شناسهٔ خبر: 80195 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیرراه و شهرسازی خبر داد (بخش سوم)

امضای ۱۱ پروتکل از بهمن‌ماه با همکاری و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از امضای ۱۱ پروتکل از بهمن‌ماه با همکاری و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی  گفت: براساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا باید با اجرای پروتکل‌هایی از شیوع آلودگی پیشگیری می‌کردیم از این رو در سیستم حمل و نقل عمومی کشور یک کمیته خاص مبارزه با کرونا ایجاد شد که بیش از ۱۱ پروتکل را از بهمن‌ماه با همکاری و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت تهیه کردیم و این پروتکل‌ها به صورت بسته‌های تعریف شده به سازمان‌های مختلف وزارت راه ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه مجموعه این دستورالعمل‌ها سه کار را به صورت همزمان در دستور کار قرار داد، گفت: اولین اقدام غربالگری مسافران بود که از طریق تب‌سنجی انجام شد که این غربالگری شامل خود کارکنان هم بود. اقدام بعدی گندزادیی و ضدعفونی ترمینال‌ها و پایانه‌ها بود و سومین اقدام هم ضدعفونی وسایل نقلیه و تجهیزات بود که از همان روز‌های نخست به اجرا در آمد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همکاران به صورت شبانه روزی به این کار مبادرت دارند و این عملیات ادامه خواهد داشت.

وی درباره مدیریت تردد در این بازه زمانی اظهار کرد: از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۶۳ درصدی در تردد جاده‌ای را داشتیم. کشور‌ها تمام پرواز‌ها به ایران را به استثنای دو موردی که انجام شد قطع کردند، مگر پرواز‌های که خود ما به برقراری آن نیاز داشتیم. البته ۱۰۰ پرواز هم با هدف بازگرداندن ایرانی‌ها و هم حمل کالا‌های بهداشتی در ایام فروردین انجام شد.

تکذیب شایعاتی مبنی بر ورود ویروس از طریق پرواز‌های چین

اسلامی درباره شایعاتی مبنی بر ورود ویروس از طریق پرواز‌های چین گفت: متاسفانه در این باره اخباری منتشر شد که مشخص است که منشا خبر رسانه‌های ضد انقلاب هستند که برای تخریب اعتماد ملی این اقدامات را انجام می‌دهند. در خصوص پرواز‌های چین اواسط بهمن ماه مصوب شد که پرواز‌ها قطع شوند و قرار شد فقط برای ایرانی‌هایی که قصد بازگشت به کشور را دارند پرواز‌های برگشت انجام شود.

وی افزود: بنابراین از سه مبدا از جمله پکن و شانگ‌های پرواز برگشت ایرانیان انجام شد و یک پرواز خاص به ووهان چین با رعایت تمام پروتکل‌های وزارت بهداشت انجام شد و به غیر از این ۴ پرواز، هیچ پرواز دیگری به چین نداشتیم و هر پرواز دیگری که انجام شده، صرفا باری بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امر غربالگری را ترک نکردیم و این اقدامات در تمام مبادی حمل و نقل فعال هستند، گفت: موضوع مهم رعایت فاصله‌های فردی است و در قطار‌ها این براساس ابلاغیه‌های وزارت بهداشت در حال انجام است.

کاهش سفرها

وی با اشاره به کاهش سفر‌های هوایی، زمینی و ریلی گفت: میزان مسافران جاده‌ای در بخش اتوبوس کاهش ۷۰ درصدی، در بخش قطار کاهش ۹۴ درصدی و در بخش سفر‌های هوایی هم با کاهش حدود ۷۵ تا ۸۰ درصدی مواجه بود و از آنجایی که پرواز‌ها با حداقل مسافر انجام شده مردم با فاصله از هم در هواپیما مستقر شدند.

اسلامی با بیان اینکه از امروز که برخی از کسب و کار‌ها فعال شدند طبیعی است که این فعالیت باعث افزایش تردد شود، گفت: سیاست ما اجرای فاصله گذاری اجتماعی بین مسافران است.

اسلامی با اشاره به خسارت‌های سنگین وارد آمده به صنعت حمل و نقل در این مدت اظهار کرد: شرکت‌های فعال در بخش حمل و نقل جاده‌ای به ویژه بخش مسافری آسیب سنگینی دیده‌اند بنابراین برای جبران این خسارت‌ها دولت بسته حمایتی ۸ هزار میلیارد تومانی برای آن‌ها در نظر گرفته است که این بسته‌های حمایتی شامل حال شرکت‌های پشتیبان هم می‌شود.

وی افزود: بخشی از این منابع را بانک مرکزی و بخشی دیگر را بانک‌ها تامین خواهند که در قالب تسهیلات ۱۲ درصدی خواهد بود و تنها به شرکت‌های تعلق می‌گیرد که نیرو انسانی خود را تعدیل نکرده باشند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این رکود در بخش سفر در همه دنیا فراگیر بوده است، گفت: در دنیا صنعت هوانوردی با کاهش ۸۱ درصدی سفر و پرواز مواجه بوده و امروز با مزرعه‌ای از هواپیما‌های پارک شده در دنیا مواجه‌ایم.

اسلامی در ادامه گفت: در کمیته حمل و نقل جلسات متعددی با انجمن‌ها و تشکل‌ها دراین باره داشتیم و معتقدم به طور طبیعی باید بازسازی فکری و رویکردی متناسب با شرایط داشته باشیم و به لحاظ ساختاری اصلاحاتی را انجام دهیم و از این فرصت برای بازسازی و تعمیرات ناوگان و تجهیزات حمل و نقل استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برای هر چهار مد حمل و نقل باید برنامه‌های داشته باشیم تا از این رکود برای ارتقای قابلیت عملکرد استفاده کنیم گفت: اصلاح ساختار حقیقی و حقوقی شرکت‌ها را باید دنبال کنیم.

وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه باید قدردان مقام معظم رهبری و نظام طرح ریزی ستاد ملی مبارزه با کرونا باشیم که یکدلی و نمایش قدرت را در کشور به اجرا درآورد و ایجاد کرد، افزود: ایران در تسلط مدیریت ویروس کرونا پیشتاز بود و این اقدامات انجام شده یک کار نو و متفاوتی بود که مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی هم قرار گرفت و نباید خود را تحقیر و تخریب کنیم چراکه زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران به این تسلط دست پیدا کردیم.

وی با تاکید بر اینکه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی شعور اجتماعی را باید به نمایش بگذاریم، گفت: با اجرای این پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها اعتمادسازی هم در جامعه رخ می‌دهد و قطعا غلبه بر ویروس کرونا به حداکثر می‌رسد و ایران هم جز ملت‌های پیروز بر کرونا خواهد بود.