

صدرالله بمانا ​انتشار آگهی‌های ثبت نام كامیون‌های كار كرده زیر سه سال ساخت جعلی و اقدامی فریبكارانه است و تا كنون هیچ گونه مجوزی برای ثبت نام این نوع كامیون‌ها از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صادر نشده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امر نوسازی ناوگان با اشاره به آگهی‌های درج شده در شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی مبنی بر ثبت نام برای خرید كامیون‌های دست دوم زیر سه سال ساخت اظهار داشت:  تا كنون هیچ گونه مجوزی برای واردات كامیون‌های كاركرده زیر سه سال ساخت ذیل بند«ث» ماده ۳۰ قانون احكام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای كشور صادر نشده است.

وی با بیان این كه «ثبت نام برای فروش این نوع كامیون‌ها اقدامی بدون مجوز و فریبكارانه  تلقی می‌شود»، تاكید كرد: از تمام متقاضیان ثبت نام برای این نوع كامیون‌ها تقاضا می‌شود در برابر چنین اقدام فریبكارانه‌ای با هوشیاری كامل و آگاهانه برخورد كنند.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امر نوسازی ناوگان افزود: به محض رفع موانع اجرایی برای صدور مجوز واردات كامیون‌های زیر سه سال ساخت،‌ اطلاع رسانی از طریق سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  و رسانه‌های جمعی انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، وی تصریح كرد: وارد کامیون‌های زیر سه سال ساخت باید چهار رکن استاندارد ایمنی، کیفیت، استاندارد آلایندگی و خدمات پس از فروش داشته باشند و به ازای هر واردات هر یک كامیون یک خودرو فرسوده با مشخصات مشابه یا بنا به ظرفیت خودرو وارداتی طبق دستورالعمل اجرایی قانون باید از چرخه  خارج شود.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان كرد: کامیون‌های زیر سه سال ساخت مد نظر دست دوم هستند، و به همین خاطر قیمت آن‌ها نسبت به نمونه نو پایین تراست.

وی به دلیل بالا بودن سطح تقاضا برای طرح واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت گفت: با توجه به اهمیت و اولویت حمایت از تولید داخل این طرح فقط برای نوسازی ۲۰ درصد از ناوگان فرسوده در نظر گرفته شده و ۸۰ درصد برای تولید داخل در نظر گرفته شده است.

بمانا با اشاره به حمایت کارخانجات تولید کامیون داخلی از این طرح، گفت: آنها در خواست واردات کامیون‌های کار کرده دارند تا بتوانند با ارائه خدمات پس از فروش چرخ کارخانه خود و تعدادی از پرسنل خود را حفظ کند.

بمانا با بیان این که «پیشنهاد اصلی طرح واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت از سوی صنف حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح شده است»، اظهار داشت: وزارت صنعت،‌معدن و تجارت نیز همکاری خوبی در این طرح داشته است و طبق چارچوب تعریف شده کارخانجات، شرکت‌های توانمند،‌ تجار بخش حمل‌ؤنقل جاده‌‌ای مانند وارد کنندگان لاستیک و لوازم یدکی و قطعات و مالکان خودروهای فرسوده می توانند اقدام به واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت  کنند.