شناسهٔ خبر: 79797 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد

فعالیت ۱۱۶۳ ایستگاه شتاب‌نگار در سراسر کشور/تجهیز ۲۵۵ ایستگاه شتاب‌نگار با تجیهزات نسل چهارم/ ارتقای دستگاه‌های شتاب‌نگار قدیمی با استفاده از توان داخلی

اسماعیل فرزانگان مدیرملی شبکه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام فعالیت ۱۱۶۳ ایستگاه شتاب نگار در کشور، گفت: در سال ۹۷ و در طول سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۵۵ ایستگاه شتابنگاری با استفاده از دستگاه‌های نسل چهارم تجهیز شدند.

اسماعیل فرزانگان مدیر شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از فعالیت های آن مرکز را در خصوص نصب دستگاه های شتاب نگار نسل جدید در کشور و ارتقای دستگاه های شتاب نگار قدیمی با استفاده از توان داخلی، برشمرد.

ارتقا دستگاه های شتابنگار SSA۲(قدیمی) با استفاده از توان داخلی

مدیر شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: مجموعه‌ای بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه شتابنگار SSA۲ در شبکه ملی شتابنگاری وجود دارد که به رغم قدیمی بودن دیجیتایزر آنها، سنسور مناسب و با کیفیتی داشته و همچنان می‌توانند با ارتقا دیجیتایزر در خدمت شبکه ملی شتابنگاری باشند.  

فرازنگان ادامه داد: به منظور شناسایی توانمندی شرکت‌های داخلی فراخوانی در سطح دانشگاه ها و شرکت‌های دانش بنیان که توانایی ساخت دیجیتایزر را داشته انجام شد. در این فراخوان و اعلام عمومی، بیش از ۲۷ شرکت، حضور یافته و پس از برگزاری جلسات متعدد با گروه کارشناسان منتخب مرکز، از میان شرکت های یاد شده ۶ شرکت انتخاب و با آنها قرارداد ساخت دیجیتایزر منعقد شد. انتظار می‌رود این گام اولین اقدام در جهت ساخت دستگاه های شتابنگار با استفاده از توان داخلی باشد.

نصب ایستگاه‌ها در مناطق جدید و جایگزینی ایستگاه‌های قدیمی

وی اعلام کرد: همزمان با تحویل دستگاه‌های شتابنگار جدید و برای استفاده بهینه از این مجموعه، جایگزینی ایستگاه‌های شتابنگار قدیمی، عمدتا در مناطق لرزه خیز آغاز و همچنین نصب ایستگاه‌ها در مناطق فاقد دستگاه در نقاط مختلف کشور انجام شد. در این میان همکاری ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، سازمان‌های مدیریت بحران و متخصصان بومی نقش مهمی در انتخاب نقاط جدید و اجرای اتاقک های شتابنگاری داشت.

به گفته مدیر شبکه ملی شتاب‌نگاری، در سال ۹۷ و در طول سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۵۵ ایستگاه شتابنگاری با استفاده از دستگاه های نسل چهارم تجهیز شدند. در حال حاضر شبکه شتابنگاری با دارا بودن ۱۱۶۳ ایستگاه شتابنگاری فعال در بالاترین تعداد ایستگاه‌های فعال در طول تاریخ فعالیت خود است.

اولین نصب دستگاه شتاب‌نگار نسل چهارم در بم

مدیر شبکه ملی شتاب نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: اولین دستگاه شتاب نگار نسل چهارم در سال ۹۷ در بم نصب شد که این کار در سالگرد زلزله بم و به شکل سمبلیک انجام شد. بدین معنا اولین ایستگاه شتابنگاری برخط کشور در محل ارگ بم با حضور مدیران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مسئولان استانی و کشوری راه اندازی شد.

نصب و راه‌اندازی ۱۰ ایستگاه شتاب‌نگاری در شهر تبریز

فرزانگان همچنین نصب و راه اندازی ۱۰ ایستگاه شتاب نگاری در تبریز را از دیگر دستاوردهای کشور با همکاری مرکز تحقیقات برشمرد و افزود: شهر تبریز بی تردید یکی از مهمترین شهرهای کشور از منظر اقتصادی و لرزه خیزی است. وجود مراکز مهم صنعتی در این شهر و پیرامون آن و همچنین سابقه لرزه خیزی تاریخی متعدد آن و وجود گسل کاری و لرزه‌زای شمال تبریز و گسل های متعدد دیگر در پیرامون آن این شهر را به یکی از پرخطر ترین شهرهای کشور از این منظر تبدیل و شبکه ملی شتابنگاری کشور با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی اقدام به مکانیابی، اجرای فونداسیون و نصب اتاقک و نصب و راه اندازی ۱۰ ایستگاه برخط شتابنگاری در این شهر در سال های ۹۷ و ۹۸ کرد.

نصب و راه‌اندازی ۱۰ ایستگاه شتاب‌نگاری در شهر مشهد

به گفته فرزانگان، شهر مشهد نیز مانند تبریز یکی از شهرهای مهم کشور از منظر اقتصادی و لرزه خیزی است که وجه زیارتی آن موجب سفر میلیون ها زائر در سال به این شهر شده که خود موجب افزایش خطر پذیری آن در مقابل زلزله شده است. در این راستا مرکز با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری مشهد اقدام به مکانیابی، نصب و راه اندازی ۱۰ ایستگاه شتابنگاری برخط در سطح شهر مشهد در سال ۱۳۹۸ کرد.

وی تصریح کرد: داده های این دستگاه ها به صورت برخط به مرکز ارسال ورفتار لرزه ای منطقه بصورت دائم بررسی می‌شود.