شناسهٔ خبر: 81677 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی:

سرمایه اجتماعی باعث شد ایران بتواند بر کرونا غلبه کند/ نوعیت انسانی اقتضا می‌کند که به کمک هم‌نوعان بشتابد

مرحله سوم رزمایش کمک مومنانه در راستای کمک به نیازمندان در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم سومین مرحله کمک‌های این وزارتخانه و سازمان‌های ذی‌ربط در رزمایش "کمک‌های مومنانه" ، این اتفاق را مخابره یک پیام بابت اعتماد عمومی و لبیک گفتن به فرمایشات مقام معظم رهبری دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدعیسی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در مراسم سومین مرحله رزمایش "کمک مومنانه" این مجموعه به مناطق محروم در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور با تسلیت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) اظهار داشت: نام این رزمایش، حس خوبی را ایجاد می‌کند که نخستین آن حس غرور ملی است. رزمایش‌ها و تلاش‌های جمعی عبادت‌های جمعی به حساب می‌آیند.

وی افزود: بر مبنای آموزه‌های دینی، اجتماع اصالت بر فردیت دارد هرچند که در اسلام فرد و اجتماع هر دو موضوعیت دارند اما اجتماع فضیلیت دیگری دارد. انسان از حیث کرامت انسانی چند رسالت مشخص دارد که نخستین آن نوعیت است. نوعیت انسانی اقتضا می‌کند که اگر در جایی همنوعش به مشکل برخورد کرد، به کمک او بشتابد. حس همدردی جمعی و اجتماعی و حس مشکلات دیگران خود به تنهایی یک ارزش به حساب می‌آید.

حسینی ادامه داد: معمولا انسان‌ها هرجا صرفنظر از خط‌کشی‌های ایدئولوژی و اعتقادی به صورت واژه عام انسانی، هرجا مشکلی برای یک انسان پیش آید، رسالت انسانی می‌طلبد که به کمک یکدیگر بروند. رسالت دیگر، رسالت اجتماعی است چون انسان یک موجود اجتماعی است. زندگی انسان در اجتماع می‌طلبد که یک نگرش جمعی داشته باشد. یعنی قبل از اینکه مشکلات خودش را ببیند یا حداقل در کنار دیدن مشکلات خود، مشکلات دیگران را هم در نظر داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این خصوص وجه تمایز جوامع دینی و اسلامی با جوامع غربی در همین مساله است. تلاش جوامع غربی نوعا بر مبنای اصالت نفع و شخصی است. سال‌های سال از رنسانس تا کنون سعی کرده‌اند ایده فردگرایی را در جامعه جهانی به عنوان یک فرهنگ و ارزش نهادینه کنند. اینکه انسان‌ها برای منفعت خودشان خلق شدند و اصالت چیزی است که مورد نیاز شما خواهد بود.

وی تصریح کرد: براساس این دیدگاه جمع در اولویت‌های بعدی قرار می گیرد اما در جامعه دینی و مذهبی اصالت به اجتماع و جمع است. در جایی که یک مشکل در یک جامعه احساس می‌شود، بقیه احساس تکلیف کرده و این مساله بسیار ارزشمند است.

بیشتر بخوانید: ارسال سومین مرحله کمک‌های مومنانه به ارزش ۲ میلیارد ریال

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی  افزود: در همین زمینه مقام معظم رهبری از دید مبانی فکری و با هدف قرار دادن رسالت نوعیت و فطرت و آموزه‌های دینی و اخلاقی رزمایش همدلانه و کمک‌های مومنانه را مطرح کردند. یعنی عمیقا به این موضوع اشاره داشتند و با مبانی معرفتی و فلسفی بسیار قوی و دقیق که با فطرت، دین و باورهای اخلاقی انسان‌ها ارتباط دارد، یک جوششی را در جامعه اسلامی به وجود آوردند.

وی گفت: این اتفاق برگرفته از دیدگاه امام راحل عزیزمان است و انقلاب با همین مبانی به پیروزی رسید. در جنگ تحمیلی هشت ساله هم با همین مبانی فکری و مردمی کردن عرصه‌های مختلف مبارزه به پیروزی رسید. اگر مقایسه‌ای داشته باشید امکانات و ابزاری ایران را با شرایط تحریم با امکاناتی که دنیا داشت به خوبی متوجه می‌شوید که دنیا در مهار، مدیریت و برخورد با کرونا بسیار مشکل داشت اما جمهوری اسلامی وضع قابل قبولی دارد. این مساله برگرفته از برکات همین رزمایش‌ها، همدلی‌ها و کمک‌ها بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تایید تدبیر به خرج شده دراین اتفاق گفت: مطمئن بودیم که مشتقانانه دوستان در وزارتخانه و سازمان‌های تابعه کمک خواهند کرد و بسیج هم بنابر رسالت و فلسفه وجودی خودش پیشتاز بود.

وی ادامه داد: در این اتفاق پیام‌های بسیار جدی دریافت شد که نخستین آن این بود که بسیج و سپاه به عنوان طلایه‌داران اجرای این فرمان رهبری معظم انقلاب، در لایه‌های مختلف اجتماعی یک اعتماد عمومی و اجتماعی را دیدند که مردم به آن لبیک گفتند. شما اگر روزهای ابتدایی شیوع کرونا را با هفته‌های بعد مقایسه کنید، متوجه جوشش و خیزش مردم می‌شوید. اردوهای جهادی مختلف و کارخانه‌های زیادی که کار را برای کمک شروع کردند، همه از برکات فرمایشات مقام معظم رهبری و دوستان عزیزمان در سطوح مختلف نظام اجتماعی به ویژه دوستان در سپاه و بسیج است.

ببینید|مرحله سوم رزمایش کمک مومنانه در راستای کمک به نیازمندان در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اعتماد عمومی به عنوان سرمایه جدی اجتماعی در هر جامعه‌ای به شمار می‌آید. مساله‌ای که در سال‌های اخیر در جمهوری‌اسلامی متاسفانه به دلایلی آسیب دیده است.  این رزمایش‌ها نشان داد مطرح شدن موضوع شکاف بین مردم با حاکمیت و دولت از سوی دشمن در سال‌های اخیر بی‌فایده بوده است و این یک پیام جدی اجرای این رزمایش این بود.  

وی افزود: نشان داده شد این اعتماد عمومی هنوز وجود داشته و پیوند عمیق و ناگسستنی بین حاکمیت و نظام با مردم برقرار است تا هرجا نظام به مشکل برخورد،‌مردم به کمک می‌شتابند تا حل شود. شاید این بسته‌ها از حیث مالی زیاد مشکلی را حل نکند اما ارزش‌های جمعی، اجتماعی و فرهنگ‌سازی و راه انداختن یک جریان فکری در این خصوص یک کار بسیار ارزشمندتر از مرحله نخست است.

حسینی در پایان گفت: واقعا جا دارد تشکر و قدردانی داشته باشیم از مشارکت تمام عزیزان در ستاد وزارتخانه و سازمان‌های تابعه به خصوص بسیج که طلایه‌دار این اتفاق بودند و به خوبی درخشیدند. در سه مرحله این اقدامات خداپسندانه انجام گرفت که امروز هم بیش از ۶۰۰ بسته حمایتی در مناطق محروم توزیع خواهد شد.