شناسهٔ خبر: 81444 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی‌:

امسال ۱۰۰۰ دستگاه کامیون در هر کارخانه داخلی تولید می‌شود/ مشخص بودن منشا ارز، شرط واردات کامیون دست دوم/ هدفگذاری برای کاهش ۵.۵ سال معدل سن ناوگان

وزیرـ افتتاح صبح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی از سامانه ثبت نام متقاضیان نوسازی ناوگان حمل و نقل رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ با حضور در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از سامانه ثبت نام متقاضیان نوسازی ناوگان حمل و نقل رونمایی کرد.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم ضمن تبریک عید سعید فطر با اشاره به شروع نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا به عنوان یکی از اقدامات مهم و ضروری کشور که در سیاست های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری مورد تاکید قرار دارد، اظهار داشت: این طرح پاسخی به سیاست های کلی نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی کشور است.

وی افزود: این طرح با مشارکت وزارت صمت و با اولویت قرار دادن قشر زحمتکش راننده امروز رونمایی شد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: رانندگان عزیز ما در سطح کشور به عنوان اشخاص حقیقی و حقوقی از هم اکنون می‌توانند با ورود به سامانه و مطابق اطلاعیه‌ای که سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای منتشر کرده، با طی کردن مراحل ثبت نام کنند. به این شکل امیدواریم بتوانیم نسبت به کاهش سن ناوگان اقدام کرده و با این اتفاق سه عامل فرسودگی رانندگان، آلایندگی محیط زیست و مخاطرات ایمنی در سفر را با نوسازی ناوگان برطرف کنیم.

وی ادامه داد:‌ در این طرح در اولویت نخست خودروهای بالای ۵۰ سال سن هدف قرار گرفته‌اند. در این خصوص خوشبختانه شب عید سعید فطر ۸۶۳ راننده که بالاترین پیمایش را داشتند، پیامکی دریافت کردند که می‌توانند در قراردادی با شرکت ایرانخودرو دیزل و طبق راهنمایی‌ها نسبت به تهیه خودروی جایگزین که به لحاظ موتور و گیربکس  رضایت آن ها را فراهم کند، اقدام کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در بخش واردات خودرو با کارکرد ۳ سال که تکلیف ما بوده و مورد تاکید قانون است خوشبختانه در سال ۹۸ توانستیم با هماهنگی و رایزنی گسترده در سطح کشور این موضوع را محقق کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه از چهار گروه برای ثبت نام در سامانه نوسازی ناوگان حمل و نقل دعوت به عمل آمده تا به آن محلق شوند، اظهار داشت: گروه اول سازندگان کامیون در داخل کشور هستند. با این سازندگان مذاکرات انجام گرفته و امسال اولویت برای هرکدام از این کارخانه ها ساخت ۱۰۰۰ دستگاه کامیون است.

وی افزود: گروه دوم شرکت های حمل‌و‌نقل بزرگی هستند که الزام به تکمیل ظرفیت خود دارند. این شرکت‌ها برای لغو نشدن مجوز نیازدارند تا ناوگان خود را تکمیل کنند و ضرورت دارد که کسری نداشته باشند. این شرکت‌ها نیاز دارند حداقل ۱۰۰ دستگاه کامیون در اختیار داشته باشند.

وی ادامه داد: نوع سوم شرکت های وارد کننده هستند که می توانند نسبت به واردات خودرو براساس مجوز دریافتی از وزارت صمت اقدام کرده و در تعامل با شرکت‌های سازنده کار خودشان را پیش ببرند.

اسلامی گفت: گروه چهارم اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که براساس این طرح می توانند تا ۱۰ دستگاه از طرح کامیون های سه سال کارکرد استفاده و نسبت به واردات اقدام کنند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر دو ملاحظه مهم در بحث واردات خودروهای با سه سال کارکرد در بحث نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل، اظهار داشت:‌ خدمات پس از فروش و مشخص بودن منشأ ارزی استفاده شده در واردات این خودروها دو ملاحظه مهم است که در این مسیر باید رعایت و بسیار مورد تاکید است.

وی افزود: منشأ ارز استفاده شده باید به تایید بانک مرکزی برسد تا موجبات ورود آن به بازار داخل فراهم نشود و اطمینان داشته باشیم از یک منبع مطمئن در مسیر توسعه سرمایه گذاری در بخش حمل‌و‌نقل استفاده شده است.

اسلامی ادامه داد: بر اساس سیاست‌های کلی نظام این موضوع بسیار مهم است که زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل به طور متوازن با ناوگان توسعه پیدا کنند. متاسفانه  توسعه ناوگان از سال ۷۸ تاکنون تنها شامل ۲۴ هزار دستگاه  شده که نسبت به حدود ۳۴۶ هزار دستگاه فعال در ناوگان حمل و نقل باری عدد بسیار ناچیزی است.

وی تاکید کرد: این مساله در سال جهش تولید از اهمیت بسزایی برخوردار است که کارخانجات به صورت فعال کار کرده و فعالیت خود را مضاعف کنند تا همزمان با توسعه جاده‌ها شاهد نوسازی و رونق ناوگان باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تصری کرد: از امروز ورود ۵۳ هزار دستگاه کامیون به ناوگان کشور را آغاز می کنیم و پیش‌بینی برای انجام این طرح ۳ سال است. با این حال اگر شرکت‌های ما مشترکا و مطابق رویه‌ای که تدوین شده تلاش مضاعف داشته باشند، قطعا زودتر از این زمان می‌توانیم به این هدف رسیده و معدل سن ناوگان را ۵.۵ سال کاهش دهیم.

اسلامی در پایان گفت: این پرسش از سوی جامعه حمل‌ونقل مطرح بود که چه برنامه‌ای برای رانندگانی که استطاعت کمتر داشته و یا ماشین خود رو فروخته و موفق به خرید نشده‌اند، در نظر گرفته شده است. در این خصوص این رانندگان می‌توانند از طریق مشارکت با شرکت‌هایی که سهمیه دارند به صورت مشارکتی خودرو وارد کرده و یا دو نفر با هم شریک شده و نسبت به خرید خودرو اقدام کنند تا  هیچ راننده‌ای از این طرح بدون بهره نماند.