شناسهٔ خبر: 81540 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تشریح کرد

شناسایی اراضی وزارت راه و شهرسازی در سراسر کشور/موانع تولید مسکن در استان‌های کشور رفع شد/نخستین افتتاح مسکن ملی در سیرجان طی خردادماه ۹۹

علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که تمامی اراضی وزارت راه و شهرسازی با نوع کاربری در سراسر کشور شناسایی شده است از رفع موانع تولید مسکن ملی در استان های کشور خبر داد و گفت: نخستین واحدهای مسکونی ملی تکمیل شده در سیرجان استان کرمان در همین ماه افتتاح می شود.

علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجموعه برنامه‌های آن سازمان را در هماهنگی با وزارتخانه برای تخصیص زمین به طرح اقدام ملی مسکن برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دهک های ۴ تا ۷ اعلام کرد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام این مطلب که در خصوص تولید مسکن ملی و برنامه‌ریزی برای آن،  تیم پنج نفره‌ای در استان‌ها با محوریت مدیرکل راه و شهرسازی استان از مرداد تا اسفند ۹۸ تشکیل شد، گفت: جمع‌بندی احداث مسکن در استان با توجه به نیاز واقعی و ظرفیت‌های هر استان با مدیریت مدیرکل راه و شهرسازی، با حضور معاون مسکن، معاون شهرسازی،  معاون املاک و حقوقی، مسئول بانک زمین و همکار GIS انجام شد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، تیم پنج نفره در تمامی استان‌ها،  کلیه زمین‌های سازمان ملی زمین و مسکن،  با نوع کاربری،  اراضی در محدوده و یا حرایم را شناسایی و تعیین کرد که بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی، کدامیک از اراضی برای ساخت و ساز مناسب است.

نبیان تصریح کرد: با مجموعه مطالعات و بررسی‌های انجام شده،  هم اکنون وزرات راه و شهرسازی اطلاع کاملی از موجودی اراضی با نوع کاربری سازمان ملی زمین و مسکن در سراسر کشور دارد.  

وی با اشاره به تاکید وزیر راه و شهرسازی به منظور سرعت دادن به امر تولید مسکن، توضیح داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان همکار وزارتخانه و به عنوان کارگزار سازمان ملی زمین و مسکن،  زمین‌های تخصیص یافته اقدام ملی را در شهرهای کوچک با همکاری نهادهای دیگر از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) احداث می کند و در اختیار دهک های یک تا سه قرار می دهد. همچنین، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخت بخشی از واحدهای مسکونی اقدام ملی مسکن برای دهک های ۴ تا ۷ نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌ها برعهده دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از رفع موانع همکاری وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در استان‌ها خبر داد و گفت: ابلاغیه‌ای به تمامی استان‌ها صادر شده و بر اساس آن اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها مکلف هستند اراضی شناسایی شده برای احداث مسکن ملی را در شهرهای کوچک در اختیار بنیاد مسکن بر اساس تیپ قراردادی قرار دهند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن توضیح داد: علاوه بر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که می‌تواند ساخت وساز را انجام دهد به دستور وزیر راه و شهرسازی ستاد اجرایی فرمان امام هم می‌تواند اینکار را انجام دهد. با این شیوه، ستاد اجرایی فرمام امام (ره) می تواند به عنوان نهاد عمومی در ساخت وساز مشارکت کند که در تعدادی از استان ها اینکار در حال انجام است. در برخی از مناطقی که ستاد اجرایی فرمان امام زمین در اختیار دارد از طریق همان ستاد ساخت وساز انجام می شود و در مناطقی که ستاد اجرایی فرمان امام زمین در اختیار ندارد، اراضی توسط اداره کل راه و شهرسازی  تامین می شود و در اختیار ساخت و ساز قرار می گیرد.

نبیان تصریح کرد: برای سرعت دادن به امر تولید مسکن با دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد تا تعاونی هایی که سابقه فعالیتی مناسب دارند در اقدام ملی مشارکت کنند. انجام و ابلاغیه ها صادر و تیپ قراردادی به استان ها ارایه شد و هم اکنون تعدادی از استان ها شروع عملیات را دارند و در تعدادی از استان ها پیشرفت فیزیکی بالایی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: به عنوان نمونه در استان کرمان، در شهر سیرجان تعدادی از واحدهای مسکونی اقدام ملی به اتمام رسیده و در حال انجام محوطه سازی آنها هستیم که در روزهای آتی اولین افتتاح های اقدام ملی مسکن انجام خواهد شد.