شناسهٔ خبر: 81892 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آغاز بهره‌برداری از پل مرزی جدید سرخس در راستای توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل با کشور ترکمنستان

پرچم ایران ترکمنستان پل مرزی جدید سرخس در آیینی که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر ساختمان و معماری جمهوری ترکمنستان برگزار شد، به افتتاح رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آیین گشایش رسمی و آغاز بهره‌برداری از پل مرزی جدید سرخس امروز دوشنبه ۱۹ خردادماه ۱۳۹۹ در نشست ویدئو کنفرانسی مقامات عالی و مدیران ملی و محلی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان   با حضور محمد اسلامی وزير راه و شهرسازي جمهوری اسلامی ایران قاندیم‌اف وزیر ساختمان و معماری ترکمنستان و سایر مقامات عالی‌رتبه و مدیران دو کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

پل مرزی جدید سرخس به عنوان دستاورد مشترک و پایدار دو کشور و  با هدف ارتقــای ایمنی و تســهیل ترانزیت مــرزی و تسریع و بهبود کیفیت رفت و آمد در منطقه به طول ۹۶ متــر و عرض ۱۵ متــر به صورت رفت و برگشت ودارای دو باند در هر طرف احداث شده است و بهره‌برداری از این طرح کلیدی، همزمان با توسعه همکاری‌ها در قالب سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، موافقت‌نامه ترانزیتی عشق‌آباد، موافقت‌نامه کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر و جاده‌ ابریشم، نویدبخش تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های ترانزیتی در منطقه و میان دوکشور می‌باشد. همچنین با تاکید بر قطع زنجیره شیوع ویروس کووید-۱۹، تجهیزات ضدعفونی و گندزدایی در دو سوي دروازه‌های مشترک میان دو کشور اعم از ریلی و جاده‌ای، احداث گرديده و مورد بهره برداري قرار گرفت.

با توجه به مشخصات فنی پل،که امکان تردد همزمان رفت‌ و برگشتی را فراهم کرده است، انتظار مي رود تعداد قابل توجهي ناوگان جاده اي حامل بارهاي صادراتي، وارداتي و ترانزيتي در فرآيندي سریع و روان و مقرون به صرفه اقتصادي  از  مرز سرخس عبور كنند.

تعاملات هرچه بیشتر دو کشور به ويژه در این نقطه مرزی، مشوق بازیگران عرصه تجارت، حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت بوده و موتور محركه شکوفایی و رفاه اقتصادی هر دو ملت خواهد شد.