شناسهٔ خبر: 80322 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواشناسی در نشست با معاون اول رییس‌جمهور عنوان کرد:

رخداد ۸۵ سیل در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹/ در بحران کرونا حتی یک ایستگاه هواشناسی از فعالیت باز نماند/ شرق کشور فاقد رادار هواشناسی/ برخی نهادها هزینه خدمات هواشناسی را نمی‌پردازند

دیدار معاون اول رئیس‌جمهور با وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی رییس سازمان هواشناسی کشور از استمرار دیدبانی و خدمات هواشناسی با وجود بحران کرونا در کشور خبر داد و خواستار حمایت هیات دولت برای توسعه تجهیزات این سازمان و کسب درآمد از خدمات ارائه شده به نهادها و سازمان‌ها شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاجبخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی در بخشی از نشست معاون اول رییس‌جمهور با وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: هدف ما مانند سایر سازمان های تابعه وزارت راه و شهرسازی، حفاظت از جان و مال مردم است و علی‌رغم کاهش فعالیت بسیاری از دستگاه‌ها در دوره کرونا، فعالیت‌های سازمان هواشناسی بسیار زیاد شد؛ به‌طوری‌که در طول دو ماه اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ حدود ۸۵ مورد سیل در کشور اتفاق افتاده است و به‌عبارتی در این مدت روزانه ۱/۴ دهم سیل در کشور رخ داده است.

صدور ۱۷۰ هشدار هواشناسی در مدت ۶۰ روز 

او با اشاره به اینکه وقوع بارش‌های سیل‌آسا موجب شد تا ما افزون بر ۱۷۰ اطلاعیه و اخطاریه هواشناسی در این مدت صادر کنیم افزود: علی‌رغم کمبود نیروی انسانی، مجبور به دور کار کردن ۱۰۲ تن از نیروهای دیدبان و پیش‌بین سازمان هواشناسی برای پیشگیری از بیماری کرونا شدیم اما با این وجود، فعالیت‌هایمان به هیچ عنوان متوقف نشد و حتی یک ایستگاه هواشناسی در این مدت از فعالیت باز نماند. 

استمرار قابلیت دیدبانی در بحران کرونا

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به تعهدات بین‌المللی و ۲۴ ساعته این سازمان عنوان کرد: سازمان هواشناسی جهانی، هفته گذشته گزارشی ارائه کرد که بر مبنای آن، تمام کشورهای منطقه ما از جمله ترکیه، عراق، عربستان، پاکستان، هندوستان و سوریه قابلیت‌های دیدبانی خود را کاهش دادند اما ایران جزو کشورهایی بود که این اتفاق در آن رخ نداد و ما خوشحالیم که توانستیم در سطح بین‌المللی نیز عملکرد خوبی داشته باشیم.

او با اشاره به بارش‌های سیل‌آسای اواخر اسفند تا اواسط خردادماه در کشور بیان کرد: این بارش‌ها عمدتاً رگباری، دارای طول عمر بسیار کوتاه و با شدت زیاد هستند و یش‌بینی این بارش‌ها با توجه به توپوگرافی پیچیده کشور بسیار سخت است و بنابراین ضرورت توسعه شبکه دیدبانی هواشناسی کاملا بدیهی است.

پایش ۲۴ ساعته شرایط جوی توسط ۴۰۰ ایستگاه هواشناسی/ فقط ۱۵ ایستگاه قادر به پایش لایه اول جو 

معاون وزیر راه و شهرسازی تعداد ایستگاه‌های ۲۴ ساعته هواشناسی کشور در سطح زمین را ۴۰۰ عدد برشمرد و با اشاره به ضرورت دیدبانی  تا لایه اول جو گفت: تنها ۱۵ ایستگاه قابلیت پایش وضعیت این لایه را دارند. بنابراین قطعاً باید این شبکه را تقویت کنیم.

او فقدان رادار هواشناسی در شرق کشور را از کاستی‌های مهم حوزه هواشناسی برشمرد و ادامه داد: عدم برخورداری از رادار در این منطقه، پیش‌بینی بارش‌های رگباری این ماه‌ها را بسیار دشوار می‌کند.

تغییر کاربری و ناامن بودن زیرساخت‌ها از عوامل اصلی وقوع سیل

رئیس سازمان هواشناسی، تغییر کاربری اراضی و ناامن بودن زیرساخت‌ها را از عوامل بروز سیلاب‌ در کشور دانست و بر توجه ویژه به این عوامل برای پیشگیری از خسارت‌های قابل‌ملاحظه‌ به کشور تاکید کرد.

او با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی کشور تمام تلاش خود را در پیش‌بینی بارش‌ها و وقوع سیلاب‌ها به کار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اساساً رخداد سیلاب فقط به پیش‌بینی بارش ارتباط ندارد؛ برای نمونه ما در شهر تهران بارش‌های بسیار شدیدتر از برخی مناطق سیل‌زده را تجربه کردیم اما چون زیرساخت‌ها مناسب و مسیر آب باز بود، شاهد وقوع سیلاب نبودیم. در صورتی‌که اگر تغییر کاربری باعث انسداد مسیر آب شود، بارش زیاد در مدت کوتاه انرژی زیادی تولید و مسیر خود را از نقطه دیگری باز می‌کند.

کاهش دیدبانی‌ توسط هواپیماهای مسافربری

تاجبخش با بیان اینکه بخشی از تجهیزات هواشناسی بر روی هواپیماهای مسافربری نصب است و با توجه به کاهش پروازها در سطح بین‌المللی، در روزها و هفته‌های اخیر شاهد کاهش قابل‌ملاحظه داده‌های هواشناسی بوده‌ایم و این روند همچنان ادامه دارد، عنوان کرد: بر اساس گزارش‌ها فقط در دو ایرلاین خارجی ایزی‌جت و لوفت‌هانزا، تعداد دیدبانی‌ها از حدود ۱۶ هزار عدد در ابتدای ماه ژانویه به کمتر از دو هزار دیدبانی در اواخر این ماه کاهش یافته است و این کاهش بر صحت پیش‌بینی‌های هواشناسی اثرگذار است. این موضوع در یک‌ماه آینده بر خروجی مدل‌های پیش‌بینی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

کسب درآمدهای اختصاصی در گرو حمایت هیات دولت

او حمایت هیأت دولت از سازمان هواشناسی را از جمله درخواست‌های این سازمان خواند و خواستار حمایت از تصویب درآمدهای اختصاصی سازمان هواشناسی در کمیسیون اقتصادی هیأت دولت شد و افزود: طبق ماده ۲۱ آیین‌نامه قانون وصول درآمدهای دولت، موظف به دریافت هزینه تمام خدمات ارائه‌شده به سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف هستیم. خوشبختانه این اتفاق در  دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی افتاده است و این درآمد را از شرکت فرودگاه‌ها و سازمان بنادر و دریانوردی اخذ کرده‌ایم اما همچنان برخی نهادها از پرداخت هزینه خدمات هواشناسی سر باز می‌زنند.

تاجبخش عنوان کرد: سازمان هواشناسی کشور می‌تواند درآمد مناسبی را از راه‌هایی نظیر ارائه داده و اطلاعات و سرویس‌های هواشناسی کسب کند که تحقق آن حمایت هیأت دولت را می‌طلبد.