شناسهٔ خبر: 81660 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان شمالی اعلام کرد

مصرف بیش از ۱۴۵ هزار تن قیر و آسفالت برای بهسازی روکش راه‌های استان در سال ۹۸/ شناسایی ۹۶ نقطه حادثه‌خیز در محورهای استان/ آغاز عملیات اجرایی ۲۷ کیلومتر از راه‌های روستایی استان در طرح ابرار

جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان شمالی گفت:‌در سال گذشته بیش از ۱۴۵ هزار تن قیر و آسفالت جهت بهسازی روکش بیش از ۷۷ کیلومتر از راه‌های استان مصرف شده است.

جعفر شهامت، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درخصوص طرح بهینه سازی جاده‌ها و بحث لکه‌گیری و بهبود آسفالت‌ها محورهای استان بابت اینکه در چند مقطع در حال انجام است، اظهار داشت: با توجه به بارش‌های گسترده در سال زراعی جاری که برای دومین سال پیاپی بیش از میانگین سی ساله و توام با جاری شدن سیلاب بصورت متعدد بوده، رطوبت خاک افزایش یافته و در نهایت عمر مفید روسازی راه‌ها کاهش خواهد یافت.

وی افزود: از سویی شرایط مراقبتی ناشی از بیماری کرونا و کاهش دما موجب تعطیلی چهار ماهه فعالیت‌های بازسازی روکش راه‌ها شده است. به همین خاطر با توجه به ضرورت‌های موجود و با استفاده از کاهش ترافیک در ماه مبارک رمضان، تعدادی از  اکیپ راهداری امانی و پیمانکاران در محورهای استان مشغول فعالیت شدند تا وضعیت بهتری برای مسافران و زائران عزیز فراهم کنند.

وی تصریح کرد:  این فعالیت‌ها صرفا در روزهای بعد عید سعید فطر بطور موقت بدلیل ضرورت در اختیار گذاشتن تمام ظرفیت راه‌ها برای مسافران تعطیل شد و پس از آن تا هفته نهایی شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان شمالی افزود: لازم به ذکر است در سال ۹۸ جمعا ۶۶۴۵ تن قیر و ۱۳۸۴۲۷ تن آسفالت جهت بهسازی روکش بیش از ۷۷ کیلومتر از راه‌های استان مصرف شده و در سال جاری این برنامه با توجه به اعتبارات و توان عملیاتی تیم‌های امانی انجام خواهد گرفت.

شهامت درخصوص این‌که آیا تا زمان آغاز سفرهای تابستانی امکان بهسازی جاده‌های استانی در طرح سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد، گفت: با توجه به وضعیت بارندگی و دمای هوا و ضرورت ارتقاء کیفیت روسازی راه‌ها، زمان نسبتا محدودی برای انجام برخی عملیات نظیر روکش راه‌ها باقی می‌ماند. به همین خاطر فعالیت‌های حوزه راهداری متناسب با نیازهای ضروری راه‌ها و سطح ترافیک آن و وضعیت جوی ادامه خواهد یافت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان شمالی در پاسخ به سوالی مبنی بر گسترش راه‌های استان و برنامه‌های در نظر گرفته شده در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر انجام پروژه‌های راهسازی در راه‌های اصلی بجنورد - سنخواست و بجنورد - اسفراین توسط اداره کل راه و شهرسازی استان و تکمیل باند دوم بجنورد – جنگل گلستان توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناههای حمل و نقل در دست اقدام است.

وی ادامه داد:‌علاوه بر این تکمیل و احداث راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار در سطح استان جزو تکالیف قانونی است که در این راستا طبق هدفگذاری انجام شده ۷۹.۵کیلومتر در قالب طرح ابرار و ۵۲۹ کیلومتر راه از محل سایر اعتبارات ملی و استانی توسط اداره کل در دست اقدام است. امیدواریم علیرغم تنگناهای اعتبارات تا پایان سال مالی ۹۸ برابر ۴۹ کیلومتر راه روستایی با هم افزایی با مجموعه راه و شهرسازی استان احداث وبهره برداری شود.

شهامت در بحث اصلاح تقاطع‌های غیرهمسطح و حادثه‌خیز استان گفت: در موضوع نقاط پرتصادف یا حادثه خیز ۹۶ نقطه شناسایی شده و در راه‌های استان تعداد ۱۷ نقطه با مشارکت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل رفع شده  و در این خصوص رفع ۵ نقطه دیگر برای سال مالی ۹۹ پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در بحث تبدیل راه‌های فرعی و روستایی به راه‌های اصلی یکی از مشکلات بخش راه در خراسان شمالی عدم تناسب ترافیک با وضعیت محورهای روستایی استان است. در این زمینه عمدتا راه‌های منطقه‌ای به شهروندان و روستانشینان سرویس دهی می‌کنند به نحوی  که بعضا یک مسیر روستایی جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر را سرویس می‌دهد.

وی با بیان این‌که نقش این محورها در استان بسیار فراتر از یک محور روستایی صرف است، تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار محورهای پیش قلعه راز و زیارت لوجلی – در اولیت ارتقاء از فرعی به اصلی قرار دارند. همچنین محور چناران شهر و محور گیفان نیز باید از روستایی به فرعی تبدیل شوند و محور بام – تیتکانلو (از روستایی به فرعی) – محور اسفراین – اردغان – اسطرخی – شیروان (از روستایی به فرعی) نیز در حال اقدام است.

وی افزود:  یکی از دیگر اقدامات ضروری در این حوزه تبدیل آبنما به پل در محورهای مهم و پرتردد روستایی استان است که برای دوره زمانی سه ساله احداث حداقل بیست باب پل مورد نظر است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان شمالی در بحث ارتقای مسیرهای استان و هماهنگی‌ها با دیگر متولیان این موضوع اظهار داشت: خراسان شمالی در حوزه راهداری ۲ اولویت مهم راه‌های روستایی و احداث و مرمت ابنیه فنی را در کنار ایمن سازی نقاط پرتصادف در دستور کار دارد.  در کنار اقدامات راه و شهرسازی و شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل استان می‌تواند روند مثبتی در بهبود خدمات حمل و نقل جاده‌ای استان داشته باشند.

وی در پایان درخصوص اجرای طرح ابرار در استان گفت: در روزهای آینده عملیات اجرایی آسفالت حدود ۲۷کیلومتر از راه‌های روستایی در طرح ابرار در استان انجام خواهد شد. آسفالت ۳ محور بطول ۵.۲ کیلومتر در حوزه شهرستان اسفراین، انعقاد قراردادهای آسفالت محور روستاهای پیرعلی شهرستان فاروج بطول ۵ کیلومتر، سنجد ایزمان به‌طول ۳ کیلومتر، پسرکانلو به طول ۵ کیلومتر،  پروژه‌های راز شیرین دره و ارکان – رئین نیز بطول ۵.۵ کیلومتر در مرحله ابلاغ قرارداد هستند.