شناسهٔ خبر: 80191 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه زنده تلویزیونی مطرح کرد (بخش دوم)

آغاز تحویل واحدهای طرح اقدام ملی مسکن از خرداد ۹۹/ ساخت ۴۰۰ هزار مسکن طرح اقدام ملی در سال جاری/ تحویل چندین هزار واحد مسکن مهر پرند در روزهای آتی/ تبدیل رونق تولید به جهش تولید/ هدف ما حبس نشدن مسکن است/نیاز ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای اجرای قطعه ۲ و ۳ آزادراه تهران_شمال

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال جاری خبر داد و گفت: سال ۹۸ میزان ساخت و سازها نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی در پاسخ به این که در سال جهش تولید چه برنامه‌هایی برای تولید مسکن دارید، تصریح کرد: چنانچه میزان آمار مسکنی که دولت باید در سال بسازد به ۷۰۰ هزار واحد برسد، رقم مناسبی خواهد بود اما چندین سال است که این آمار از ۳۰۰ هزار واحد تجاوز نکرده است. سال گذشته ساخت مسکن نسبت به سال ۹۷ کمی رشد داشت و تلاش داریم امسال رشد متفاوتی را تجربه کنیم. در این خصوص برنامه‌ریزی و ساماندهی مناسبی صورت گرفته است تا با استفاده از ظرفیت مردم، سازندگان و فعالان حوزه ساخت و ساز، رونق تولید را به جهش تولید در سال جاری تبدیل کنیم.

آغاز تحویل واحدهای طرح اقدام ملی مسکن از خرداد

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در این خصوص همه زیرساخت ها فراهم شده است، گفت: اتفاقات بزرگی افتاده است و دو روز پیش معاون مسکن وزاتخانه اعلام کرد که تحول و بهره برداری از واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن از خرداد و تیر شروع می شود. امیدواریم سال ۹۹، سال نهضت واقعی در خانه ساز باشد و جهش تولید را در تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شاهد باشیم.

وی با اشاره به این که تکمیل و بهره برداری از مسکن مهر نیز درحال انجام است،تصریح کرد: در مسکن مهر مشکلات زیادی در زمینه‌های گوناگون حقوقی و قراردادی داشتیم اما روند کار امیدوارکننده است و پیشرفت‌های خوبی دارد. اسفند ماه گذشته در پردیس حدود ۱۰ هزار واحد تحویل دادیم و طی روزهای آینده نیز در پرند چند هزار واحد تحویل خواهد شد.

ساخت ۴۰۰هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در سال جاری

وزیر راه با بیان این که هدف گذاری کرده ایم تا ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن را تا پایان سال به سرانجام برسانیم و همه تمهیدات در این خصوص در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: چنانچه در غربالگری جدید میزان ریزش زیاد بوده و متناسب با برنامه نباشد دوباره ثبت نام انجام خواهیم داد.

وی تاهل، ۵ سال سابقه سکونت در شهر، عدم استفاده از وام و تسهیلات و نداشتن ملک مسکونی را از جمله مواردی برشمرد که غربالگری بر اساس آن انجام می شود.

وزیر در پاسخ به این سوال که طرح اقدام ملی مسکن در تهرانسر چه زمانی شروع می شود، گفت: طرح اقدام ملی مسکن دو شکل دارد، نوع اول مشارکت در زمین و دوم  ساخت و ساز مسکن و تحویل آن به مردم توسط سازنده است. پروژه ای که در تهرانسر شروع کردیم از جنس قرارداد مشارکتی است و باید نسبت مشارکت‌ها را مشخص کنیم تا در میزانی که سهم دولت است ثبت نام‌ها به شکل موردی انجام گیرد.

اسلامی در خصوص غربالگری توضیح داد: در ثبت نام اول ۵۵ درصد ریزش داشتیم و یکی از شهرها بیش از ۵۵ درصد ریزش داشت، این موضوع زمان زیادی از ما گرفت زیرا دیتا بیس یکپارچه نداشتیم اما در فاز دوم که پایگاه آماری و اطلاعاتی قدرتمندی ایجاد کردیم و در غربالگری حرفه ای تر شدیم، پیش بینی می کنم از یک میلیون نفری که در فاز دوم  و سوم ثبت نام کرده اند تعداد قابل ملاحظه ای از آنها ریزش کنند.

وی افزود: در برخی شهرها زمین داریم اما متقاضی وجود ندارد و در بعضی دیگر شاهد عکس این موضوع هستیم و تلاشمان این است تا زمین های مرغوب آماده کنیم و کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا دهیم.

او با بیان این که رکود مسکن به معاملات بر می گردد، گفت: شخصا معتقدم شرایط رکود مانع از این می شود که سرمایه یک عده تبدیل به سوداگری در این بخش شود. ما به دنبال این هستیم تا نیازمند واقعی را از  کسانی که می خواهند پس انداز کنند، جدا کنیم.

مالیات بر خانه‌های خالی

وزیر راه و شهرسازی در باره مالیات بر خانه‌های خالی نیز اظهار کرد: مالیات بر خانه‌های خالی مطالبه مردم بود و وزارت راه و شهرسازی آن را انجام داد، ما سامانه جامع املاک و اسکان را با استفاده از الگویی خاص راه اندازی کردیم، هرچند اکثر اطلاعات مورد نیاز را نداشتیم اما این کار انجام و تکمیل شد. اکنون این سامانه در اختیار سازمان امور مالیاتی است تا بر اساس قانون خانه های خالی را شناسایی کرده و از آن ها مالیات دریافت می کند.

