شناسهٔ خبر: 80778 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سومین فرد ثروتمند دنیا سهام های هوانوردی متعلق به خود را فروخت

عقل اقتصادی علیه صنعت هواپیمایی

برکشایر هاتاوی «وارن بافت» در ماه آوریل تمام سهامی که از شرکت‌های هواپیمایی در اختیار داشت را فروخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی «وارن بافت» Warren Buffett سرمایه‌گذار و اقتصاددان آمریکایی است که سال گذشته با دارایی بیش از ۸۲ میلیارد دلار، به‌عنوان سومین فرد ثروتمند جهان شناخته شد.او مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت «برکشایر هاتاوی» است که تا چندی پیش سهام عمده ای از شرکت‌های هواپیمایی آمریکا را در اختیار داشت. به گزارش سایت «سیمپل فلایینگ » این شرکت در ماه آوریل تغییراتی را ایجاد کرد و در کمتر از ۳۰ روز تمام سهام شرکت‌های هواپیمایی اش را فروخت. اکنون دیگر «وارن بافت» در هیچ یک از شرکت‌های‌ هواپیمایی امریکا از جمله یونایتد ایرلاین و دلتا ایرلاین سهمی ندارد.

بر اساس این گزارش، برکشایر هاتاوی در ماه آوریل حدود ۴۳ میلیون سهم از سهام شرکت‌های هواپیمایی که در اختیار داشت را فروخت. به نظر کارشناسان، فروش سهام ایرلاین‌های برکشایر از بسیاری جهات منحصر به فرد است. در واقع اتفاق نادری است که برکشایر در یک مرحله تمام آنچه سرمایه گذاری کرده است را بفروشد، در حالی که بخش قابل توجهی از حمل و نقل هوایی امریکا را در اختیار داشت.

چنین فروش‌هایی احتمالا بر دیگران و بسیاری از سرمایه گذارانی که از تصمیم‌های« بافت» پیروی می کنند تاثیر گذاشت تا آن ها نیز مانند برکشایر سهام خود را بفروشند، اما قسمت عجیب ماجرا این بود که « بافت» سهام خود را با ضرر فروخت.

در سال ۲۰۱۶ برکشایر بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار پرداخت کرد تا ۱۰ درصد از سهم ۴ تا از بزرگترین ایرلاین‌های امریکایی را بخرد و  بعد در آوریل سال جاری این سهام را با ارزشی بالغ بر ۶ میلیارد دلار فروخت. این بدان معناست که برکشایر طی ۴ سال در سرمایه گذاری خود در شرکت‌های پیشرو هوایی، حدود ۲ میلیارد دلار ضرر کرده است. در واقع « بافت» اگر فقط تصور کند سودآوری شغلی، برای طولانی مدت مختل شده است تصمیم می گیرد آن را با ضرر بفروشد.

«تجارت هوایی بسیار تغییر کرده است.» « بافت» با بیان این جمله انگیزه اش از فروش سهام ایرلاین‌ها را توضیح داد. او از مدیران شرکت‌های هواپیمایی به دلیل تلاش‌هایشان برای به دست آوردن منابع مالی جدید قدردانی کرد و گفت: چنین اقدامی کار بسیار درستی بود، او همچنین تصریح کرد؛ مدیران هوایی دلیل فروش او نبوده اند.

از نظر « بافت» در شرایط کنونی صنعت هواپیمایی با یک مشکل بسیار بزرگ رو به روست و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا تقاضا به طور کامل بر گردد. علاوه بر آن اکثر شرکت‌های هواپیمایی وام‌های چند میلیارد دلاری درخواست کرده اند، آن هم در شرایطی که آینده این شرکت‌ها و وضعیت پروازها نامشخص است.

به اعتقاد او عدم تقاضا و استفاده بیش از حد از هواپیما می تواند سود صنعت را برای مدتی طولانی به صفر و یا زیر صفر برساند. « بافت» درباره فروش سرمایه‌اش بیشتر توضیح داد و گفت: حتی اگر تقاضا به ۷۰ یا ۸۰ درصد از سطح قبل از شیوع ویروس کرونا برگردد، کافی نخواهد بود.

با تمام این ها او معتقد است در حالی که شرکت‌های هواپیمایی ناپدید نمی شوند، اما سودآوری آن‌هادر هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به این ترتیب از دیدگاه سرمایه گذاران جذاب نیستند.

ترجمه:آزاده کاری