شناسهٔ خبر: 81001 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

جلسه هم‌اندیشی پروژه طراحی شهرک ۱۰ هکتاری مسکن ملی بندرعباس برگزار شد

جلسه جلسه هم‌اندیشی پروژه طراحی شهرک ۱۰ هکتاری مسکن ملی بندرعباس، ابا حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جلسه هم‌اندیشی پروژه طراحی شهرک ۱۰ هکتاری مسکن ملی بندرعباس، امروز با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه که با حضور محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی، آرش رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان، غزال راهب سرپرست حوزه پژوهشی معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات و جمعی از مدیران این مرکز برگزار شد، چگونگی بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در راستای اجرای پروژه طراحی شهرک ۱۰ هکتاری مسکن ملی بندرعباس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی در این دیدار ضمن معرفی اجمالی از اقدامات و فعالیت‌های مرکز تحقیقات و پتانسیل‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی این مرکز، خواستار پیگیری ملاحظات علمی و پژوهشی در حوزه کیفیت ساخت و ساز بویژه بتن آماده، مصالح و اجرای فناوری‌های مختلف ساختمانی در این استان شد.

جعفر سبحانی رئیس بخش فناوری بتن مرکز تحقیقات نیز در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه بتن بویژه بتن غلطکی در استان هرمزگان و انجام پروژه‌های مختلف تحقیقاتی و آزمایش‌های متنوع تحقیقی از جمله بتن غلطکی، خاطرنشان کرد: تعدادی از پروژه‌های بتن غلطکی در استان انجام شده است. همچنین ارتقای بتن آماده نیز با توجه به حساسیت‌های خوردگی در حاشیه خلیج فارس همواره مدنظر می‌باشد.

سبحانی افزود: روسازی‌های بتن غلطکی نقطه شروع ورود مرکز به موضوع روسازی‌های بتنی بوده است که در استان هرمزگان نیز دارای پروژه‌های پایلوت بوده است.

در ادامه جلسه، غزال راهب سرپرست حوزه پژوهشی معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات با تقدیر از تلاش‌های مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در انجام پروژه‌های طرح اقدام مشترک شهر بندرعباس و طرح ویژه بندر کنگ، ضمن تشریح هریک از طرح‌ها، خواستار همراهی وی در شورای برنامه‌ریزی استان بویژه در خصوص طرح ویژه بندر کنگ شد.

سرپرست حوزه پژوهشی معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید نگاه ویژه‌ای به موضوع مهاجران بندر لنگه به بندر کنگ داشت گفت: باید به این موضوع توجه ویژه‌ای را داشته باشیم تا سرانه زمین‌های اختصاص داده شده به مسکن مهر و مسکن ملی به طور مناسب در هر یک از این دو منطقه تقسیم شده تا لطمه‌ای به هیچ یک از این دو بندر وارد نشود.

آرش رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان نیز با تاکید به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی در بدنه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان بازوی علمی وزارت راه و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان را به عنوان تامین‌کننده منافع مردم شریف این استان بویژه در حوزه راه و  ساختمان برشمرد.

وی با اشاره به تجارت مسکن مهر در شهرک پیامبر اعظم (ص) بندرعباس در ۶۰۰ هکتار با استعداد ۴۰۰۰۰ واحد مسکونی، نسنجیده بودن این طرح بر اساس استانداردهای جهانی و ملی را تشریح نمود.

وی خواستار نگاه عمیق‌تری در خصوص طرح اقدام ملی در کشور و استان هرمزگان شد و تاکید نمود که ارزان درآمدن نباید اهداف اصلی پروژه را تهدید کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در همین رابطه، طراحی شهرک ۱۱۰ هکتاری طرح اقدام ملی در هرمزگان را بسیار مهم و حیاتی برشمرد و همکاری با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را در این زمینه بسیار مثبت ارزیابی نمود.
رضایی همچنین گرایش به رویه‌های بتنی را با توجه به قیمت قیر، مهم و موثر ارزیابی نمود و استفاده از این فناوری را در استان بویژه در جزایر مطلوب و حیاتی دانست.

حوزه طراحی شهری، بازآفرینی شهری و بافت فرسوده و کارآمد نمودن بافت فرسوده و انجام پروژه‌های بتن غلطکی دیگر محورهایی بود که در این جلسه از سوی مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان به عنوان حوزه‌های مشترک همکاری میان دو مجموعه طرح و مورد تاکید قرار گرفت.