شناسهٔ خبر: 81545 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات زلزله ۴.۲ دهدشت در گفتگو با رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام شد

۷۰ هزار نفر جمیعت شهری و روستایی تحت تاثیر زلزله دهدشت با بزرگی ۴.۲/ گسل میشان از قطعه گسلی پیشانی کوهستان گسل مسبب زلزله/ثبت ۱۷۴۹ زلزله بزرگتر از ۲.۵ در منطقه دهدشت در ۱۴ سال گذشته

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جزئیات زلزله ۴.۲ دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد را اعلام کرد.

على بيت‌اللهى رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیات زلزله امروز نهم خرداد ۹۹ را با بزرگی ۴.۲ که در ساعت ۱۲:۳۲ در دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد، تشریح کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: زلزله ۴.۲ دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد، امروز ۹ خرداد ۹۹ در ساعت ۱۲:۳۲ در عمق ۱۴ کیلومتری و به فاصله ۱۵کیلومتری دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۱۸ کیلومتری منصوریه استان خوزستان و ۲۰ کیلومتری سوق در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد. با توجه به بزرگی زلزله،  مراکز جمعیتی اطراف آن تحت‌تاثیر "قابل ملاحظه" این زمین لرزه قرارنگرفته‌اند.  

بیت‌اللهی ادامه داد: برای زلزله ۴.۲ دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد، شدت محسوس ۴ با شعاع تقریبی ۲۰ کیلومتر در حوالی رومرکز از زلزله محاسبه شده و با توجه به میزان بزرگی زلزله و شدت آن و نیز فاصله مراکز جمعیتی نسبت به رومرکز،  خسارت برای شهرها و آبادی‌‌های اطراف رومرکز احتمال داده نمی‌شود.

به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تعداد ۷۰ هزار نفر از جمعیت شهری در محدوده شدت ۴ زلزله قرار دارند. همچنین تعداد ۲۱ هزار نفر از جمعیت آبادی نیز در محدوده شدت ۴ زلزله زندگی می‌کنند.  نزدیکترین ایستگاه‌‌های شتابنگاشتی به رومرکز زلزله، ایستگاه‌‌های دهدشت، آرو و بهبهان است.

بیت اللهی با اشاره به اینکه دمای هوای محدوده رومرکز زلزله ۴.۲ دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد در زمان رخداد زلزله،  ۴۱ درجه بالای صفر بوده، توضیح داد: تغییرات دمایی منطقه زلزله زده در طی ۵ شبانه روز بعد رخداد بین ۲۵ تا ۴۳ درجه سانتیگراد خواهد بود.

وی در عین حال یادآور شد: از نظر شرایط ناهمواری زمین، محدوده رومرکزی زلزله و مراکز جمعیتی اطراف آن در گستره ای ناهموار با شیب دامنه ای متغیر قرار گرفته است. همچنین، با توجه به بزرگی زلزله رخ داده، احتمال ریزش سنگ یا لغزش زمین و انسداد موضعی مسیرهای مواصلاتی در اثر ارتعاش ناشی از زلزله، در محدوده اطراف رومرکز و در نزدیکی آن به شکل پراکنده و موضعی وجود دارد. در عین حال، با توجه به وضعیت آب و هوائی منطقه انتظار نمی‌رود رفت و آمد در مسیرهای محدوده رومرکز زلزله مشکل چندانی داشته باشد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: شهرهای دهدشت باجمعیت ۵۷۰۳۶ نفر در ۱۵ کیلومتری،  منصوریه با جمعیت ۵۴۴۱ نفر در ۱۸ کیلومتری و سوق با جمعیت ۶۴۳۸ نفر در فاصله ۲۰ کیلومتری از رومرکز زلزله، نزدیکترین شهرهای منطقه به رومرکز زلزله هستند. همچنین، آبادی‌‌های سنگون با جمعیت ۳۵۷ نفر در ۴ کیلومتری،  چهاب با جمعیت ۱۷۵ نفری در ۴ کیلومتری،  نقاره خانه فیلگاه با جمعیت ۲۸نفر در ۴ کیلومتری رومرکز از نزدیکترین آبادی‌‌های گستره به رومرکز زلزله ۴.۲ دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

بیت اللهی ادامه داد: گسل میشان از قطعه گسلی پیشانی کوهستان در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبائی این گسله موجب رخداد زلزله ۴.۲ دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه محدوده وقوع زلزله از لرزه خیزی بسیار بالائی برخوردار است، گفت:  تعداد ۱۷۴۹ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز(به شعاع ۱ درجه اطراف آن)  از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۴.۲ دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد (مدت ۱۴ ساله) ثبت شده است. از این تعداد ۷ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ تا ۵.۳، تعداد ۶۷ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده اند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر آموزش‌های عمومی برای مردم و ارتقای کیفیت ساخت و ساز به ویژه در مناطق روستائی تاکید کرد.