شناسهٔ خبر: 81201 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان عنوان کرد

کاهش هزینه اصلاح رویه راه‌ها با به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز دنیا/ اصلاح رویه ۵۲۳ کیلومتر راه از ابتدای امسال/ سنگین‌ترین بارهای محوری کشور از جاده‌های استان کرمان می‌گذرد

فوگسیل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان از اصلاح رویه آسفالت ۵۲۳ کیلومتر از راه‌های شمال این استان در دو ماهه آغازین سال جاری خبر داد.

علی حاج سید علیخانی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به ارائه گزارشی از وضعیت راه‌های این استان پرداخت و گفت: با توجه به وسعت زیاد کرمان، این استان به‌منظور ارائه مناسب خدمات راهداری به دو منطقه تقسیم شده است و دو اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مسوول رسیدگی به محورهای جاده‌ای شمال و جنوب این استان هستند.

او با اشاره به اینکه حدود ۷۵ درصد از راه‌های استان کرمان در شمال این استان قرار گرفته‌اند، افزود: در شمال استان، افزون بر هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته وجود دارد که شامل ۵۶ کیلومتر آزادراه، هزار و ۷۲۳ کیلومتر بزرگراه، هزارو ۱۶۷ کیلومتر راه اصلی، هزار و ۶۵۷ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۵۵۰ کیلومتر راه روستایی است. 

او ادامه داد: شمال استان کرمان از حیث برخورداری از بزرگراه، پس از استان اصفهان در رتبه دوم کشور قرار دارد و مجموع بزرگراه‌های شمال و جنوب استان کرمان با میزان بزرگراه‌های استان اصفهان که در رتبه نخست کشور قرار دارد، برابری می‌کند.

حاج سیدعلیخانی با بیان اینکه استان کرمان از نظر وسعت راه‌ها و تناژ بار حمل‌شده نیز جزو استان‌های برتر کشور است، بیان کرد: دو هزار و ۴۶۵ کیلومتر از راه‌های شمال استان کرمان شریانی است و شبکه راه‌های شمال استان از این حیث نیز پس از استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان در رتبه سوم قرار دارد.

او با اشاره به اینکه کرمان، استانی معدنی است و ۲۵ درصد از باغات کشور نیز در آن قرار دارد، گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۱/۷ میلیون تن بار از مبدا استان کرمان به سایر نقاط کشور بارگیری و حمل شده است که کرمان را از این منظر نیز در رتبه سوم کشوری قرار می‌دهد. هم‌اکنون سنگین‌ترین بارهای کشور از محورهای کرمان عبور می‌کنند؛ به‌طوری‌که متوسط وزن هر کامیون در کشور حدود ۱۴ تن و این عدد در استان کرمان ۲۰ تن است؛ این تفاوت به دلیل تردد کامیون‌های حامل بارهای معدنی سنگین است که در جاده‌های استان تردد می‌کنند و متاسفانه این امر باعث خرابی بیشتر در جاده‌های استان می‌شود. از طرفی حدود ۳۳۰ کیلومتر از مسیر کریدور جنوب به شمال کشور در حوزه استان کرمان قرار می‌گیرد. این کریدور از مهم‌ترین مسیرهای واردات و صادرات کشور است که نیازمند توجه و نگهداری بیشتری است. اما با وجود تلاش فراوان همکارانمان در حوزه راهداری، متاسفانه منابع موجود با نیازهایمان متناسب نیست و امیدواریم با گشایشی که در این بخش صورت می‌گیرد بتوانیم سطح سرویسِ مناسبی را در راه‌های استان ارائه کنیم.  

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان در ادامه به اقدامات انجام‌شده در طرح اصلاح کیفی رویه آسفالت راه‌های این استان پرداخت و گفت: در سال ۹۷ مجموعا ۳۷۱ هزار تن آسفالت در بخش روسازی راه‌های شمال استان اجرا شد که کرمان را پس از فارس در جایگاه دوم کشوری قرار داد. ما در این سال در مجموع ۱۳ هزار و ۶۲۴ تن قیر در قالب ۵۸ پروژه آسفالتی جذب کردیم و جمع اعتبارات تخصیصی در این بخش حدود ۳۶ میلیارد تومان بوده است. همچنین در سال ۹۸ عملیات نگهداری و بهسازی ۹۸۵ کیلومتر از راه‌های استان، شامل ۱۱۰ کیلومتر روکش حفاظتی، ۹۴ کیلومتر ماسه‌آسفالت، ۱۲۰ کیلومتر روکش آسفالت و ۶۹۵ کیلومتر درزگیری انجام شده است. در سال ۹۸ ما در مجموع ۱۰ هزار و ۵۵۰ تن قیر را از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جذب کردیم و میزان اعتبار تخصیصی در این بخش ۶۷ میلیارد تومان در قالب ۴۱ پروژه بهسازی و روکش آسفالت بوده است.

او ادامه داد: با توجه به رویکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص ترمیم رویه‌های آسفالتی، ما با استفاده از شیوه‌های کم‌هزینه، آسفالت‌های حفاظتی و نیز فعال کردن اکیپ‌های امانیِ لکه‌گیریِ اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، سعی در اصلاح و بهبود وضعیت رویه‌های آسفالتی کرده‌ایم. به این منظور از ابتدای سال‌جاری با وجود همه محدودیت‌هایی که بیماری کرونا بر سر راهمان قرار داده است، تاکنون ۴۵ کیلومتر روکش و ۴۸ کیلومتر درزگیری آسفالت را توسط پیمانکاران و ۴۳۰ کیلومتر لکه‌گیری راه‌های شمال استان را توسط اکیپ‌های امانی انجام داده‌ایم.

حاج سیدعلیخانی خاطرنشان کرد، با توجه به محدودیت منابع مالی تلاش کرده‌ایم از تکنولوژی‌های روز دنیا نظیر، بازیافت سرد و گرم، مسلح‌کننده‌های ژئوتکستایل، ژئوگرید، آسفالت‌های غیرپلیمری و ... برای اصلاح رویه آسفالت راه‌ها استفاده کنیم تا در حد ممکن از میزان هزینه‌ها در این حوزه بکاهیم.