شناسهٔ خبر: 80018 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

با موافقت دولت احیای روستاهای جنگ‌زده مرزی در دستور کار بازسازی قرار می‌گیرد/ بازسازی مناطق سیل زده دی‌ماه ۹۸ پیشرفت ۵۰ درصدی دارد

عزیزالله مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات آن بنیاد را در خصوص بازسازی مناطق مناطق آسیب دیده از حوادث اعلام کرد و از پیشرفت ۵۰ درصدی بازسازی در مناطق سیل زده استان‌های درگیر سیل در دیماه ۹۸ خبر داد.

عزیزالله مهدیان، معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در بیان بخشی از اقدامات آن معاونت در خصوص بازسازی‌های بنیاد در سال‌های گذشته و به ویژه سال ۹۸ و برنامه‌هایی که در سال جدید در دستور کار است، گفت: بخش عمده‌ای از بازسازی‌های سیل فروردین ۹۸ که ۲۱ استان کشور را درگیر کرد، به اتمام رسیده است و باقیمانده کارهای آن در برخی از استان‌ها، حداکثر تا پایان نیمه اول ۹۹ به اتمام خواهد رسید.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص بازسازی سیل سراب و میانه در آذربایجان‌شرقی که سال ۹۸ به وقوع پیوست و همچنین زلزله قطور در آذربایجان‌ غربی و بازسازی مناطق زلزله‌زده نیز اعلام کرد: مصوبات هر یک از استان‌های زلزله‌زده اخذ شد و بازسازی مناطق زلزله‌زده دو استان آذربایجان‌غربی و شرقی در حال انجام است.

مهدیان یادآور شد: بحران کرونا سبب مشکلات فراوانی شده است که در بازسازی‌های سیل و زلزله، هم مردم و هم عوامل اجرایی را درگیر کرده است. در عین‌حال در خصوص تامین مصالح نیز با توجه به اینکه بیشتر کارخانجات کار نمی‌کنند، مشکلاتی ایجاد شده که امید است با حل بحران کرونا، کار از سر گرفته شود.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص سیل دی‌ماه سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان و هرمزگان نیز توضیح داد: مصوبات سیل‌های استان‌های درگیر اخذ شده و کارهای اجرایی آنها در حال انجام است. اگرچه کار بازسازی و تعمیرات به دلیل بحران کرونا از سرعت لازم برخوردار نیست اما این امیدواری وجود دارد که با حل بحران، باقیمانده کار دنبال شود.

به گفته مهدیان، بازسازی سیل‌های دیماه ۹۸، حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد.

وی یکی از مشکلات موجود را نبود امکان تردد و بازدید از روند بازسازی پروژه‌های تحت‌مسئولیت بنیاد مسکن، عنوان کرد و افزود: به دلیل بحران کرونا، امکان تردد و بازدید از پروژه‌ها برای مسئولان بنیاد مسکن فراهم نیست و نزدیک به یک ماه است که از پروژه‌ها بازدید بعمل نیامده است که امید است این مشکلات در ماه آینده، برطرف شود.

معاون بازسازی بنیاد مسکن همچنین در خصوص بازسازی مناطق جنگ‌زده، گفت: کار بازسازی مناطق جنگ‌زده به اتمام رسیده است. تنها در چندین نقطه از جمله آبادان و خرمشهر، واحدهایی تکمیل نشده وجود دارد که باید به اتمام برسند. اتمام این واحدها نیز به این دلیل به طول انجامید که بسیاری از جنگ زدگان این مناطق از مناطق مسکونی خود در سال‌های جنگ کوچ کرده و با پایان جنگ تمایل به بازگشت داشتند که بخش عمده‌ای از این واحدها برای جنگ‌زدگان به اتمام رسیده است. بدین معنا، تعداد فراوانی خانه احداث و کارهای عمران روستایی آن مناطق از جمله فاضلاب، دفع آب‌های سطحی و سایر موارد با منابعی که بنیاد مسکن و مناطق آزاد مشترکا صرف کرده‌اند، به پایان رسیده است.

مهدیان ادامه داد: مناطقی مرزی هستند که در جنگ ۱۰۰ درصد تخریب شدند و جنگ‌زدگان آن مناطق که هم‌اکنون به مناطق دیگر کوچ کرده‌اند، تمایل به بازگشت به مناطق خود را دارند. برای این دسته از افراد سال گذشته اعتبار گرفته شد که متاسفانه پیگیر نشدند و اعتبار دوباره برگشت خورد.

به گفته وی، هم‌اکنون در کرمانشاه نیز روستاهای مرزی هستند که به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، کشاورزی رونق دارد و جنگ زدگانی که در زمین‌های خود به کشاورزی مشغول هستند، اما امکان استقرار را ندارند. برای این افراد اعتبار خواسته شد که متاسفانه تخصیص نیافت.

مهدیان تصریح کرد: چنانچه منابع مالی برای احداث روستاهای تخریبی از جنگ در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار بگیرد، بنیاد مسکن آمادگی دارد تا روستاها را احیا کند و مردم به این واسطه در مناطق مرزی مستقر شوند که این استقرار در مناطق مرزی هم از نظر امنیتی و هم اشتغال و تولید مفید خواهد بود.  

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از این روستاها و مناطق جنگ‌زده دست نخورده باقی مانده‌اند. در واقع آب، برق، مدرسه و هیچگونه امکاناتی برای آنها موجود نیست. اگر بخواهیم روستاهای مرزی جنگ زده را احیا کنیم، تنها بحث مسکن نیست، بلکه تمامی زیربناها را باید در این مناطق ایجاد کرد. ممکن است به چندین کیلومتر شبکه آب، برق و گاز نیاز باشد و باید دید آیا امکان تامین این هزینه‌ها وجود دارد.

مهدیان تصریح کرد: چنانچه دولت ردیف بودجه‌ای برای اینکار تخصیص دهد، بنیاد مسکن پیگیر است تا کارهای این مناطق را به سرانجام برساند.