شناسهٔ خبر: 80221 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی عنوان کرد

افزایش ۳.۵ برابری ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه /بهره برداری از ترمینال بار فرودگاه تا یک ماه آینده

عظیم طهماسبی مديركل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی، توسعه ترمینال فرودگاه را از مهم‌ترین اقدام‌ها در سال گذشته برشمرد و از افتتاح ترمینال بار در آینده نزدیک خبر داد.

عظیم طهماسبی، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به بیان فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته پرداخت و گفت: مهم‌ترین اقدامی که سال گذشته انجام شد، توسعه ترمینال داخلی فرودگاه به مساحت ۴ هزار و ۲۰۰ متر مربع بود که کار اجرایی آن از اردیبشهت سال ۹۸ شروع شد. اجرای این پروژه اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تصمیم داریم تا پایان سال آن را به اتمام برسانیم. مساحت ترمینال بیرجند پیشتر هزار و ۲۰۰ متر مربع بود و  اجرای این پروژه ظرفیت پذیریش مسافر در فرودگاه را تا ۳.۵ برابر افزایش می دهد.

وی با اشاره به این که احداث پاویون فرودگاه نیز سال گذشته کلید خورد و اکنون پیشرفت ۹۷ درصدی دارد، تصریح کرد: این پروژه ظرف دو ماه آینده اتمام و به بهره برداری خواهد رسید. امسال احداث جاده‌های دسترسی از سطوح پروازی به سمت پاویون را نیز در دستور کار گذاشته ایم.

طهماسبی با بیان این که کارهای کوچک و بزرگ بسیاری در این مدت انجام شده است، تصریح کرد: احداث ترمینال بار یکی از آن هاست که در حال تکمیل است، توسعه سوله ایمنی – زمینی نیز تکمیل شده و ظرف یک ماه آینده به بهره برداری می رسد.

او با بیان این که سال آینده نیز بیشتر در حوزه ایمنی فعالیت خواهیم کرد، افزود: احداث دیوارهای حفاظتی، دوربین‌های نظارتی و همچنین محوطه سازی ترمینال فرودگاه باید به شکل جداگانه انجام شود.

وی درباره ورود این فرودگاه به بحث هوانوردی عمومی گفت: با توجه به شرایط بیرجند که با چندین استان همجوار است و فعلا خط ریلی هم ندارد،  تصمیم داریم برای ارتباط با استان‌های مجاور مانند کرمان، زاهدان، یزد و مشهد از سیستم هوانوردی عمومی با هواپیماهای کوچک و با ظرفیت زیر ۲۰ نفر استفاده کنیم. چندین شرکت نیز به دنبال برقراری این پروازها هستند. یکی از شرکت‌ها اکنون یک فروند امبرائر با ظرفیت ۴۰ نفری دارد که می‌توان از آن در این حوزه استفاده کرد.

مديركل فرودگاه‌های استان خراسان با تاکید بر این که یکی از فرودگاه‌هایی که می‌تواند به عنوان پایلوت هوانوردی عمومی در نظر گرفته شود، فرودگاه بیرجند است، تصریح کرد: به غیر از هواپیماهای ATR و  BAeماهان و قشم، باقی هواپیماهای بزرگ که در این فرودگاه تردد دارند، همواره نیمه خالی هستند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم به سمت هوانوردی عمومی برویم تا با این هواپیماها فرکانس پروازی فرودگاه را افزایش دهیم.

او درباره تعداد پروازهای فرودگاه بیرجند توضیح داد: قبل از شیوع ویروس کرونا هفته ای ۳۰ پرواز در فرودگاه بیرجند داشتیم اما از ۲۰ اسفند به بعد پروازها تحت الشعاع این موضوع قرار گرفت و ظرفیت تعداد مسافر تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد و ۲۰ درصدپروازها نیز کاهش یافت.

مديركل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی تصریح کرد: اکنون همچنان ۲۸ پرواز را در هفته داریم، اما شرکت آتا پروازهایش را کنسل کرده و شرکت ماهان نیز به شکل موردی پروازهایش را باطل می‌کند. تهران و مشهد نیز بیشترین مقاصد پروازی فرودگاه بیرجند به شمار می روند.