شناسهٔ خبر: 80398 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی همدان خبر داد

افزایش ۴۱ درصدی بارش‌ در استان همدان/ "چاشت‌خوره" پربارش‌ترین ایستگاه استان

سعید باقری مدیرکل هواشناسی همدان مدیرکل هواشناسی استان همدان از افزایش ۴۱ درصدی بارش‌ها از ابتدای سال زراعی جاری تا ۲۸ فروردین‌ماه نسبت به میانگین بلندمدت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان هواشناسی، سعید باقری، مدیرکل هواشناسی استان همدان در تشریح وضعیت بارش سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ در این استان گفت: از ابتدای سال زراعی(اول مهر ۹۸) تا ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ میانگین بارش در سطح استان همدان ۳۹۳ میلی‌متر بوده که نسبت‌به میانگین بلندمدت ۴۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در بین ایستگاه‌های هواشناسی استان، بیشترین مقدار بارش به میزان ۷۲۱ میلی متر در ایستگاه بارانسجی چاشت خوره از شهرستان تویسرکان و کمترین آن به مقدار۱۳۱ میلی متر در ایستگاه بارانسجی جزوان از شهرستان کبودر آهنگ ثبت شده است.

باقری افزود: در بین شهرستان‌های استان، میانگین بیشترین بارش مربوط به شهرستان نهاوند با ۵۰۶ میلی‌متر و کمترین آن مربوط به شهرستان بهار با ۳۴۸ میلی‌متر بوده است و تا تاریخ مذکور، استان همدان رکورد دوازدهمین استان پر بارش کشور را کسب نموده است.

به گفته باقری، بعد از این که استان همدان طی ۱۰ سال گذشته، سال‌های خشکسالی زیادی را پشت سر گذاشته، سال زراعی ۹۸-۹۷ و سال زراعی ۹۹-۹۸، استان توانست دو سال پشت سر هم، تر سالی را تجربه نماید.

مدیرکل هواشناسی استان همدان با اشاره به اینکه مصرف آب در این استان بیش از توان اقلیمی است، پیشنهاد کرد: در استفاده از این نعمت خدادادی نهایت صرفه‌جویی به عمل آید تا برای سال‌های آتی و حتی دهه‌های بعد، استان همدان کمتر با چالش مستقیم و غیر مستقیم کم آبی مواجه شود.