شناسهٔ خبر: 81700 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با مشارکت هواشناسی گیلان صورت گرفت؛

آغاز طرح مطالعاتی احداث اولین بادشکن در کشور

كشاورزي با توجه به ایجاد سامانه تهک (توسعه هواشناسي كاربردي) توسط سازمان هواشناسی در راستاي افزايش تولیدات کشاورزی و در خصوص محافظت از باغات کیوی مناطق غربی استان گیلان در شهرستان تالش یک طرح مطالعاتی احداث اولین بادشکن آغاز شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان گیلان، با توجه به شرایط مناسب اقلیمی و تولید مناسب کیوی در مناطق غربی استان گیلان و بخصوص شهرستان تالش ، کشاورزان در سالهای اخیر گرایش قابل توجهی به تولید این محصول از خود نشان داده اند و این شهرستان به قطب تولید کیوی در کشور تبديل شده است. اما در طی سالهای گذشته به سبب وزش بادهای شدید در فصل بهار که مصادف با گلدهی آن بوده و همچنین در فصل پائیزدر زمان بار دهی،  خسارتهای شدیدی به باغداران وارد شده است.

در اين رابطه محمد دادرس مدیر کل هواشناسی استان گیلان همراه افشین حمید نژاد رییس اداره هواشناسی تالش با دعوت جمعی از باغداران بزرگ  شهرستان تالش جهت بازدید میدانی از باغات کیوی به همراه دکتر رستمی  کارشناس وزارت جهاد کشاورزی و دکتر قاسم نژاد عضو هیات علمی دانشگاه گیلان جهت چگونگی احداث باد شکن از باغهای مورد نظر بازدید بعمل آوردند.

پس از انجام مشاهدات اولیه و جهت استقرار این باغها وبافت غالب پوشش گیاهی در این شهرستان ، مقرر شد با مطالعه جهت وسرعت وزش باد در این مناطق وشهرستان تالش طرح مطالعاتی در خصوص چگونگی ایجاد بادشکن برای این کشاورزان انجام گیرد .

 با توجه به اینکه تا کنون موردی در کشور برای احداث بادشکن مصنوعی برای باغات کیوی گزارش نشده انجام این طرح گامی مؤثر در خصوص محافظت از تولیدات این کشاورزان بوده وکمک مهمی در جهش تولید این محصول صادراتی استان گیلان خواهد کرد.