شناسهٔ خبر: 80797 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری نشست شورای مسکن استان یزد

شورای مسکن استان یزد به دبیری اداره کل راه و شهرسازی استان یزد برگزار شد

1.jpg شورای مسکن استان یزد با حضور محمد علی طالبی، استاندار یزد، محسن صادقیان، معاون عمرانی استاندار، رضا یادگاری، مدیر کل اداره راه و شهرسازی و جمعی دیگرازاعضای شورا در سالن کوثر استانداری برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان یزد، استاندار یزد در این جلسه با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی در استان یزد، عنوان کرد : با برنامه های در دست اقدام امیدواریم بخش قابل توجهی از نیازهای حوزه مسکن را رفع کنیم.

استاندار با تاکید بر لزوم تامین زمین های لازم برای ساخت مسکن مورد نیاز شهروندان عنوان کرد : این جمله که "در یزد زمین کافی برای ساخت مسکن نداریم" قابل قبول و باور پذیر نیست.

طالبی با بیان اینکه  تملک زمین ها برای ساخت مسکن برای شهروندان در دستور کار قرار گیرد، مطرح کرد : هیچ توجیهی ندارد دستگاه دولتی در محدوده قانونی شهرانبار داشته باشد و انبار ها باید به خارج محدوده شهر منتقل شوند و زمین ها در اختیار ساخت مسکن قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده نیاز به تحرک و پویایی بیشتر دارد، عنوان کرد :همه باید حمایت کنند تا ساخت و سازها در این مناطق اعمال شود.

وی افزود : شهرداری و نظام مهندسی حداکثر تخفیف های را برای رونق ساخت مسکن اعمال کنند.

استاندار در انتها با اشاره به لزوم تهیه بانک اطلاعاتی جامع  در خصوص مسائل مرتبط با مسکن، عنوان کرد :بانک های اطلاعاتی دستگاه ها و سازمان دخیل در امر مسکن در اختیار یکدیگر قرار گیرد تا بر مبنای آن بتوان تصمیم گیری های بهتری در مجموعه داشته باشیم.

تسهیل شرایط برای خانه دار شدن یزدی ها در دستور کار إداره راه و شهرسازی استان یزد

مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد  با بیان اینکه امروز با حضور استاندار آیین کلنگ زنی اولین پروژه طرح اقدام ملی مسکن آغاز شد عنوان کرد: این پروژه، آپارتمان ۴۰ واحدی بود  که متولی آن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و با همکاری سایر بخش ها است. وی با بیان اینکه این پروژه شروعی برای ساخت  ۸۶۰۰ واحد است که ظرف مدت ۲ سال ساخته خواهد شد، ادامه داد: امیدواریم با اجرای این پروژه باری از دوش خانوار ها برداشته شود و خانواده های ساکن در استان به خصوص جوانان صاحب مسکن شوند.

یادگاری با اشاره به اهمیت کیفیت ساخت در پروژه های مسکونی، افزود:  می‌توان از پتانسیل سازمان ها و ارگان های مرتبط در پیشبرد این طرح و تضمین موفقیت آن در موضوع کیفیت ساخت و سازها، بهره برد.

وی گفت: نظام مهندسی می‌تواند علاوه بر همکاری در زمینه نظارت و کنترل کیفیت، در  زمینه ایجاد اشتغال برای مهندسین در رشته های هفت گانه عضو نظام مهندسی را نیز فراهم کند تا در مراحل اجرای پروژه نیز افراد ذی صلاح و مجرب انتخاب شوند و در مراحل پیشبرد آن همکاری کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در اجرای طرح اقدام ملی مسکن، کیفیت مصالح و پایین بودن هزینه‌ها اهمیت دارد، اضافه کرد:  باید این اصل مورد توجه دستگاه های دخیل قرار گیرد.

یادگاری با تاکید بر اینکه پایه و اساس تامین مسکن زمین است افزود: ۲۲۱۳ مسکن در شهر یزد ساخته خواهد شد که تاکنون برای ۱۳۴۰ خانه به متراژ  ۷۲۶۸۲ مترمکعب زمین تامین شده است.

وی با بیان اینکه در تمامی شهرهای استان پیش بینی تامین مسکن شده است، افزود : امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده شاهد خانه دار شدن یزدی ها باشیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد در خصوص تعداد ثبت نام کنندگان طرح اقدام ملی مسکن در استان گفت:۱۶۶۰۷ نفر در مرحله اول و دوم ثبت نام کردند که پیش بینی ها بر این هست نیمی از این افراد واجد شرایط نهایی شوند.

وی در خصوص شرایط  پذیرفته شدن افراد در این طرح  گفت : افرادی که در مرحله اول، ثبت نام و به عنوان متقاضی اولیه پیامک احراز شرایط را دریافت کردند، چنانچه در بازه زمانی اعلام شده، انصراف خود را در سامانه ثبت کرده باشند، می توانند در این مرحله ثبت نام  کنند.

یادگاری یادآور شد: متقاضیانی که نسبت به احزار نشدن شرایط در مرحله اول ثبت نام اعتراض کردند، چنانچه حایز شرایط تشخیص داده شوند، نیازی به ثبت نام مجدد ندارند و در فرایند قبلی ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن قرار می گیرند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شهرهایی که در مرحله اول و دوم ثبت نام نداشته اند، در صورت تامین زمین در مراحل بعدی از متقاضیان ثبت نام می شود.

وی ادامه داد :متقاضیان ثبت نام در طرح اقدام ملی و افراد تحت تکفل باید فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از  اول فروردین ماه ۸۴ به بعد باشند و پس از انقلاب از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند و  به عبارتی فرم ‹‹ج›› آنها در استعلام از سامانه مربوطه باید سبز باشد.

یادگاری افزود: شرط دیگر متأهل یا سرپرست خانوار بودن است. البته زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن می‌توانند در این طرح نام‌نویسی کنند و حداقل پنج سال افراد سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا را نیز داشته باشند.

وی ادامه داد : سابقه سکونت در شهر جدید مورد تقاضا یا در شهر مادر حداقل پنج سال خواهد بود.

یادگاری نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و غیره، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی را از جمله دیگر شروط اعلام شده دانست.

وی در ادامه گزارشی در خصوص  اهم مصوبات جلسه قبلی شورای مسکن استان داد و عنوان کرد : تمامی موارد پیگیری شده و عموم مصوبات در حال اقدام هستند 

یادگاری در بخش پایانی از سخنان خود با اشاره به اهمیت صدور پروانه های ساختمانی و نقش آن بر ساخت ساختمان های استاندارد  عنوان کرد :پروانه های صادر شده در ۹۸، ۱۹۷ پروانه به مساحت ۳۸۰۸۷ متر مربع هست که عدد بسیار پایینی بوده و این میزان قابل قبول نیست.