شناسهٔ خبر: 81891 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح پل مرزی سرخس–سرخس:

افتتاح پل سرخس، الگویی مثبت برای همكاری‌های دوجانبه/ ترانزیت و تجارت میان ایران و ترکمنستان از سر گرفته می‌شود/ پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای اجرای موافقتنامه عشق‌آباد

آیین رسمی بهره‌برداری از پل مرزی جدید مرزی اتومبیل رو آیین گشایش رسمی و آغاز بهره‌برداری از پل مرزی جدید سرخس-سرخس پل جدید سرخس–سرخس با حضور وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر ساختمان و معماری ترکمنستان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مراسم بهره‌برداری از پل مرزی جدید سرخس، روز دوشنبه ۱۹خردادماه با حضور محمد اسلامی، وزير راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، نورگلدی گاندی‌یف، وزیر ساختمان و معماری ترکمنستان و تعدادی از مقامات ‌عالی و مدیران ملی و محلی دو کشور از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس برگزار شد.

محمد اسلامی در بخشی از این مراسم، افتتاح این پل مرزی را الگویی مثبت برای تشریک مساعی، اراده مشترک و پایدار در همكاری‌های دو کشور دانست و گفت: یقین دارم می‌توانیم از این دستاورد در مسیر تقویت اقتصاد، تجارت، بازرگانی و گشودن افق‌های جدید توسعه‌ای بهره‌‌برداری کنیم.

او با قدردانی از تلاش شبانه‌روزی دست‌اندركاران، مدیران، مسئولان، مهندسان و عوامل اجرایی در ساخت پل جدید و برچیدن پل قدیم افزود: بهره‌برداری از این طرح کلیدی، همزمان با توسعه مناسبات در قالب طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای سازمان اکو ،(ECO)اقدام در چارچوب موافقت‌نامه ترانزیتی عشق‌آباد و همچین موافقت‌نامه کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر و جاده‌ ابریشم، بستری را برای تقویت همکاری‌های ترانزیتی در منطقه و میان دوکشور ترسیم خواهد کرد.

اسلامی پیشنهاد داد تا در اسرع وقت، طرح عبور آزمایشی بار برای اجرایی‌‌شدن موافقت‌نامه عشق‌آباد عملیاتی شود تا این پل جدید زمینه را برای دستیابی به اهداف یاد شده فراهم سازد.

او با اشاره به تاکید جمهوری اسلامی ایران بر قطع زنجیره شیوع ویروس کووید-۱۹ اظهار کرد: این امر همزمان با توسعه و تسهیل جریان روان تجارت و حمل‌ونقل میان دو كشور و منطقه در جریان است. به این منظور، تجهیزات ضدعفونی و گندزدایی در دروازه‌های مشترک میان دو کشور اعم از پایانه‌های مرزی ریلی و جاده‌ای، استقرار یافته است و کیفیت عملکرد آن‌ها در نشست مشترک كارشناسان دو كشور مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بر اساس تفاهماتی كه در نشست قبل حاصل شده است و با اتمام كار نصب و تجهیز پایانه‌های مرزی مشترك ریلی و جاده‌ای در نقاط مرزی سرخس-سرخس، لطف‌آباد–آرتیق و اینچه‌برون–آلتین‌ عصیر، ضمن اطمینان از عملی شدن فرآیند ضدعفونی و گندزدایی ناوگان و محموله‌های تجاری بین دو كشور در مبادی مرزی مشترك، در روزهای آتی شاهد اهتمام ایران و ترکمنستان برای بازگشایی مرزهای مشترك و از سرگیری جریان تجارت فیمابین و ترانزیت منطقه‌ای خواهیم بود.

 

 

 او افزود: با ‌توجه به طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران در سرخس و مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد، فرصتی تاریخی و ارزشمند جهت جذب سرمایه‌گذاری‌های عظیم، فراهم شده ‌است.

اسلامی ادامه داد:  بدون شک تعاملات هرچه بیشتر دو کشور در این نقطه مرزی، موتور محرکه تشویق کلیه بازیگران عرصه تجارت، حمل‌ونقل بین‌المللی، ترانزیت و به تبع آن شکوفایی و رفاه اقتصادی هر دو ملت خواهد بود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی با توجه به مشخصات فنی پل جدید سرخس که امکان تردد همزمان و رفت‌ و برگشت را فراهم کرده است، پیش‌بینی می‌شود، حجم تردد سریع، روان و قابل‌توجهی را در آینده‌ای نزدیک از این پل شاهد باشیم؛ این سهولت و روان بودن تردد، علاوه‌ بر کاهش هزینه‌های مبادله، بر جذابیت‌های این گذرگاه خواهد افزود.

او ادامه داد: مقامات عالی دو كشور در سال‌های گذشته و با افق بلندمدتی كه برای روابط اقتصادی و تجاری فیمابین پیش‌بینی كرده بودند، در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، برنامه عبور روزانه تا هزار دستگاه كامیون را هدف‌‌گذاری و به ما ابلاغ كردند كه با افتتاح پل مشترك سرخس، در آینده نزدیك می‌توانیم برنامه‌های عملیاتی تحقق چنین هدفی را پایه‌ریزی كنیم.

اسلامی اظهار امیدواری کرد، طبق توافق به‌عمل‌آمده بین دو طرف، عملیات حمل‌ ونقل جاده‌ای و ریلی در معابر سه‌‌گانه سرخس، لطف‌آباد و اینچه‌برون هرچه سریع‌تر آغاز شود.

او ضمن اعلام آمادگی ایران برای بررسی چگونگی آغاز عملیات ترانزیت جاده‌ای با سایر كشورهای آسیای مركزی به‌ویژه جمهوری‌های ازبكستان و قزاقستان، گفت: انتظار می‌رود ترکمنستان نیز، تسهیلات مرزی لازم را در مرزهای خود با سایر کشورها به‌منظور تسریع در عملیات عبور مرزی و ترانزیت فراهم آورد تا متعاقب آن، رونق هرچه بیشتر مسیرهای ترانزیتی در منطقه و میان دو کشور را شاهد باشیم.