شناسهٔ خبر: 7977 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سلامی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای بسیاری از مشکلات مسکن را حل می‌کند/ بانک توسعه‌ای بیشترین شباهت را به بانکداری اسلامی دارد

غلامرضا سلامی مشاور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیتی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توان بالای دولت در تشکیل بانک توسعه‌ای به بیشترین شباهت این بانک به بانکداری اسلامی اشاره کرد و گفت: بانک توسعه‌ای در توسعه بنگاه‌ها هم مشارکت و هم نظارت دارد که با این اقدام خطر هدر‌رفتن سرمایه‌های ملی به حداقل می‌رسد.

غلام‌رضا سلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره چالش‌های پیش‌روی تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای اظهار کرد: بانک‌های توسعه‌ای در تمام دنیا طرف عرضه را مورد توجه قرار می‌دهند در حالیکه بانک‌های تجاری بیشتر به طرف تقاضا توجه دارند. از آنجایی‌که بانک‌های توسعه‌ای از طریق ساز و کارها و امکاناتی که در اختیار می‌گیرند کاربری خود را با تجهیز بخش‌های بزرگ تجاری رشد می‌دهند، تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای در شرایط فعلی می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در حوزه مسکن را حل کند.

مشاور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیتی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در زمینه ساخت‌و‌ساز مسکن، ایران هیچگاه بانک توسعه‌ای نداشته است، اگرچه تمهیداتی اندیشیده شده تا کشور صاحب چنین بانکی شود اما این طرح تا به امروز جنبه تحقق به خود نگرفته است.

سلامی افزود: در حال‌حاضر بانک‌مسکن به دلیل شرایطی که دارد به طرف عرضه (سازندگان، سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان) وامی تخصیص نمی‌دهد یا اگر چنین وام‌هایی نیز تعلق بگیرد بسیار محدود است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: بانک توسعه‌ای به انبوه‌سازانی که شهرک، شهرهای جدید و مجتمع‌های عظیم مسکونی و تجاری می‌سازند وام‌های کلانی تخصیص می‌دهد تا عرضه مسکن به خصوص مسکن متوسط و ارزان‌قیمت زیاد شود و اقشار مختلف مردم بتوانند از پس‌انداز خود و وامی که دریافت می‌کنند صاحب خانه شوند.

احیای محلات قدیمی با تسهیلات بانک توسعه‌ای امکانپذیر است

وی همچنین به نقش مثبتی که بانک توسعه‌ای مسکن می‌تواند برای خانه‌دار‌کردن اقشار متوسط جامعه داشته باشد اشاره کرد و گفت: توسعه مسکن برای قشر متوسط جامعه مطابق با الگوی مصرف در مکان‌ها و با قیمت مناسب بخش عمده‌ای از نیاز مردم را برطرف می‌کند چون قیمت تمام‌شده برای این واحدها پایین‌تر است ضمن اینکه با نظارت بانک توسعه‌ای بر تسهیلاتی که به انبوه‌سازان تخصیص داده شده  این مجتمع ها از تکنولوژی روز دنیا نیز بهره می‌برند.

مشاور حسابداری، حسابرسی و حاکمیتی وزیر راه و شهرسازی افزود: بانک‌های توسعه‌ای همچنین می‌توانند برای احیای بافت‌های فرسوده وام بدهند تا محلات قدیمی را احیا کنند.

تشکیل بانک توسعه‌ای سخت اما امکانپذیر است

سلامی در بیان پیشنهادات و انتظاری که از بانک‌های توسعه‌ای می‌رود به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: بانک‌های توسعهای بانک‌های نظارت شده‌ای هستند، کسانی که می‌خواهند از این بانک‌ها وام و تسهیلات کلان دریافت کنند باید توان ارایه طرح کسب و کار (Business-Plan) را به صورت کاملا حرفه‌ای داشته باشند و مطالعات راهبردی، مالی، حقوقی و اقتصادی خود را به بانک توسعه‌ای ارایه کنند. متخصصانی که در بانک نشسته‌اند نیز به دلیل تخصص و مهارتی که دارند با ‌طرح‌هایی که در بلندمدت نتیجه بخش هستند موافقت می‌کنند.

