شناسهٔ خبر: 80324 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزییات زلزله قم در کفتگو با رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشریح شد

۵ شهر و ۴۰۰ آبادی متاثر از زلزله جعفریه قم/ضرورت راه اندازی شبکه محلی لرزه نگاری و شتابنگاری در منطقه/ خانه های خشتی و گلی در اولویت نوسازی

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزییات زلزله روز گذشته دوم اردیبهشت را در استان قم، تشریح کرد.

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزییات زلزله استان قم را با بزرگی ۳، اعلام کرد. 

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: روز گذشته دوم اردیبهشت، زلزله ای با بزرگی ۳ در عمق ۸ کیلومتری در حوالی شهر جعفریه استان قم رخ داد. پیش از آن در همین روز زمین لرزه ی کوچک دیگری با بزرگی ۳.۳ رخ داد که جانمائی رومرکز آن در حوالی کهک قم بود و قبل تر از آن، زلزله با بزرگی ۳.۵ در عمق ۱۲ کیلومتری در همان روز و در حوالی شهر جعفریه واقع در شمال غرب قم (۳۵ کیلومتری قم) رخ داده بود.

بیت اللهی ادامه داد: ۲۹ فروردین امسال نیز،  زلزله دیگری با بزرگی ۳.۵ با عمق کانونی ۱۱ کیلومتر باز در حوالی شهر جعفریه رخ داده بود. 

به کفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، مجموع این رخدادها، به طور معمول، بیانگر بی هنجاری موضعی در رژیم لرزه خیزی گستره ای است که به شکل متمرکز در یک روز این تعداد زلزله در آن رخ نداده بود.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، توضیح داد: گسل های محدوده زلزله ها با امتداد شمالغرب جنوب شرق گستردگی دارند و موقعیت رومرکز زلزله ها بین امتدادهای گسل های ایندس در جنوب غربی، البرز در شمال و نیز راستای گسل کاشان، ظفره ، قم است که این عارضه تکتونیکی شناخته شده ایالت لرزه زمین ساختی ایران مرکزی دارای سگمنت های متعددی بوده و نامگذاری های متفاوتی نیز دارد.

بیت اللهی یادآور شد: بررسی زلزله های دستگاهی نوین ایران نیز نشان می دهد که در شعاع تقریبی  ۱۰۰ کیلومتری (۱ درجه) از اطراف رومرکز زلزله جعفریه با بزرگی ۳، تعداد ۴۸۵ زمین لرزه با بزرگی ۲.۵ و بالاتر رخ داده است.همچنین، از تعداد ۴۸۵ زمین لرزه، دو زلزله با بزرگی ۵.۲  (زلزله ملارد) و ۵.۹ (زلزله کهک قم) و ۱۴ زلزله بین بزرگی ۴ تا ۵، ۱۴۳ زلزله با بزرگی ۳ تا ۴ و مابقی با بزرگی ۲.۵ تا ۳ در شعاع ۱۰۰ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله جعفریه رخ داده است

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین در خصوص ریسک لرزه ای محدوده اطراف قم با اشاره به اینکه پنج شهر قم، ساوه، تفرش، قنوات و جعفریه در شعاع حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله های جعفریه، قرار دارد، گفت: جمعیت این شهرها حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است. این تعداد جمعیت شهری در ۲۴۵،۰۰۰ واحد مسکونی اسکلت دار و ۱۹۵،۰۰۰ واحد مسکونی فاقد اسکلت زندگی می کنند.

بیت اللهی از وجود ۴۰۰ آبادی در گستره وقوع زلزله خبر داد و افزود: جمعیت کل این آبادی های ۱۲۷،۰۰۰ نفر است که این تعداد جمعیت روستائی در ۹،۶۵۰ واحد مسکونی اسکلت دار و ۲۹،۳۶۲ واحد فاقد اسکلت زندگی می کنند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان پیشنهادات مرکز، گفت: درصورت استمرار رخداد خرد لرزه ها در اطراف جعفریه قم، ضرورت دارد شبکه محلی لرزه نگاری و شتابنگاری در منطقه راه اندازی شود. همچنین، ضرورت دارد بطور منظم از طریق شبکه استانی سیمای قم، با رعایت ملاحظات روانشناختی، آموزش های رفتار صحیح در برابر زلزله داده شود.

به گفته وی، در مورد شاخص سازه ای واحدهای مسکونی و بویژه واحدهای مسکونی روستای با آوار سنگین ضرورت دارد اقدام محسوسی انجام شود. بدین معنا، روستاهای پراکنده با دسترسی های نه چندان آسان و با خانه های با مصالح خشت و گل و سنگ، باید در اولویت اول نوسازی قرار گیرند.