شناسهٔ خبر: 80064 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه بین المللی یزد خبر داد

احداث ۲ بلوار ۴باندی در فرودگاه/بازسازی ترمینال قدیمی/افزایش تاب آوری فرودگاه در مواقع بحرانی/تلاش برای افزایش درآمدهای فرودگاه

عباس محمدی مدیرکل فرودگاه بین المللی یزد افزایش ظرفیت فرودگاه را از مهم ترین اقدام‌های سال گذشته بر شمرد و از تلاش برای افزایش درآمدهای فرودگاه با توسعه هوانوردی عمومی در سال جاری خبر داد.

عباس محمدی مدیرکل فرودگاه بین المللی یزد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به بیان مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده در سال ۹۸ پرداخت و گفت: در فرودگاه یزد طرح‌ها و برنامه‌ها بر اساس طرح جامع انجام می شود، تلاش ما بر این بود فعالیت‌ها تمام حوزه‌ها را در برگیرد و هیچ حوزه‌ای مغفول نماند و کارها به شکل هدفمند انجام شود.

محمدی با بیان این که ظرف ۳ سال ۸۹ پروژه کوچک و بزرگ در فرودگاه یزد انجام شد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدام‌های سال گذشته افزایش ظرفیت فرودگاه بود، در فرودگاه یزد راه باریکی دو ترمینال فرودگاه را با مجموعه های اداری، سوخت گیری، سپاه و پلیس متصل می کرد. این امر باعث شده بود تا در مواقع پروازهای حج و زمان‌هایی که ترمینال خارجی فعال می شد، شاهد ازدحام خودروها باشیم و مردم و مسولان از این وضعیت گله داشتند، همچنین این موضوع بر ظرفیت فرودگاه نیز تاثیر منفی گذاشته بود که برای رفع این معضل سال گذشته دو بلوار ۴ باندی احداث کردیم.

بازسازی ترمینال قدیمی

وی با اشاره به این که فرودگاه یزد نهمین فرودگاه بین المللی کشور است، افزود: سال‌ها بود که از ترمینال داخلی به شکل چند منظوره استفاده می کردیم که صورت خوشی برای یک فرودگاه بین المللی نداشت، در نتیجه راه اندازی ترمینال خارجی را با حداقل زمان و کمترین بار مالی و نقدینگی راه اندازی کردیم که با استقبال تمام شهروندان مواجه شد. البته این ترمینال قدیمی بود که آن را بهسازی و بازسازی کردیم و اکنون ۳هزار و ۲۰۰ متر زیربنا دارد و جوابگوی نیاز فرودگاه هست.

وی با اشاره به این که فرودگاه یزد به لحاظ موقعیت جغرافیایی دارای شرایط خاصی است، گفت: عموما در فصول سرد سال زمانی که دیگر فرودگاه‌ها به دلیل شرایط جوی دچار مشکل می شوند، اکثر شرکت‌های خارجی در این شرایط یزد را برای فرود انتخاب می کنند.

توسعه زیرساخت‌های کمک ناوبری

مدیرکل فرودگاه بین المللی یزد با بیان این که زیرساخت‌های کمک ناوبری فرودگاه طی سه سال گذشته مجهز شده اند، تصریح کرد: سال گذشته از ۲ تونل انرژی فرودگاه بهره برداری کردیم  و تمام کابل‌های انتقال خطوط برق و دیتا که در نقاط حساس قرار داشتند و ممکن بود آسیب ببینند را در این تونل‌های بتنی قرار دادیم که یک فرد بالغ می تواند در آنها به راحتی تردد کند.

افزایش تاب آوری فرودگاه در مواقع بحرانی

او ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، تامین سوخت خودروهایی بود که در ایرساید تردد می کردند، تردد این خودروها از منطقه ایزوله شده به خارج و برگشت آنها دغدغه‌های امنیتی ایجاد کرده بود، برای این منظور یک نازل پمپ بنزین در فرودگاه نصب کردیم و اکنون سوخت مورد نیاز این خودروها در داخل فرودگاه تامین می شود. این امر در بحث‌های پدافند غیرعامل کمک مهمی محسوب می شود و تاب آوری فرودگاه را در مواقع بحرانی افزایش می دهد. یعنی هم برای دیزل ژانراتورها سوخت کافی داریم و هم خودروهایی که سوخت گازوییل دارند در مواقع بحران مشکلی نخواهند داشت.

اولویت‌های سال جاری

محمدی با اشاره به برنامه‌های سال ۹۹ گفت: بر اساس روال قبلی بحث های طرح جامع را پیش خواهیم برد، بر این اساس احداث ساختمان اداری، برج مراقبت پرواز، ساختمان ایمنی زمینی و آتش نشانی فرودگاه را در دستور کار قرار خواهیم داد زیرا ساختمان های کنونی بسیار قدیمی اند و پاسخگوی نیاز ما نیست. تکمیل ساختمان سپاه و یگان حفاظت فرودگاه را نیز در برنامه داریم.

افزایش درآمدهای فرودگاه

او در خصوص برنامه‌های حوزه‌های غیر عمرانی نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در این زمینه افزایش درآمدهای غیر هوانوردی مد نظر قرار دارد و در جهت توسعه و تقویت هوانوردی عمومی با بخش خصوصی در حال رایزنی هستیم. در این خصوص سال گذشته توافقاتی با سازمان هلوکوپتری ایران داشتیم و امیدوارم بعد از اتمام شرایط کنونی بتوانیم این توافقات را پیگیری کرده و به یک نتیجه خوب برسانیم.

محمدی با بیان این که در کنار افزایش درآمدها، وصول مطالبات را نیز پیگیری می کنیم، تصریح کرد: در حوزه وصول مطالبات از بخش خصوصی مشکل چندانی نداریم اما در بخش دولتی متاسفانه معضلات بسیاری وجود دارد و بیشترین بدهکاران فرودگاه، ایرلاین‌های دولتی هستند.

عدم نیاز به افزایش پرواز در سال جاری

وی با اشاره به این که در سال جدید نیازی به افزایش پرواز نداریم، اظهار کرد: طی سه سال گذشته افزایش پروازها انجام شده است و فرودگاه یزد میزبان ۷ شرکت هواپیمایی و دو شرکت هندلینگ است. اکنون در یزد دیگر چیزی با عنوان بازار سیاه بلیت هواپیما نداریم و عرضه و تقاضا به میزان برابر وجود دارد. البته شیوع ویروس کرونا منجر به کاهش ۸۰ درصدی پروازهای این فرودگاه شده است.

مدیرکل فرودگاه بین المللی یزد ادامه داد: در گذشته میزان تاخیرات بسیار بالا بود اما اکنون تاخیرها به ۳۰ دقیقه رسیده که میانگین خوبی است. امیدوارم در سال جاری با پایان یافتن کرونا، پروازها به روال عادی بر گردد و بتوانیم  وضعیت فرودگاه را به قبل از شیوع ویروس کرونا برسانیم، بعد از آن به سطحی می رسیم که باید با فرودگاه‌های داخلی و حتی برخی فرودگاه‌های بین المللی رقابت کنیم.