شناسهٔ خبر: 8017 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دهقان خبر داد:

چارچوب آئین نامه حقوق مسافر بین المللی است/ ارتقاء سطح خدمات اولویت اصلی سازمان هواپیمایی

فرودگاه مهرآباد مدیركل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شركت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری گفت: چارچوب آیین‌نامه حقوق مسافر بین‌المللی است و در بسیاری از كشورها اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی كشوری، مرتضی دهقان از شركت‌های هواپیمایی درخواست کرد تا آئین نامه حقوق مسافر را به دقت اجرا كنند و در جهت اجرایی شدن برنامه‌ها با مشاركت و تعامل حداكثری در این راستا گام بردارند.

وی، افزایش ایمنی و رضایتمندی مسافران با ارتقا كمی و كیفی سطح خدمات را از اولویت های اصلی سازمان هواپیمایی كشوری برشمرد و از شركت های هواپیمایی خواست نسبت به اجرای دقیق آئین نامه مذكور در نهادینه كردن حقوق مسافر تمام تلاش خود را به کار گیرند.

مدیركل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شركت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری به مردم و شركت های هواپیمایی اطمینان داد سازمان هواپیمایی كشوری بر حٌسن اجرای این دستورالعمل نظارت داشته و گزارش آن را به شورای عالی هواپیمایی ارائه خواهد كرد.

دهقان اعلام كرد: خوشبختانه از زمان اجرایی شدن آئین نامه یعنی ۱۴ اردیبهشت ماه سال جاری تاكنون میزان اعتراض و شكایت مسافران كاهش یافته و دستورالعمل ابلاغی توسط بسیاری از شركت های هواپیمایی در حال اجراست.

وی تدوین آئین نامه حقوق مسافر را گامی در راستای نهادینه كردن حقوق مسافر دانست و گفت: حقوق مسافر در بخش‌های مختلف در این آیین‌نامه مدنظر قرار گرفته، و چارچوب این آیین‌نامه بین‌المللی است و در بسیاری از كشورها اجرایی می‌شود.

مدیركل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شركت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری افزود: این دستورالعمل شامل ۸ بخش از جمله عدم تبعیض در استفاده از امكانات حمل و نقل هوایی، ممانعت از سفر، ابطال پرواز، تاخیرات پرواز، تغییر مسیر اجباری توسط شركت های هواپیمایی در طول پرواز، فقدان یا آسیب دیدگی جامه دان، مسافران توانخواه و شفاف سازی نرخ بلیت و خدمات هوایی است.

دهقان از هموطنان عزیز خواست چنانچه از نحوه ارائه خدمات یا نقض قوانین، عدم پاسخگویی یا ضعف در ارائه خدمات شركت های هواپیمایی اعتراضی دارند موضوع را به سازمان هواپیمایی كشوری اعلام تا بررسی و اقدام لازم صورت گیرد.

دستورالعمل مذكور برای نخستین بار با عنوان حقوق مسافر تدوین ودر شورای عالی هواپیمایی به تصویب رسیده است.

بخشی از آیین نامه حقوق مسافر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس بخشی از آیین نامه حقوق مسافر،اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد در این‌صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت است.

همچنین اگر ابطال پرواز از شش روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارائه یک بلیت مشابه با ۳۰ درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.

در بخش دیگری از این آیین نامه آمده است: اگر ابطال از ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیت نیم بهاء مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است.

تبصره ۱: ارائه بلیت مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پروازی) در اولین فرصت زمانی انجام می گیرد. همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه و یا مابه التفاوت توسط مسافر و یا خسارت توسط شرکت های هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.

تاخیرات پرواز:

در  صورت بروز تاخیر در انجام پرواز بر اساس زمان درج شده در بلیت مسافر، اقدامات ذیل می بایست توسط شرکت هواپیمایی انجام شود.

* اقدامات عمومی:

- نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام می نماید.

- شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام می نماید.

* اقدامات اختصاصی:

تاخیر بیش از یک ساعت و تا ۲ ساعت:

- در صورت تاخیر بیش از یکساعت و کمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل خواهد آمد

- ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.

تاخیر بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت:

- انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی

- فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی

- تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن

- انجام قدمات لازم جهت اعزام با سایر شرکت های هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج شده در بلیت)

- پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز

تاخیر بیش از ۴ ساعت:

- در این صورت شرکت حمل کننده موظف به ارائه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف ۳۰ درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی می باشد. ابطال پرواز در این حالت مشمول بند ۲-۳-۳ خواهد بود.

تبصره ۲: در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاه مبدا، مقصد و در مسیر دچار تاخیر و یا ابطال می گردد، شرکت های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافرین صرفا موظف به استرداد کامل وجه به مسافرین می باشند.

تغییر مسیر اجباری توسط شرکت هواپیمایی در طول پرواز:

- در صورتی که هواپیما در مکانی به غیر از مقصد مسافر و یا نقطه میانی (در پروازهای اتصالی مندرج در یک بلیت) توقف نماید شرکت هواپیمایی موظف است مسافر را به مبدا یا مقصد پرواز مطابق یکی از روش های زیر منتقل نماید.

الف: انتقال مسافر به مبدا توسط شرکت هواپیمایی حامل صورت پذیرفته و کل وجه بلیت بدون کسر جرایم به مسافر پرداخت گردد.

ب: در صورت درخواست و انتقال مسافر به مقصد یا هر وسیله نقلیه عمومی زمینی (اتوبوس، قطار، ...) این انتقال ضمن فراهم نمودن شرایط لازم و پرداخت هزینه های آن توسط شرکت حامل صورت می گیرد./

نظر شما