شناسهٔ خبر: 80326 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

افتتاح ۳هزار و ۸۵۰ واحد مسكن مهردر شهر جدید پرند/آغاز عملیات اجرای ۳هزار و ۶۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن با همکاری وزارت دفاع/آغاز ساخت مسکن برای فرهنگیان در هفته معلم

مراسم مراسم افتتاح ۳هزار و ۸۵۰ واحد مسكن مهردر شركت عمران شهر جديد پرند با حضور محمد اسلامی وزير راه وشهرسازي، پاسدار سید مجید ابن‌الرضا معاون وزیر دفاع، انوشیروان محسنی بندپی استاندارتهران، حبیب‌اله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و دیگر معاونان وزیر راه و شهرسازی ابه شکل ويدئو كنفرانس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی در این مراسم با اشاره به این که علی رغم همه مشکلات چرخ حرکت اجرای پروژه‌های توسعه و عمران و آبادی کشور و به ویژه سرعت بخشیدن به تولید در عرضه مسکن با اراده‌ای قوی در جریان است ، گفت: خوشبختانه در آستانه ماه رمضان شاهد تحویل ۳ هزار و ۸۵۰  واحد مسکن مهر به ارزش تقریبی ۴ هزار و ۴۰ میلیارد ریال در قالب ۲۳ پروژه به مردم عزیز بودیم .

اسلامی با اشاره به این که ساخت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور برنامه‌ریزی شده است، توضیح داد: تا پایان دولت دهم ۷۸۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شد و در دولت های یازدهم و دوازدهم تعداد واحدهای تحویل شده و آماده بهره‌برداری به ۲ میلیون و ۳۵ هزار واحد رسیده است. طبق آمار اکنون ۶۰ هزار واحد نیمه تمام در کشور وجود دارد که در دست احداث بوده و در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.

وی با بیان این که سال گذشته ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل شهروندان شد، اظهار کرد: اکنون ۱۲۵ هزار واحد مسکونی آماده است که امیدواریم با هماهنگی وزارت نیرو و وزارت نفت هر چه سریع‌تر تکمیل شوند.

  اسلامی با اشاره به این که اکنون ۱۰۵ هزار واحد مسکونی از کل واحدهایی که باید ساخته شود، باقی مانده است، توضیح داد: این واحدها دارای پرونده‌های قضایی و حقوقی هستند که از کنترل و مسوولیت وزارت راه و شهرسازی خارج اند.

وی افزود: تلاش بر این است تا پروژه‌های نیمه تمام که عمدتا بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، سریع تر آماده شوند و تا پایان شهریور امسال ۹ هزار واحد باقی مانده شهر جدید پرند نیز آماده تحویل شده و پرونده مسکن مهر این شهر بسته شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن گفت: در طرح اقدام ملی مسکن ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را هدف گذاری کرده ایم که ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و۲۰۰ هزار واحد دیگر در سایر شهرها و بافت‌های فرسوده  احداث خواهد شد. در این راستا در دو مرحله  ثبت نام صورت گرفت، در مرحله اول پالایش‌های مورد نیاز انجام و تعداد متقاضیان واجد شرایط حدود ۱۱۳ هزار نفر اعلام شد. البته شرایط کرونا باعث شد برای مدتی تشکیل پرونده متوقف شود اما با تمهیدات جدیدی که معاونت مسکن اتخاذ کرده است از این پس تشکیل پرونده به شکل غیر حضوری انجام می شود تا قراردادها منعقد و پروژه‌ها سریع‌تر به جریان بیافتد.

او با اشاره به این که تا کنون بیش از ۲۳۰ هزار واحد از پروژه طرح اقدام ملی را آغاز کرده ایم، گفت: تفاهم نامه ما با وزرات دفاع، وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، رفاه و امور اجتماعی در مسیر اقدام قرار گرفته است. امروز نیز طی تفاهم نامه با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شاهد اجرای عملیات ۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن به علاوه پروژه محله‌سازی بودیم و شاهد شکل گرفتن محله جدیدی با تکنولوژی‌های روز، مقاوم و با معماری زیبا خواهیم بود.

اسلامی ادامه داد: در شرایط پس از کرونا برای تحرک بخشیدن به فعالیت‌ها و برون رفت از این رکود ناخواسته ناشی از شیوع ویروس کرونا، فراخوان دادیم تا چنانچه مردم و بخش خصوصی پروژه‌های نیمه کاره مسکونی دارند، آن را وارد طرح اقدام ملی مسکن کنند و بعد از آن وزارت راه و شهرسازی زمینی مابه‌ازای آن در اختیارشان قرار می دهد تا بتوانند مجددا شروع به ساخت ساز کنند و چرخه تولید مسکن ادامه دار باشد، این کار به رونق کسب و کار آن‌ها نیز کمک می کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در هفته معلم نیز به شکل رسمی پروژه‌های مربوط به مسکن فرهنگیان در دستور کار قرار می گیرد. همچنین امیدواریم بتوانیم برای کادر درمانی کشور که در این روزهای سخت برای مردم ایران ایثارگرانه جانفشانی کرده و زندگی خودشان را به خطر انداختند، پروژه‌های ساخت مسکن را طراحی کنیم تا آن‌ها نیز بتوانند از نعمت مسکن بهره‌مند شوند.

گفتنی است در مراسم امروز که به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد از پروژه‌های دیگر شهر جدید پرند نیز بهره برداری شد که می توان به بهره برداری از ۳ هزار و ۶۰۰ واحد خدمات درمانی، انجام پروژه‌های راهسازی، آماده سای و محوطه سازی، توسعه فضای سبز، فضای ورزشی روباز، تاسیسات شهری، توسعه بخش بهداشت و درمان و توسعه فضای اداری و نظامی این شهر اشاره کرد.

وزیر راه  و شهرسازی در پاسخ  به سوال خبرنگاری در خصوص طرح اقدام ملی مسکن گفت: واحدهایی که در مرداد سال گذشته و بلافاصله با شروع طرح کار ساخت آن ها شروع شد، از تیر ماه به متقاضیان تحویل داده می شود و امیدواریم رقابت استانی که به وجود آمده است کارساز باشد و دستگاه‌های مختلف هر چه سریع‌تر پروژه‌هایشان را جلو ببرند تا بتوانیم تا پایان سال آن میزانی را که تعهد کرده بودیم، به بهره برداری برسانیم.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بیمه بیکاری رانندگان اتوبوس کرایه‌های بین شهری و مینی بوس که ۱۱۳ هزار نفر هستند، گفت: نام، شماره کد ملی و شماره کارت هوشمند آن‌ها را در اختیار سازمان تامین اجتماعی گذاشته‌ایم کردیم تا متناسب با شرایط در فهرست ۴ میلیون نفری که وزارت رفاه قصد دارد به آن‌ها تسهیلات بدهد، قرار بگیرند و وجوه پیش بینی شده به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.