شناسهٔ خبر: 80399 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان:

هشدارهای جوی بر اساس ظرفیت‌‌های اقلیمی صادر می‌شود

محسن حیدری هواشناسی سیستان و بلوچستان مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از صدور هشدارهای هواشناسی در سه سطح و بر اساس ظرفیت‌های اقلیمی هر منطقه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان هواشناسی، روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در شیوه‌نامه جدید صدور هشدارهای جوی سطح هشدارها بر اساس ظرفیت اقلیمی شهرستان‌ها و مناطق مختلف تعیین می‌شود، گفت: برای نمونه در زابل که سالانه بیش از ۲۰۰ روز وزش باد با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت در جریان است، ممکن است برای باد ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت هشدار سطح زرد صادر شود اما همین باد در شهر دیگری با سطح هشدار نارنجی یا قرمز همراه باشد.

او افزود: این موضوع برای بارش، موج‌های گرمایی و سرمایی، کولاک برف و... نیز برقرار است؛ برای نمونه ممکن است برای پیش‌بینی دمای ۴۰ درجه در برخی شهرهای کشور هشدار سطح قرمز صادر شود اما در برخی شهرها این شرایط در وضعیت عادی قرار داشته باشد و هیچ هشداری در باره آن صادر نشود.

حیدری خاطرنشان کرد: در شیوه‌نامه جدید صدور هشدارهای جوی رنگ زرد برای آگاهی، رنگ نارنجی برای آمادگی و رنگ قرمز برای اقدامات پیشگیرانه صادر می شود که بالاترین سطح هشدار به رنگ قرمز اختصاص دارد.