شناسهٔ خبر: 79921 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزییاتی از زلزله ۴.۶ قطور در گفتگو با رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

۷۶ هزار نفر جمعیت تحت‌تاثیر زلزله قطور آذربایجان‌غربی/ یک شهر و ۹ آبادی متاثر از زلزله/۷۲ درصد واحدهای مسکونی منطقه، فاقد مقاومت در برابر زلزله

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این مطلب که ۷۵ هزار و ۹۴۷ نفر از زلزله ۴.۶ قطور آذربایجان‌غربی متاثر شده اند از مقاومت پایین ۷۲ درصد واحدهای مسکونی روستایی منطقه در برابر زلزله خبر داد و بر مقاوم سازی ساختمان های مسکونی منطقه تاکید کرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزییات زلزله قطور آذربایجان‌غربی که امروز ۲۴ فروردین در ساعت ۶:۵۳ در عمق ۶ کیلومتری واقع در ۲ کیلومتری جنوب‌غربی شهر قطور، رخ داد را اعلام کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه شهرستان قطور، ۵ هزار و ۱۴۷ نفر جمعیت دارد، گفت: زلزله صبح امروز ۲۴ فروردین در دو کیلومتری جنوب‌شرقی شهر، ۵ هزار و ۱۴۷ نفری قطور رخ داد که این شهر دارای یکهزار و ۸۸ واحد مسکونی است که از این تعداد واحد مسکونی ۷۱۵ واحد فاقد اسکلت هستند.

بیت‌اللهی افزود: برآورد می‌شود که مراکز جمعیتی اطراف رومرکز مانند شهر قطور و روستاهایی مانند حبش‌سفلی و علیا، کوتان‌آباد، گیوران، مخین، گرناویک، میرعمر، هسته‌جوک و رازی شدت ۵ و آبادی‌های دورتر، شدت ۴ را حس کرده باشند.

به گفته وی، مجموع جمعیت روستائی تحت‌تاثیر زلزله ۷۰ هزار و ۸۰۰ نفر برآورد شده است که در ۱۴ هزار و ۶۵۲ واحد مسکونی ساکن هستند که از این میزان، ۱۰ هزار و ۵۷۹ واحد مسکونی روستایی فاقداسکلت است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این مطلب که رومرکز زلزله با فاصله و در سوی غربی دو سازوکار گسلی تسوج و سلماس مکانیابی شده است، اعلام کرد: محدوده شمال‌غرب ایران زون لرزه‌خیزی است و در طول تاریخ زلزله‌های ویرانگر متعددی در آن رخ داده است. زلزله‌های سلماس و زمین‌لرزه‌های تاریخی تبریز که بزرگی آنها تا ۷.۷ نیز برآورد شده است. به شعاع ۲۰۰ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله ۴.۶ قطور، ۴۸ زلزله تاریخی را می‌توان جانمائی کرد.

بیت‌اللهی ادامه داد: در شعاع ۱۰۰ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله ۴.۶ قطور تنها در ۱۳ سال اخیر که شبکه لرزه‌خیزی کشور به حد نصاب نسبتا مناسبی رسیده است، تعداد یکهزار و ۸۸  زلزله بالای ۲.۵ ثبت شده است که ۸ زلزله بالای ۵ و ۱۰۶ زمین لرزه بزرگی بین ۴ تا ۵ را داشته‌اند. این اعداد مسلما معرف لرزه‌خیزی بالای محدود اطراف زلزله قطور هستند.

به گفته وی، نکته مهم که در مورد ریسک زلزله باید به آن توجه کرد، کیفیت نه چندان مناسب ساخت‌وساز و به ویژه ساخت‌و‌سازهای روستایی منطقه است به طوریکه از  ۱۴ هزار و ۶۵۲ واحد مسکونی روستائی بر طبق آمار سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، تعداد ۱۰هزار و ۵۷۹ واحد فاقد اسکلت هستند. به عبارت دیگر ۷۲ درصد واحدهای مسکونی روستائی فاقد اسکلت و نامقاوم در برابر زلزله هستند. این امر ریسک لرزه‌ای را در منطقه بالا برده است و ضرورت دارد تا مورد توجه جدی‌تری قرار بگیرد.