مشاور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیتی وزیر راه و شهرسازی افزود: نظارت و کنترل در بانک‌های توسعه‌ای آنقدر اهمیت دارد که این کار به متخصصانی واگذار شود که خطر هدر رفتن سرمایه‌های ملی را به صفر برسانند. پس از موافقت با وام، نظارت و کنترل در دست متخصصانی داده می شود که ریسک هدر رفتن چندصد میلیارد پول ملی را که به عنوان نمونه برای ساخت یک شهر جدید تخصیص یافته کاهش داده و در شرایط ایده آل به صفر می‌رسانند.

وی ادامه داد: کار سختی است اما امکانپذیر است. اینها مجموعه کارهایی است که تحقق آن در توان دولت ایران هست. در حال حاضر بانک صنعت و معدن در زمینه صنعت این کار را انجام می دهد و می توان این تجربه را در حوزه مسکن نیز انجام داد. بانک توسعه‌ای نزدیکترین مشابهت را به بانکداری اسلامی دارد زیرا بانک توسعه ای در توسعه بنگاه‌ها هم مشارکت و هم نظارت دارد در حالیکه در بانک های معمولی نظارت بر تسهیلات به شدت بانک توسعه‌ای نیست.  

بانک توسعه‌ای از تولید داخلی مسکن حمایت می‌کند

سلامی تصریح کرد: در شرایط کنونی، بانک مسکن باید بتواند از طریق صندوق های پس انداز مسکن وام های کوچک به اقشار متوسط بدهد و از طرفی این توانایی را هم داشته باشد تا وام‌های کلانی را به انبوه‌سازان و سازندگانی که کارهای توسعه‌ای انجام می‌دهند تخصیص دهد، درست مشابه کاری که بانک صنعت و معدن در زمینه صنعت انجام می‌دهد. تحت این شرایط می‌توان به آینده بازار مسکن و حمایت از تولید داخلی در حوزه مسکن امیدوار بود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره علل مشارکت‌نکردن سایر بانک‌ها در امور توسعه‌ای به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: فلسفه وجودی بانک‌های توسعه‌ای با سایر بانک‌ها تفاوت دارد. عموما بانک‌ها سپرده‌های کوتاه‌مدت تامین می‌کنند و از محل درآمد سود مشتریان نیازهای بازار پول را تامین می‌کنند؛ سپرده‌های زیر یکسال از این دست هستند.

وی در تشریح دلایل خود افزود: دادن وام‌های سنگین، ریسک بالایی برای بانک‌های معمولی دارد و می‌تواند در طولانی‌مدت به ورشکستی آنها بینجامد درحالیکه با حمایت‌های دولتی و تشکیل بانک‌های توسعه‌ای ساخت کارخانجات، مجتمع‌های بزرگ مسکونی و تجاری، صنایعی مثل کشتیرانی، هواپیمایی و از این دست رونق می‌گیرند زیرا تحت حمایت وام‌های بانک‌های توسعه‌ای به رونق و توسعه‌ای انبوه می‌پردازند.  

به گفته مشاور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیتی وزیر راه و شهرسازی، با حمایت‌های دولتی از انبوه‌سازان در بانک توسعه‌ای، ریسک وام‌های کلان کاهش می یابد.

سلامی ادامه داد: بانک‌های غیرتوسعه‌ای سرمایه در گردش را تامین می‌کنند و به همین خاطر نمی‌توانند تسهیلات طولانی مدت بدهند در حالیکه بانک‌های توسعه‌ای بیشتر سرمایه ثابت را تامین می‌کنند و همین نکته تفاوت بین این دو نوع از بانک است.

دولت در تشکیل بانک توسعه‌ای مصمم است

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیتی در پاسخ به این سوال که آیا داشتن بانک توسعه‌ای در دراز مدت نتیجه می‌دهد یا می‌توان به راه‌اندازی آن در آینده‌ای نزدیک امیدوار بود، گفت: اگر دولت مصمم باشد که به نظر می‌رسد مصمم است این امیدواری وجود دارد تا در آینده‌ای نزدیک بانک توسعه‌ای ایجاد شود. از طرفی از آنجا که بانک توسعه‌ای نیازمند سرمایه‌ای کلان است تا بتواند وام و تسهیلات را به صورت نقد در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد موانعی نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: در تشکیل بانک سرمایه‌ای به دلیل زیرساخت‌هایی که این بانک از نظر نیروی انسانی، تخصص و مسایلی از این دست نیاز دارد، نیازمند برنامه‌ریزی کلان و اصولی در راه تحقق صحیح آن هستیم. /

نظر شما