شناسهٔ خبر: 81963 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد

دومین جلسه هم‌اندیشی «ایجاد موسسه تحقیق و توسعه صنعت هوانوردی کشوری»

جلسه دومین جلسه هم اندیشی «ایجاد موسسه تحقیق و توسعه صنعت هوانوردی کشوری» عصر امروز به ریاست محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، به دنبال برگزاری اولین جلسه با موضوع «ایجاد موسسه تحقیق و توسعه صنعت هوانوردی کشوری»، دومین جلسه با حضور محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری هاي حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری، طباطبایی رئیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری و جورابچی سرپرست توسعه سیاست‌های راهبردی و جمعی از مدیران، متخصصین و کارشناسان حوزه حمل و نقل هوایی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان خلاصه‌ای از محورهای طرح شده در جلسه پیشین گفت: در جلسه قبل، ضرورت تشکیل موسسه تحقیق و توسعه صنعت هوانوردی کشور مورد توافق حاضران قرار گرفت و مقرر شد تا کمیته راهبری متشکل از نمایندگان تشکیل شود. در این خصوص تصمیم بر این شد تا تعامل و همکاری‌های لازم را با سازمان‌های خارج از وزارتخانه مثل وزارت صمت و وزارت دفاع را داشته باشیم. همچنین مقرر شد تا در خصوص محل استقرار دبیرخانه نیز تصمیم‌گیری به عمل آید.

وی در ادامه از حاضران در نشست خواست تا بخشی از اقدامات و فعالیت هایی که تاکنون در این حوزه و مرتبط با آن انجام شده است را ارائه کنند.

ارائه ساختار مرکز ملی فضای کشور و سند توسعه علمی هوا فضای کشور، ارائه برنامه راهبردی صنعت هوایی کشور، ارائه پیشنهاد شرکت هسته طراحی آسا در خصوص ایجاد مرکز طراحی و توسعه فناوری هواپیماهای تجاری و بحث و تبادل‌نظر در خصوص ساختار و شرح وظایف موسسه محورهایی بود که در ادامه جلسه عصر روز گذشته طرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در ادامه این جلسه، با نگاهی به اهداف موسسه و نحوه شکل گیری آن گفت: اگر نگاهی به صنعت هوانوردی‌مان داشته باشیم می‌بینیم که در صنعت هوایی با توجه به تحریم‌هایی که وجود داشته، در بحث‌های اجرایی به نحو خوبی پیش رفته‌ایم. اما از سوی دیگر، توجه به بخش‌های اجرایی سبب شده تا در بحث‌های فناورانه از دنیا فاصله بگیریم و این موسسه می‌تواند این مسئله را تاحدی جبران کند. همچنین استفاده از موقعیت‌های بین‌المللی می‌تواند یکی از بحث‌های مهم این موسسه باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی می‌تواند هم در صنعت و هم در هوانوردی نقش قابل توجهی داشته باشد، ضرورت وجود این موسسه بیشتر نمایان می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوریهاي حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در ادامه گفت:اگر بخواهیم به اهداف نگاهی بیندازیم طبعا باید بر مبنای اسناد بالادستی تنظیم شود. در حال حاضر سندی که در این خصوص وجود دارد سند جامع توسعه فناوری هواریی و فضایی است. در همین رابطه چهار هدف در بخش هوایی و هوانوردی ذکر شده است. تبدیل شدن به قطب منطقه ای و دارای جایگاه بین المللی، حضور موثر در هوانوردی جهانی، ایجاد ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری جهت تحقق ترافیک هوایی و دستیابی به استانداردها و شاخص های ایمنی و کیفیت خدمات پروازی بالاتر از میانگین جهانی اهدافی است که در این سند در نظر گرفته شده است و اگر این موسسه بخواهد اقدامات و فعالیت های خود را به انجام برساند باید این اهداف را در نظر بگیرد و قطعا ساختار پیشنهادی آن را پشتیبانی می کند.

وی افزود: در سند برای اجرایی نمودن اهداف، نیاز است تا دو بخش رگولاتوری و توسعه فناوری با هم یکپارچه شوندکه در حال حاضر این دو از هم جدا هستند. بنابراین اگر بخواهیم اهداف سند را اجرایی کنیم باید یک مجموعه بتواند این تعامل را برقرار نماید. به عبارت دیگر می توانیم بگوییم موسسه عبارت است از یک تسهیلگر که دو بخش رگولاتوری و و بخش های علمی و فناورانه را به هم متصل می کند.

منطقی خاطرنشان کرد: اگر این موسسه بخواهد در حوزه اهداف ذکر شده کاری انجام دهد باید به دنبال موضوعاتی چون همکاری‌های فناورانه در خریدهای کلان دولتی و یا خصوصی، ظرفیت‌سازی در سطح ملی و بین‌المللی جهت اخذ استانداردهای ICAO، تسهیل‌گری در تامین بودجه لازم برای توسعه فناوری‌های بومی، یکپارچه‌سازی توانمندی‌های داخلی در جهت کاهش هزینه و ایجاد اتحادهای چندگانه برای طراحی و تولید مشترک بین‌المللی، ایجاد خدمات تعمیر و نگهداری متمرکز و تسهیل‌گری و ایجاد ظرفیت‌های دفاتر طراحی برای ارتقای هواگردها و یا تغییر کاربری آنها برود.

