شناسهٔ خبر: 81935 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در شورای توسعه سواحل مکران:

سند توسعه سواحل مکران مبنای تمام اقدامات برای توسعه این منطقه/ "تیس" به سکونتگاهی فاخر تبدیل می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای توسعه سواحل مکران، سند توسعه سواحل مکران را مبنای تمام اقدامات توسعه‌ای دستگاه‌های مختلف در این منطقه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست شورای توسعه سواحل مکران، روز سه‌شنبه، بیستم خردادماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و دبیر این شورا، استاندارن، هرمزگان و سیستان‌و‌بلوچستان و  نمایندگان دستگاه‌های عضو این شورا در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، نمایندگان دستگاه‌های مختلف به ارائه گزارش عملکرد پروژه‌های توسعه سواحل مکران در سال گذشته پرداختند و اقدامات هر دستگاه در سال ۹۸ به تفصیل مورد بحث و بررسی حاضران قرار گرفت.

توسعه بنادر صیادی تنگ و کنارک، بهسازی بنادر صیادی بریس و رمین، احداث، تکمیل و نگهداری تاسیسات زیربنایی سایت پرورش میگوی گواتر از جمله پروژه‌های بخش شیلات بود که آخرین اقدامات انجام شده در این خصوص به اطلاع حاضران رسید. احداث کشت و صنعت مکران(کنارک)، اصلاح و نوسازی باغات میوه گرمسیری در کنارک و چابهار در حوزه جهاد کشاورزی، احداث مناطق نمونه گردشگری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و برخی طرح‌های زیربنایی، درمانی و عمرانی از دیگر پروژه‌هایی بود که در این نشست به بحث گذاشته شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این نشست بر ضرورت توجه و توسعه ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری این منطقه تاکید کرد و از استانداران و نمایندگان دستگاه‌های عضو شورا خواست تا ضمن توجه بیش از پیش به تسهیل‌گری و حمایت‌گری، زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در این منطقه فراهم کنند.

با دستور دبیر شورای توسعه سواحل مکران همچنین قرار شد گزارشی از آخرین وضعیت طرح‌های نیمه‌تمام دستگاه‌های مختلف به وزرا و مسوولان مربوطه ارسال شود تا اقدامات لازم برای شتاب گرفتن و اتمام این پروژه‌ها توسط دستگاه‌ها و زیر نظر این شورا به کار گرفته شود.

اسلامی، توسعه سواحل مکران را توسعه‌ای یکپارچه خواند و ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی همه دستگاه‌ها به سند توسعه مکران، هرگونه دوگانگی در این خصوص را مردود دانست.

او گفت: سند توسعه سواحل مکران تاکنون در چندین شورای بالادستی مصوب شده است و همه دستگاه‌ها باید تابع این سند به‌عنوان یک برنامه محوری باشند.

وزیر راه و شهرسازی هرگونه تعارض در اجرایی کردن سند توسعه مکران را موجب عقب‌ماندگی این منطقه از کشور خواند.

او در بخش دیگری از این نشست، نوید داد که شهر جدید تیس در سواحل مکران به سکونتگاهی فاخر تبدیل خواهد شد و افزود: تاکنون بیش از دو هزار نفر از بومیان منطقه از طریق ثبت‌نام در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن برای خانه‌دار شدن در تیس اقدام کرده‌اند.