شناسهٔ خبر: 8201 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزير راه در خوزستان خبر داد:

متقاضیان موثر شهرهاي جديد، امسال مسكن مهر خود را دريافت مي‌كنند / ۲۰۰ هزار واحد مسکن‌مهر متقاضی ندارد

نريمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: تمامی مسکن‌های شهرهای جدید در طول سال ۹۴ به متقاضیان موثر (کسانی که سهم آورده خود را پرداخت کرده اند) واگذار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي خوزستان، محسن نریمان در نشست اعضای شورای مسکن خوزستان در اهواز در این باره گفت: مردم علاوه بر سهم آورده برای مسکن مهر، ریالی پرداخت نمی‌کنند بلکه به مرور ساخت و سازها انجام و اعتبارات به مسکن مهر تعلق می‌گیرد.

وی اضافه کرد: به دلیل فراهم نشدن سهم آورده از سوی متقاضیان در شهر رامین اهواز وزارت راه و شهرسازی به جای آنها ۱۲۰ میلیارد ریال پرداخت کرده و به دلیل نبود متقاضی موثر در این واحدها چهار هزار میلیارد ریال در خوزستان بلوکه شده است.

نریمان گفت: از مجموع ۱۰۵هزار واحد مسکن مهر خوزستان ۱۰هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شده که تنها برای دو هزار نفر متقاضی وجود دارد و دو درصد مجموع مساکن مهر این استان را شامل می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: متقاضیان در شهرهای جدید رامین و شیرین شهر به طور متوسط  ۵۰میلیون ریال سهم آورده داشته اند و این در حالی است که در اغلب شهرهای جدید کشور افراد با سهم آورده کمتر از یکصد میلیون ریال حذف شده اند.

نریمان گفت: اعتبارات دولتی به مسکن مهر تعلق نمی گیرد و هر متقاضی که سهم آورده نداشته باشد عقب می افتد.

وی اظهار کرد: در شورای مسکن بسیاری از این مسایل قابل حل شدن است؛ شهر رامین اقبال ندارد و با ایجاد تعاونی های مدیران این اقبال ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:با ۱۰میلیون ریال نمی توان مسکن مهر تحویل گرفت و اگر متقاضی سهم آورده خود را تهیه نکرد حذف می شود.

نریمان در بخشی دیگر از سخنان خود در این نشست از راه اندازی مراکز صنعتی و اشتغال زا در شهرهای جدید در این شهرها خبر داده و گفت: این شهرها نباید به صورت خوابگاهی طراحی شود و تلاش بر این است که پویا بوده و در خود اشتغالزایی داشته باشند.

وی در این زمینه گفت: در شهر جدید پردیس پارک فناوری و شهرک صنعتی دیده شده است، در شهر جدید پرند تهران ایجاد شهرک های صنعتی در نظر گرفته شده که افراد از این شهرها به صورت خوابگاه استفاده نکنند و جایگاهی داشته باشند که از نظر اشتغالزایی فعال شوند.

نریمان ادامه داد: اگر شهرهای جدید محیط گردشگری و محیط های صنعتی داشته باشند می توانند به اشتغال پایدار کمک کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید و پروژه های مسکن مهر کشور متقاضی ندارد که از این تعداد ۱۷هزار واحد مربوط به خوزستان است.

نریمان در این باره اظهار کرد: یکی از سیاست های دولت بر این است که مسکن مهر را تمام کند و اگر معضلاتی در مقاطع بازدید و ارزیابی ها وجود دارد در شورای مسکن مطرح شود.

وی همچنین اضافه کرد: قرار است چالش های فراروی مسکن مهر در خوزستان به صورت محله ای و منطقه ای بررسی شود و نمایندگان استانداری با نمایندگان وزارت راه و شهرسازی مسایل را بررسی و پیشنهاد مشخص ارائه کنند که اگر در حیطه اختیارات استان بود حل شود و اگر به مصوبه وزارتخانه نیاز بود از هیات وزیران مصوبات را بگیریم.

نریمان گفت: اغلب واحدهای بدون متقاضی افزون بر  ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند و از تسهیلات مسکن مهر استفاده کرده اند.

نریمان افزود: مسکن مهر طرحی بود که اگر بر اساس نیازها و با برنامه ریزی درست انجام می شد مشکلات کنونی را نداشت و در برخی جاها شتاب زده عمل کردند که اقبال مردم در آنها بالا نبود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در شهر جدید رامین ساخت پنج هزار واحد شروع شده که متقاضی موثر آن فقط یک هزار نفر است، در دیگر شهرها مانند شیرین شهر هم وضعیت این چنین است.

وی شتاب زدگی، نبود برنامه ریزی دقیق، مکان یابی نامناسب و عدم اقبال مردمی را از چالش های مسکن مهر در کشور اعلام کرد و گفت: نباید نگرانی داشت و می توان با برنامه ریزی برای این نوع ساخت و سازها مخاطبان جدید پیدا کرد تا سرمایه گذاری ملی هدر نرود.

نظر شما