شناسهٔ خبر: 81111 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران:

ضرورت اخذ پروانه ساختمانی "پلاسکو" توسط بنیاد مستضعفان/ ساختمان "پروانه" به پارکینگ پلاسکو تبدیل می‌شود/ تعیین میزان تراکم پلاسکو بر اساس حقوق مکتسبه

فرزانه صادق مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به بیان آخرین مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص ساختمان پلاسکو پرداخت و از اختصاص ساختمان پروانه به عنوان بخشی از پارکینگ مورد نیاز پلاسکو خبر داد.

فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به بیان آخرین تصمیمات این شورا در خصوص ساختمان پلاسکو پرداخت و گفت: بنابر آخرین مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، میزان تراکم این ساختمان باید بر اساس حقوق مکتسبه افراد انجام شود.

او افزود: مطابق آخرین گزارش بنیاد مستضعفان به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص آخرین اقدامات انجام‌شده در ساختمان پلاسکو، دو مساله تامین پارکینگ و اخذ پروانه ساختمانی بر سر راه بازسازی این ساختمان قرار داشت.

صادق مالواجرد بیان کرد: با توجه به اینکه هر اقدام اجرایی حتما باید فرآیند قانونی اخذ پروانه ساختمانی را طی کند، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد، بنیاد مستضعفان هر چه سریع‌تر این اقدام قانونی را انجام دهد و پروانه ساختمانی پلاسکو را اخذ کند.

او همچنین در خصوص تامین پارکینگ مورد نیاز ساختمان پلاسکو گفت: با بررسی‌های انجام‌شده، تامین پارکینگ در خود ساختمان پلاسکو امکان‌پذیر نبود و زیربنای در نظرگرفته شده، تنها پاسخگوی حقوق مکتسبه و یادمان شهدای آتش‌نشان است؛ بنابراین فراهم‌کردن پارکینگ در خود ساختمان امکان‌پذیر نبود. همچنین ساخت پارکینگ در اراضی خالی مجاور ساختمان پلاسکو به دلیل ملاحظات تاریخی و ثبت این اراضی در وزارت میراث فرهنگی میسر نبود.

 دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: بنابراین شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ساختمان موسوم به پارکینگ پروانه را که مورد تایید شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان است برای تامین بخشی از پارکینگ ساختمان پلاسکو تعیین کرد و مقرر شد بنیاد مستضعفان نسبت‌به مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی این ساختمان اقدام کند.

او با اشاره به ضرورت تعیین محدودیت‌هایی برای تردد خودرها در بافت‌ مرکزی شهرها و ملاحظات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در این خصوص، بیان کرد: بر اساس مصوبات شورا مقرر شده است شهرداری تهران، نسبت‌به اصلاح ضوابط و مقررات تامین پارکینگ‌ در بافت مرکزی شهر تهران و تسهیل حمل و نقل عمومی اقدام و ضوابطی را در قالب بسته‌ای ویژه در این خصوص تدوین کند.

 به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، شهرداری تهران باید این ضوابط را پس از تایید در کمیسیون ماده پنج به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارئه کند.