شناسهٔ خبر: 80290 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی:

۱۴ هزار ایرانی با پروازهای یکطرفه به کشور بازگردانده شدند/ استفاده از حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری ۸۵ درصد کاهش داشته است

ادمنژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از بازگرداندن ۱۴ هزار شهروند ایران که به علت کرونا قادر به بازگشت نبودند، به کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و جانشین وزیر در ستاد مدیریت بحران، در نشست معاون اول رییس جمهور با وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی، ضمن تشکر از وزارت بهداشت، به تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با کرونا پرداخت و گفت: اولین اقدام تهیه پروتکل های بهداشتی بود. این پروتکلها برای بخش‌های مختلف اعم از ناوگان هوایی، ریلی، جاده‌ای، دریایی و حمل بار، ایستگاه‌ها و پایانه‌های مختلف مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و پایانه‌های مرزی و فرآیند غربالگری تهیه و اجرا شد.

وی ادامه داد: مجموعا ۳۷ پروتکل ابلاغ شد و ما جزو اولین وزارتخانه‌هایی بودیم که در اسرع وقت اجرای این پروتکل‌ها را آغاز کردیم.

آدم‌نژاد در ادامه به کاهش استفاده عمومی از ناوگان حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت های اعمال شده، ظرفیت حمل ونقل عمومی را بسیار کاهش دادیم. البته در برخی بخش‌ها تقاضا نیز کاهش یافت، به طوری که بالای ۸۵ درصد از میزان حمل‌و‌نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی کاسته شد.

وی افزود: این اتفاق به لحاظ سلامت مطلوب بود، اما از نظر اقتصادی مشکلات زیادی را برای صنعت عظیم حمل‌ونقل به وجود آورد. به همین دلیل یک بسته حمایتی تهیه کردیم و به معاونت اقتصادی ریاست جمهوری ارسال کردیم. در این بسته حداقل زیاد‌های وارد شده به صنعت شرح داده شده است و امیدواریم این بسته حمایتی سریعا عملیاتی شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بازگرداندن ایرانیانی مقیم که خارج از کشور را یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده دانست و گفت: بیش از ۱۴ هزار ایرانی در کشورهای دیگر بودند و این مسئولیت اجتماعی زیادی را بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته بود. سعی کردیم با هماهنگی تمام دستگاه‌ها از جمله وزارتخانه‌های امور خارجه و بهداشت، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی  این عزیزان را به کشور بازگردانیم. بازگشت این هموطنان با پروازهای عمدتا یک سر خالی انجام شد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در مرزها افزود: مرزها عمدتا بسته شده بود، اما شرایط به مرور بهتر می شود و با رعایت پروتکل‌های مثبت و مورد تایید طرفین، مرزها رفته رفته بازگشایی می‌شود. ترانشیپمنت در چند مرز آغاز شده و در آینده نزدیک بقیه بارها نیز از مرزها جابجا خواهد شد. پروتکل های بهداشتی مرزی تهیه شده تا به طرف مقابل تضمین دهیم که بهداشت رعایت می شود.

جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران در مورد کالاهای اساسی و توزیع کالا در کشور گفت: علی رغم همه مشکلات توزیع کالاهای اساسی در اولویت قرار گرفت. به ویژه در حوزه ریل، امسال اتفاق خوبی رخ داد و ظرفیت ریل در بنادر بالا رفت.

وی ادامه داد: رانندگان زحمات زیادی کشیدند. جا دارد که بسیار بسیار از آن ها تشکر کنیم که توانستند با هماهنگی دستگاه هایی چون بازرگانی دولتی و ...سطح توزیع کالاهای اساسی را در کشور حفظ کنند.

آدم نژاد با اشاره به تلاش برای ایجاد یک رفتار پایدار با حفظ پروتکل‌ها در حمل‌و‌نقل گفت: مطالعاتی در رابطه با پسا کرونا و تاثیر آن بر حمل و نقل انجام شده است.

وی افزود: از اول اردیبهشت با بازگشایی برخی مشاغل کم خطر و رفع برخی از محدودیت‌ها در کشور، تقاضا برای سفر نیز ایجاد شده است. بنابراین مصوبه استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی را ابلاغ کردیم که مسافر کمتری حمل شود. به منظور همراهی با مردم و انجام مسئولیت اجتماعی، بخش حمل و نقل عمومی کشور در خدمت مردم است و امیدواریم که این شرایط به زودی برطرف شود.