شناسهٔ خبر: 80404 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیر ایمنی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد

انتشار اولین اطلس حیات وحش فرودگاه‌های ایران

شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور مدیر ایمنی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: مدیران فرودگاه‌ها می توانند با مطالعه اطلس حیات وحش فرودگاه‌های ایران، پرنده ها و دیگر جانوران منطقه خود را شناسایی کرده و روش های دور کردن آنان را تشخیص و خطرات ناشی از آنها را کنترل کنند.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب داوودی دانا با اشاره به چاپ و انتشار کتاب "اطلس حیات وحش فرودگاه های ایران"، گفت: کتاب فوق می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار ذینفعان از جمله فرودگاه ها و ایرلاین ها جهت مدیریت مخاطرات ناشی از برخورد پرندگان و جانوران با ناوگان هوایی و حفظ ایمنی پروازها قرار دهد. 

وی با اعلام اینکه اطلاعات موجود کتاب "اطلس حیات وحش فرودگاه های ایران" با همکاری سازمان محیط زیست تهیه شده است، اظهار داشت:  فرودگاه ها با مطالعه این کتاب، پرنده ها و جانوران مناطق خود را شناخته و نسبت به ابعاد، وزن، تعداد، محل آشیانه و دسته های آنها آشنایی کامل پیدا می کنند تا بتوانند برنامه های خود را در جهت مدیریت مخاطرات حیات وحش پیاده سازی کنند.

داوودی دانا در ادامه تاکید کرد: سازمان محیط زیست تک تک گونه پرنده ها را همراه با نوع اقلیم، نوع تغذیه، تک زیستی و دسته جمع بودن آنها را جمع آوری و در اختیار کارشناسان دفتر ایمنی شرکت قرار داده است.

او با اشاره به برنامه جامع مدیریت مخاطرات حیات وحش فرودگاههای کشور، گفت: این برنامه جهت تاییدیه نهایی تقدیم سازمان هواپیمایی کشوری شده تا در صورت تایید، برنامه های مربوط به آن در فرودگاه های سراسر کشور اجرا شود.

داوودی با تاکید به اینکه فرودگاه‌ها باید رفتار گونه‌های جانوری مربوط به منطقه خود را بدانند، عنوان کرد: آنان باید بدانند که این پرندگان به چه غذایی علاقمند هستند، چگونه تولیدمثل می کنند و در کجا آشیانه می سازند و پس از شناخت آنها بتوانند آنها را از اطراف فرودگاه دور کنند.

داوودی دانا ادامه داد: هواپیماها در هنگام نشست و برخاست و پرواز در ارتفاع پایین، با احتمال برخورد پرنده‌ها به دماغه، بدنه، بال و یا موتور روبرو هستند.

وی اضافه کرد: برخورد پرندگان و دیگر جانوران به ناوگان هوایی در برخی موارد منجر به خسارت های جبران ناپذیری می شود که این امر می تواند شرکت های هواپیمایی را دچار خسارت و هزینه های بسیار کند.

وی با اشاره به اینکه در همه فرودگاه‌های کشور کمیته ای جهت کنترل مخاطرات حیات وحش تشکیل شده تا مسائل را بررسی کنند، اظهار داشت: این کمیته تحت عنوان کمیته حیات وحش فرودگاه‌ها به عنوان یکی از زیرکمیته‌های ایمنی فرودگاه‌ها و با ریاست مدیر فرودگاه فعالیت می کند.

وی یادآوری کرد: دفتر ایمنی شرکت فرودگاه‌ها بیش از دو سال است که نسبت به کنترل مخاطرات حیات وحش اقدام کرده و اقداماتی چون چاپ و انتشار کتاب فوق را در دستور کار خود قرار داده به طوریکه موفق به ثبت کتاب در کتابخانه ملی نیز شده است.

به گفته مدیر ایمنی شرکت فرودگاه‌ها، اطلس کامل حیات وحش فرودگاه‌های کشور که برای کلیه فرودگاه‌ها ارسال شده است،کلیه پرنده‌ها را شامل می شود که شناخت و  میزان برخورد و روش‌های ریسک دور کردن آنان از اطراف فرودگاه می تواند تاثیرات قابل توجهی در کنترل مخاطرات حیات وحش به همراه داشته باشد.