شناسهٔ خبر: 81567 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

آیا بویینگ تولید ۷۴۷ را متوقف می کند؟

بویینگ 8-747 شرکت بویینگ در خصوص توقف یا ادامه ساخت ۷۴۷ سکوت کرده است این در حالی است که به دلیل وجود مشکل درتامین قطعات باید برای توقف یا ادامه تولید تصمیم بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از سایت «سیمپل فلایینگ» بویینگ در خصوص توقف یا ادامه ساخت هواپیمای ۸-۷۴۷خود با تصمیم دشواری روبرو است. در حالی که آخرین هواپیمای۸-۷۴۷ در سال ۲۰۱۷ از کارخانه خارج شد و ۴۷ فروند هواپیما تحویل داده شد، بویینگ هنوز هم نوع باربری خود یعنی ۸-۷۴۷ مدل F را تولید می کند.

هواپیمای بویینگ ۷۴۷ در حدود ۵۰ سال قبل و با نام مستعار «ملکه آسمان‌ها» در پروازهای تجاری شرکت هوایی گلدن ایج، نخستین پرواز خود را انجام داد. اما اکنون شرایط برای این غول صنعت هواپیمایی تغییر کرده و شرکت در تامین قطعات با مشکل مواجه شده است.

در این وضعیت سازنده دو انتخاب دارد، یا خط تولید جدیدی ایجاد کند یا ۷۴۷ تولید را به خوبی به پایان برساند. بویینگ تاکنون در خصوص برنامه‌های آینده‌اش سکوت خود را حفظ کرده اما درباره تعهدات فعلی‌اش صحبت کرده است.

 سخنگوی این شرکت پیشتر گفته بود: ساخت ۸-۷۴۷ به منظور اجرای تعهدات قبلی تا دو سال قبل از توقف کامل ادامه پیدا می کند.

اما مساله دیگری وجود دارد؛ به مدت ۵۰ سال، شرکتی به نام Triumph پانل‌های بدنه و سقفی را برای بویینگ ۷۴۷ تهیه کرده است. در اوایل سال جاری، Triumph اعلام کرد که آخرین بخش‌های خود را تحویل داده و کارخانه‌های خود را در تگزاس و کالیفرنیا تعطیل کرده است.

هر چند قبل از بسته شدن این شرکت تامین کننده قطعات، بویینگ به اندازه کافی خرید کرده بود با این وجود اگر تولید در آینده ادامه یابد، شرکت باید به دنبال تامین کننده جدید باشد. طبق گفته FlightGlobal ، تنش‌های داخلی در بویینگ بیش از سرنوشت برنامه هواپیماهای ۷۴۷ افزایش یافته است.

منابع  آگاه می گویند که این شرکت حداقل تعداد سفارشات لازم برای خط تولید جدید و گسترش تولید را تعیین کرده و اعتقاد بر این است که این رقم نزدیک به ۱۰۰ هواپیما است.

همچنین آخرین تعهدات مربوط به ۷۴۷ مدل F در سال ۲۰۱۸ انجام شد. UPS، (یک شرکت سرویس تحویل بسته چند ملیتی آمریکا) ۱۴ فروند هواپیما را در این سال سفارش داد. UPS همچنین بزرگترین مشتری ۷۴۷ مدل F بویینگ است که در طی این سال‌ها ۲۸ هواپیما خریداری کرده است. Volga Dnepr یک شرکت هواپیمایی باری روسیه، متخصص در زمینه جابجایی محموله‌های بزرگ، بی نظیر و سنگین نیز در همان سال ۴ سفارش ساخت صادر کرد.

بساری از این که ملکه آسمان‌ها به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود، ناراحت هستند. اگرچه ممکن است توقف تولید هواپیمای کارگو خیلی سریع نباشد، اما چنانچه بویینگ تصمیم به توقف تولید بگیرد، قطعاً پایان یک دوران طلایی برای بویینگ خواهد بود. همچنین باعث می شود تا حاملان بار با مشکلات جدیدی رو به رو شوند.

ترجمه : آزاده کاری