وی در جمع بندی سخنان خود افزود: ما به دنبال یک واحد با ساختار اداری نیستیم و در واقع می‌خواهیم یک شبکه را راهبری کنیم و برای تحقق این کار باید اعضای مناسب را انتخاب کرده و در نهایت معاونت علمی و فناوری آمادگی مشارکت در طراحی ساختار، پیاده‌سازی و اجرایی‌شدن آن را دارد.

شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این بخش یادآور شد: نکته جالب در خصوص این موسسه این است که این موسسه می‌تواند در راستای سند توسعه قرار گرفته و وزارت راه و شهرسازی و نهادها را به عنوان کاربر به بخش فناورانه کشور ارتباط دهد.

خدایی قائم‌مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در بخش دیگری از نشست امروز، برنامه راهبردی صنعت هوایی کشور را ارائه و تشریح کرد.

وی در این بخش گفت: اسناد در کشور ما هیچکدام زنده نیست. یعنی مطالعاتی نیز که در حوزه هوایی انجام داده‌ایم و سوابق آنها در جایی جمع‌آوری نمی‌شود و متمرکز نیست. پژوهش جدید که می‌آید قدیمی‌ها از بین می‌رود.

ما هم یک برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل هوایی را تهیه کرده ایم. کمی که به عقب تر نگاه کنیم، داستان اینگونه شروع شد که ماده 53 قانون برنامه ششم توسعه نوشته شد و در آن خواستار ساخت هواپیما شدند. ما بررسی کردیم و متوجه شدیم دغدغه این است که ما اصولا برای توسعه حمل و نقل هوایی چه چیزی می خواهیم و چه چیزهایی می خواهیم از خارج بخریم یا در داخل بسازیم و سهم ما در آن چیزهایی که از خارج می خریم چقدر است. بنابراین تکلیف شد که سازمان هواپیمایی موظف است برنامه ای را تدوین و پس از تایید شورا به اجرا بگذارد و در آن 1- پیش بینی را انجام داده 2- سیاستگذاری کند برای تامین هواپیما با تولید داخلی و 3- سیاستگذاری کند که مواردی که قرار است از خارج بخریم سهم داخل چه چیزی باشد. این موضوع برای سازمان هواپیمایی کشوری تکلیف شد و در نهایت در چند جلد تدوین و ابلاغ شد. در همین رابطه دیدگاه بنده این است که این موضوع پژوهشی را می توانیم در این موسسه قرار دهیم و از آن غافل نشویم.

وی در ادامه و در تشریح برنامه راهبردی صنعت هوایی کشور، محورهایی چون چشم انداز صنعت هواپیمایی، مشتری های صنعت، محصولات، بازار و فناوری را تشریح نمود.
خدایی با اشاره به الزامات مدیریتی در برنامه راهبردی صنعت هوایی کشور افزود: الزامات مدیریتی اجرای برنامه راهبردی چیزی است که قطعا به درد این مجموعه می خورد.
ارائه پیشنهاد شرکت هسته طراحی آسا در خصوص ایجاد مرکز طراحی و توسعه فناوري هواپیماهاي تجاري از دیگر بخش های جلسه امروز بود که از سوی واحدی نماینده شرکت هسته طراحی آسا  ارائه و تشریح شد.

عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در بخش دیگری از نشست امروز روز گذشته با طرح این سئوال که ما می خواهیم به ساخت چگونه نگاه کنیم، گفت: ظرفیت های امروز کشور با گذشته قابل مقایسه نیست. ما هواپیما ساختیم ولی به زیرساخت های ساخت کمتر توجه کردیم. اگر نگاه ما تنها ساخت هواپیما باشد قطعا به چالش هایی در مسیر برخواهیم خورد. هنوز در کار خودمان جا داریم تا زیرساخت های ساخت را تقویت کنیم و این کار قطعا نتایج بسیار خوبی را برای ما خواهد داشت. بعلاوه اینکه باید یک اراده ملی برای این کار وجود داشته باشد. ما در حوزه زیرساخت بسیار جوان هستیم. تکنولوژی که تا 4 یا 5 سال آینده در زمینه هواپیما در اختیار داریم قابل استفاده نیست. به عبارت دیگر اگر نتوانیم زیرساخت های ساخت را طراحی و بهره برداری کنیم، شرکت هایمان در مواجهه با آن تکنولوژی جدید دچار مشکل می شوند.

حاضران در بخش دیگری از نشست امروز، دیدگاه های خود را در خصوص سئوال رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با این عنوان که این موسسه باید در کجا و در کدام مجموعه قرار بگیرد و چه کسی مسئولیت آن را بر عهده داشته باشد، ارائه و بحث و تبادل نظر کردند.