اسلامی با بیان این که هدف ما این است تا مسکن حبس نشود و این خانه‌ها در بازار عرضه شود گفت: از این پس هر شخص حقیقی و حقوقی که پروژه نیمه تمام مسکونی دارد می تواند آن را وارد طرح اقدام ملی مسکن کند و ما دوباره زمین در اختیارش قرار می دهیم تا بتواند ساخت و سازش را ادامه دهد و چرخه ساخت و ساز شکل بگیرد که این امر به همه سازمان‌ها در تمام کشور ابلاغ شده است.

تسهیلات دولت برای طرح اقدام ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این که تسهیلات دولت برای طرح اقدام ملی مسکن در چه قالبی است و چگونه انجام می شود، توضیح داد: تسهیلات در نظر گرفته شده، همان وام ۱۸ درصد است. در وهله اول بانک مرکزی به ۱۲ بانک سهمیه داد  که این امر برای بانک‌هایی که تجربه وام مسکن ندارند، جدید بود و باید با آن‌ها بیشتر مذاکره می کردیم. بعد از گذر از کرونا باید دوباره با بانک مرکزی صحبت کنیم زیرا شرایط تغییر کرده است اما طبق ابلاغ قبلی، بانک‌ها باید ۲۰ درصد از سهم تسهیلاتشان را به وام مسکن تخصیص دهند که امیدواریم این امر انجام شود تا بتوانیم مراحل بعدی آن را نیز پیگیری کنیم.

او ادامه داد: به ما ۲۰ هزار میلیارد تومان ابلاغ کرده اند که از این رقم ۱۲ هزار میلیارد تومان برای بانک مسکن است که به شکل روتین کار را انجام می دهد و ۸ هزار میلیارد تومان متعلق به۱۰ بانک دیگر بود که بیشتر این بانک ها به ما نامه زدند که بیشتر از این سهمیه آمادگی مشارکت دارند و فقط یک یا دو بانک مشکلاتی داشتند که باقی بانک‌ها آن‌ها را پوشش می دهند.

طرح  کارت اعتباری مصالح ساختمانی

او در پاسخ به این که طرح  کارت اعتباری مصالح ساختمانی به کجا رسید، عنوان کرد: پروتکل های این موضوع را ابلاغ کردیم و الان زمان خوبی برای فعالسازی این کارتهاست، بازار تهاتری ایرانیان معاهده دارد، کار عملیاتی شده است و متقاضیان می توانند از این مصالح استفاده کنند.

نیاز ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای اجرای قطعه ۲ و ۳ آزادراه

وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه آزادراه تهران – شمال توضیح داد: شرکت خارجی از  سال ۸۴ تا ۹۲ با ۸ سال ماندن در این پروژه تقریبا حداکثر ۹ درصد پیشرفت کار داشت اما ما در این ۶ سال و نیم بیش از ۸۲ درصد پیشرفت را در آنجا ثبت کردیم. بر اساس برآوردهای امروز حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر برای اجرای قطعه ۲ و ۳ آزادراه نیاز داریم.

او با بیان این که طولانی ترین تونل در منطقه ۲ آزاد راه ساخته خواهد شدکه ۶و نیم کیلومتر طول دارد، گفت: تصمیم گرفتیم تا یک لاین رفت این آزادراه را با حدود ۲ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تا پایان این دولت بسازیم و مسیر برگشت نیز از همان جاده چالوس صورت بگیرد که قرار است به زودی با آقایان فتاح و نوبخت در این خصوص جلسه برگزار کرده و در این باره تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: باند ۳ را هنوز شروع نکرده ایم و نیاز است که با سرمایه گذاران مختلف صحبت کنیم و بعد از تامین مالی در دستور کار قرار بگیرد. ۲۰ کیلومتر از منطقه ۴ نیز در دولت قبل افتتاح شده و اکنون به بهره برداری رسیده است.

اسلامی با بیان این که کار ضربتی دیگری را نیز سال گذشته در منطقه ۲ آزادراه شروع کردیم گفت: عملیات چهار خطه کردن مرزن آباد تا دزدبن سال گذشته شروع شد. در مرزن آباد ترافیک سنگینی داریم که مردم را خسته کرده است و از سوی دیگر وقتی پلیس جاده را یکطرفه می کند زندگی تعداد زیادی از روستاهایی که در اطراف جاده چالوس هستند به مخاطره می افتد به همین دلیل تعهد کردیم تا ۱۵ کیلومتر باند دوم ایجاد کنیم و این کار حتی در ایام نوروز هم متوقف نشد و الان هم در ۶ نقطه پیمانکار فعال است و کار می کند و تا کنون ۷ کیلومتر آن را در درست احداث دارد.

او درباره فرو نشست زمین که چندی پیش در آزادراه تهران – شمال رخ داد نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: این لغزش مربوط به منطقه ۴ و نزدیک گالوس بود. به دلیل شدت بارندگی ها در این منطقه فرو نشست و لغزش زیاد اتفاق می افتد، در برخی مناطق هم بافت خاک استعداد ریزش و لغزش دارد و با کمترین فعل و انفعال ساده می بینیم که بخش بزرگی از زمین حرکت می کند. اتفاقی که چند وقت پیش در بلده افتاد و هفته گذشته نیز شاهد بودیم که به دلیل ریزش کوه دو باند فرودگاه بسته شد. شاید آن زمان که مطالعات این پروژه انجام می شد باید مطالعات عمیق تری صورت می گرفت و مسیر بهتری را  انتخاب می کردند.